Citat:
Nej Vi har kört både rekryteringskampanjer för att locka ungdommar med sommarjobb, erbjudit gymnasieutbildade möjlighet att provjobba under en period och är aktiva med examensjobb mot de stora universiteten. Vi får in ett antal men tyvärr innom vissa områden är det extremt tungt.Låt mig gissa att ditt företag har bettet sig som 95% av svenska teknikföretag. Ljuga, ljuga, ljuga om sin "kompetensbrist". När det inte kostar någonting så går det bra att dra igång enorma flådiga kampanjer om vilken enorm "teknikkompetensbrist" eller "itkompetensbrist" eller "ingenjörskompetensbrist" man har. När det börjar kosta pengar på riktigt, som att erbjuda sommarjobb, extrajobb, examensarbeten, praktikplatser och första anställningen då är man plötsligt inte intresserad längre. Troligen har företaget där du jobbar byggt upp ett enormt berg av hat och förakt genom att ljuga och ghosta.
Jag bor inte i Stockholm och har inte heller sökt några jobb i Stockholm. Jag har till och med varit med om små oansenliga företag mitt i ingenstans som ansett det vara fullt rimligt att kräva civilingenjörsexamen och 5 års arbetslivserfarenhet för en ganska ointressant verksamhet.
Jag bor inte i Stockholm och har inte heller sökt några jobb i Stockholm. Jag har till och med varit med om små oansenliga företag mitt i ingenstans som ansett det vara fullt rimligt att kräva civilingenjörsexamen och 5 års arbetslivserfarenhet för en ganska ointressant verksamhet.
Jag har ingen aning om var du sökt jobb, men det är hur det ser ut innom svensk industri i allmänhet.
Undantaget verkar vara Stockholm där de kan avfärda nyexade och erfarna som passerat 45.
Har ingen aning om var du söker men om det inte är stockholm måste det vara innom en extremt begränsat geografiskt område.