2020-04-13, 12:11
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Önsketänkande, det har redan framkommit i tråden att mäklaren brukar få sälja köparens bostad med som ett exempel på muta.

Skämtar du??

Ett inlägg på Flashback betyder "brukar få" för dig, har du ens gått ut grundskolan?
Citera
2020-04-13, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Vilket är att säljaren har gett mäklaren tillstånd att sälja bostaden när mäklaren känner för det.
I dessa fall handlar det mest om folk som bor möjligtvis utomlands som inte kan hantera försäljningen på ordentligt sätt.

Annars nej... Finner inga källor på det i tråden.

Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Huset vi köpte för snart fem år sen köpte vi innan officiell visning.
Huset kom ut, vi ringde mäklare, tittade på huset samma kväll. Pratade lite och la ett bud på 200 000kr över utgångsbudet och sa att detta gällde endast om ordinarie visning ställdes in och vi skrev papper snarast möjligt.
Budet godkändes och vi skrev papper dagen efter.
Inflyttning ett par månader senare.

De som bodde i huset hade blivit särbos och båda hade mer eller mindre färdigt med nya boenden. De ville bara komma bort från allt och var glada att de slapp visning.
Jag gissar att huset hade gått för några hundra tusen till mot vad vi betalade om visning genomförts.

Vi mutade inte mäklaren men lovade honom att få sälja vår lägenhet om han såg till att vi fick genom vårt bud😀
Även om vi nu inte köpt något från just den mäklaren så hade han nog ändå fått sälja vår lägenhet då han var trevlig och bra mäklare i övrigt.
Citera
2020-04-13, 15:13
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Huset kom ut, vi ringde mäklare, tittade på huset samma kväll. Pratade lite och la ett bud på 200 000kr över utgångsbudet och sa att detta gällde endast om ordinarie visning ställdes in och vi skrev papper snarast möjligt.

De som bodde i huset hade blivit särbos och båda hade mer eller mindre färdigt med nya boenden. De ville bara komma bort från allt och var glada att de slapp visning.
Jag gissar att huset hade gått för några hundra tusen till mot vad vi betalade om visning genomförts.

Vi mutade inte mäklaren men lovade honom att få sälja vår lägenhet om han såg till att vi fick genom vårt bud😀
Även om vi nu inte köpt något från just den mäklaren så hade han nog ändå fått sälja vår lägenhet då han var trevlig och bra mäklare i övrigt.

Jaha??
Citera
2020-04-13, 15:43
Medlem
Citat:

Säljaren/ägaren har bestämmanderätten över till vem och vilket pris man säljer till. Du verkar inte förstå det.
Citera
2020-04-13, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Säljaren/ägaren har bestämmanderätten över till vem och vilket pris man säljer till. Du verkar inte förstå det.

Du verkar inte förstå att mäklaren kan snacka ner säljaren om han har nåt att tjäna på det
Citera
2020-04-13, 16:29
Medlem
Citat:
Du verkar inte förstå att mäklaren kan snacka ner säljaren om han har nåt att tjäna på det

Jag tror ofta det räcker med att bara få stänga affären så mäklaren kan börja på nästa..
Citera
2020-04-13, 16:32
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Men är det rättvist att de får göra så, det borde ju vara olagligt egentligen om inte alla får samma chans ens att kolla på huset enligt utsatt tid....Kan det vara så att mäklarna blir mutade för att gå med på det?

Fast det är absolut inte så, du ska ju självklart att ha rätten att sälja till vem du vill oavsett intresse samt pris och inte för ex en rik knös som vill göra lite extra pengar, för han ser att denna var billig och hade några extra millar på kontot.
Citera
2020-04-13, 17:04
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Men är det rättvist att de får göra så, det borde ju vara olagligt egentligen om inte alla får samma chans ens att kolla på huset enligt utsatt tid....Kan det vara så att mäklarna blir mutade för att gå med på det?
Hur skulle de bli mutade? Fortfarande säljaren som avgör om budet är ok och han som tackar ja till budet.

Det som händer praktiskt om man får ett bud före visning är: Köpare x skickar mejl eller ringer mäklaren och vill köpa huset, mäklaren för vidare den informationen till säljaren och säljaren väljer att ha visning eller inte. Hur svårt är det?

Jag har själv gjort så. Budgivningar tar tid och är jobbiga att hålla koll på. Jag har kontaktat mäklare och sagt ett fast pris och bett mäklaren framföra det till säljaren. Inget konstigt alls och när min föräldrar köpte sin villa gick det exakt till så.
Citera
2020-04-13, 17:16
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Borttagen före visning
https://www.booli.se/bostad/3370215

Varför om dom bara gick upp några 100 tusen...Löjligt ju

Hade lätt betalat 1,5

Då undrar man ju varför du inte ringde till mäklaren och berättade det?

Jag har köpt både en villa och en brf på det viset, jag fattade tycke, sa till mäklaren att jag ger si och så mycket, erbjudandet gäller imorgon till kl.13. Köparen var glad då han fick mer än utgångspris och slapp riskera ev dåliga bud eller en utdragen försäljning. Antar även att det är folk som har pengar eller finansiering ordnad som gör på det viset, ytterligare en riskfaktor försvinner för säljaren.
Citera
2020-04-13, 21:29
Medlem
Varför skulle en säljare ta bort en annons innan visning för att en mäklarer ha fått något "svart"???
Citera
2020-04-14, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Jag har haft högsta bud men det blev sålt till en annan som bjöd lika mycket, hade dom frågat om jag ville höja så hade jag lätt gjort det.
Men huset som jag tillslut fick köpa, jag var på visning och bjöd direkt efter visningen vad jag tyckte huset var värt, det var något under utgångspriset. Visningen var en onsdag och en ny visning var planerad till nästa onsdag men på fredagen så ringde mäklaren och sa att säljaren hade accepterat budet. Blev rätt förvånad och jävligt glad.

Jag vet hur frustrerande det kan vara med husköp. Men att muta mäklaren tror jag inte hjälper.
Det är ju säljaren som bestämmer vem den vill sälja till så ska du muta någon så är det säljaren.

klart att mutor hjälper
Citera
2020-04-14, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Varför skulle en säljare ta bort en annons innan visning för att en mäklarer ha fått något "svart"???

Därför att mäklaren tutar i säljaren att det är lönlöst att fortsätta kanske? fattar inte hur jävla korkade folk kan va...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in