2012-10-12, 09:29
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baseball
Hjälp!
Ska skicka in en psd till en kille, filen är på 33 meg och zippad blir den bara 27, måste ha den mycket mindre. Anledningen att den måste vara psd är för att jag har urklippsbanor.
Urklippsbanor funkar i fler format än PSD.

Spara som TIFF med LZW-komprimering (även med lager, om så krävs), så ska du se att den blir mindre. LZW förstör inget i bilden.
Citera
2012-10-12, 10:04
Medlem
baseballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Urklippsbanor funkar i fler format än PSD.

Spara som TIFF med LZW-komprimering (även med lager, om så krävs), så ska du se att den blir mindre. LZW förstör inget i bilden.

Stort tack!
Citera
2012-10-12, 17:09
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baseball
Stort tack!
Varsågod.
Citera
2012-10-14, 19:28
Medlem
ankuss avatar
Hej!

Jag planerar att måla ett motiv på ett stort tygstycke som jag har, och skulle vilja rådfråga er hur man gör det på bästa sätt. Alltså: Jag har en bild i datorn som jag vill ha på ett lakan som sedan ska hängas upp på en vägg.

Vore den smidigaste lösningen att skriva ut motiven som ska finnas på tyget ett och ett och skissa av dem på tyget och sen måla / fylla i med textilfärg?

Någon som gjort något liknande förut som kan ge tips?

Hoppas det inte var allt för luddigt, kan försöka ge bättre förklaring om det önskas.
Citera
2012-10-14, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankus
Hej!

Jag planerar att måla ett motiv på ett stort tygstycke som jag har, och skulle vilja rådfråga er hur man gör det på bästa sätt. Alltså: Jag har en bild i datorn som jag vill ha på ett lakan som sedan ska hängas upp på en vägg.

Vore den smidigaste lösningen att skriva ut motiven som ska finnas på tyget ett och ett och skissa av dem på tyget och sen måla / fylla i med textilfärg?

Någon som gjort något liknande förut som kan ge tips?

Hoppas det inte var allt för luddigt, kan försöka ge bättre förklaring om det önskas.
Tror man brukar använda en overhead eller projektor när man gör sånt!
Citera
2012-10-14, 19:50
Medlem
ankuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjjjacke
Tror man brukar använda en overhead eller projektor när man gör sånt!

Det hade jag inte ens tänkt på! Tack som bara den, det låter riktigt bra!
Citera
2012-10-14, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankus
Det hade jag inte ens tänkt på! Tack som bara den, det låter riktigt bra!
Haha, inga dimmor! Det är så studenterna gör när de målar på sina lakan
Citera
2012-10-15, 23:43
Medlem
Om du nu lägger ner så stor möda på en manual- så varför trycker du inte den?
Känns som det enda rimliga. att skriva ut på en skrivare avsedd för internrapporter, powerpoints och mail är inte serriöst.

Din skärm kan säkert vara jättefint kalibrerad från fabrik - men det som de flesta gör när de får en skärm är att fläska på ljusstyrkan till max och sedan samma med kontrasten - sen är det kört.
Då kommer hela världen att se svart ut i förhållande.

Om du luskat fram CMYK och Pantone blandningarna genom tryckta färgkartor så lita hellre på dessa än skärm och skrivare.

/m
Citera
2012-10-16, 12:26
Medlem
4298Redos avatar
Hjälp med att designa!

Hallå där!

Skulle behöva era skarpa flashbackhjärnors hjälp med hur jag skall göra i den här frågan:

Jag har lovat en god vän med att hjälpa honom med design på en av hans kommande produkter. Men hur bör jag gå tillväga?

Är det photoshop jag bör använda mig av, eller finns det något annat bättre program? Och vart får jag tag i det? Ladda ner? DCC++ ? Eller för den delen, vad kostar det att köpa?

Är det någon som har ett bättre förslag eller idé till hur jag bör gå tillväga!?

Mvh/ 4298redo
Citera
2012-10-16, 12:38
Medlem
LillePs avatar
Vad för slags produkt är det? Ett 3d program skulle ju iallafall vara att rekommendera, google sketchup skulle ni kunna använda er av nu i börjar för att pröva lite idéer
Citera
2012-10-16, 12:39
Medlem
Först och främst - vad ska du designa?

Det är helt olika saker man behöver beroende på om det är 3D-prototyper, trycksaker, kläder, till webb, till mjukvara eller dylikt.
Senast redigerad av Daudodidi 2012-10-16 kl. 12:42.
Citera
2012-10-16, 23:40
Medlem
Rekommenderar "paint" till alla dina planerade projekt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här