2015-03-17, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kethr
Precis sådant man inte vill höra..

-Hur vill du ha den?
-Något collt!
-.. ge oss exempel
-.. gå efter egen känsla jag gillar allt, men vill ändå bestämma hur du ska jobba!

Kolla länken innan, det är det jag letar efter mest!
Citera
2015-03-17, 14:57
Medlem
Som den bilden jag länkade vill jag ha den, men ingen verkar ju kunna det så man tar vad man får =D
Citera
2015-03-17, 16:00
Medlem
Kethrs avatar
Så blå gradient över till mörkblått, med inslag av rök och stjärnor?
Citera
2015-03-17, 16:23
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultmoe
Som den bilden jag länkade vill jag ha den, men ingen verkar ju kunna det så man tar vad man får =D
handlar inte om att man inte kan, det är en fråga om man känner för att bli tagen seriöst eller inte.

t.ex. om jag skulle börja göra sådana över designade fiaskobilder så skulle ingen ta mig seriöst längre, ryktet är allt som designer och frilansare i allmänhet.
Citera
2015-03-17, 16:29
Medlem
Citat:
Så blå gradient över till mörkblått, med inslag av rök och stjärnor?

Precis!
Citera
2015-03-17, 19:04
Medlem
Kethrs avatar
http://postimg.org/image/kmdh8m1n5/
Citera
2015-03-17, 20:21
Medlem
Citat:
http://postimg.org/image/kmdh8m1n5/

Fortfarande för basic, ska vara lite mlg style på det
Citera
2015-03-21, 12:45
Medlem
Tjena vet att de finns många duktiga på bildbehandlig här inne, det är så att jag håller på och göra en företagslogga, vet att det finns många bättre program än det jag använder mig av fört detta, såsom Illustrator från adobe bla.

Men problemet är att min kunskap är bristfällig i andra program än just Paintshop Pro som är det jag känner att jag behärskar bra, samtidigt saknar jag de andra programmen.

Till min fråga hör att jag förstår att jag måste göra filen i vector format, men frågan är då vilket format jag kan spara i för att kunna använda mig av filen vid större trycksaker, och hur testar jag om filen fungerar som den ska? alltså om den går att skala upp utan förlust i skärpan.

Har hört EPS, men vissa säger det är ett uråldrigt format, men vart ska jag välja då? har ju inte så många altenativ i PSP, sen undrar jag lite hur man ska bära sig åt för att lägga till vissa effekter och behålla bilden som vector och inte raster, vill som sagt runda ner texten lite samt lägga skuggor osv.
PDF verkar vara mest gångbart, men det verkar jag inte kunna spara i i mitt program.

Behöver jag spara detta som en separat fil isåfall? Känns som att att jag måste ha den i vectorformat då jag får göra den i en jävla upplösning annars för att kunna skala upp den till tex en företagsskylt?

Alla förslag är välkomna både när det gäller det ena och andra, känns skit att behöva lämna bort jobb "till loggo företag" när jag kan göra den som jag vill ha den själv men, inte riktigt reder ut och spara den som jag vill.

Hoppas inte allt blev för rörigt ovan, utan att ni förstår

Öskar alla flashbackare en trevlig helg
Citera
2015-03-21, 19:18
Medlem
Kleops avatar
Vet ni hur jag ska justera färgerna för att få till färgerna som på bilden?

http://fotoview.nl/help/examples/yeswecan1_l.png
Citera
2015-03-22, 12:50
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Vet ni hur jag ska justera färgerna för att få till färgerna som på bilden?

http://fotoview.nl/help/examples/yeswecan1_l.png
http://www171.lunapic.com/editor/
Om du inte har några färdigheter inom grafisk design så är ett sådant verktyg att föredra.

Dock så är de riktiga affischerna som använder sådana "effekter" gjorda för hand. Det är inget man justerar, man lägger in bilden i Illustrator eller valfri vektormjukvara och tracear bilden för hand.
Citera
2015-03-22, 12:56
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensken87
Tjena vet att de finns många duktiga på bildbehandlig här inne, det är så att jag håller på och göra en företagslogga, vet att det finns många bättre program än det jag använder mig av fört detta, såsom Illustrator från adobe bla.

Men problemet är att min kunskap är bristfällig i andra program än just Paintshop Pro som är det jag känner att jag behärskar bra, samtidigt saknar jag de andra programmen.

Till min fråga hör att jag förstår att jag måste göra filen i vector format, men frågan är då vilket format jag kan spara i för att kunna använda mig av filen vid större trycksaker, och hur testar jag om filen fungerar som den ska? alltså om den går att skala upp utan förlust i skärpan.

Har hört EPS, men vissa säger det är ett uråldrigt format, men vart ska jag välja då? har ju inte så många altenativ i PSP, sen undrar jag lite hur man ska bära sig åt för att lägga till vissa effekter och behålla bilden som vector och inte raster, vill som sagt runda ner texten lite samt lägga skuggor osv.
PDF verkar vara mest gångbart, men det verkar jag inte kunna spara i i mitt program.

Behöver jag spara detta som en separat fil isåfall? Känns som att att jag måste ha den i vectorformat då jag får göra den i en jävla upplösning annars för att kunna skala upp den till tex en företagsskylt?

Alla förslag är välkomna både när det gäller det ena och andra, känns skit att behöva lämna bort jobb "till loggo företag" när jag kan göra den som jag vill ha den själv men, inte riktigt reder ut och spara den som jag vill.

Hoppas inte allt blev för rörigt ovan, utan att ni förstår

Öskar alla flashbackare en trevlig helg
När du arbetar med vektorgrafik så använder du inte effekter i samma anda som du gör med pixelgrafik, allt du gör i vektor gör du för hand. Du kan givetvis göra en mockup med effekter i pixelgrafik och sedan tracea den till vektorgrafik i efterhand, men inga "effekter" ska finnas på en färdig logotyp. Gör det det så kommer den inte kunna skalas ordentligt till olika media.

Sen så beror det på vad du ska göra med bilden när det kommer till att spara ut den. Ska du skicka den till ett tryckeri så föreslår jag EPS, AI, eller PDF. Ska du bara behålla bilden så är PDF eller originalformatet att föredra, jag vet inte vad PSP använder, tyvärr. Ska du använda den på en hemsida eller i en applikation så ska du spara ut den i antingen rätt storlek som en PNG eller som SVG. SVG om den ska skalas då, och PNG om den är statisk.
Citera
2015-03-22, 13:25
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winINC
http://www171.lunapic.com/editor/
Om du inte har några färdigheter inom grafisk design så är ett sådant verktyg att föredra.

Dock så är de riktiga affischerna som använder sådana "effekter" gjorda för hand. Det är inget man justerar, man lägger in bilden i Illustrator eller valfri vektormjukvara och tracear bilden för hand.
Okej, sen då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in