2023-04-28, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Låt mig gissa att ditt företag har bettet sig som 95% av svenska teknikföretag. Ljuga, ljuga, ljuga om sin "kompetensbrist". När det inte kostar någonting så går det bra att dra igång enorma flådiga kampanjer om vilken enorm "teknikkompetensbrist" eller "itkompetensbrist" eller "ingenjörskompetensbrist" man har. När det börjar kosta pengar på riktigt, som att erbjuda sommarjobb, extrajobb, examensarbeten, praktikplatser och första anställningen då är man plötsligt inte intresserad längre. Troligen har företaget där du jobbar byggt upp ett enormt berg av hat och förakt genom att ljuga och ghosta.
Jag bor inte i Stockholm och har inte heller sökt några jobb i Stockholm. Jag har till och med varit med om små oansenliga företag mitt i ingenstans som ansett det vara fullt rimligt att kräva civilingenjörsexamen och 5 års arbetslivserfarenhet för en ganska ointressant verksamhet.
Nej Vi har kört både rekryteringskampanjer för att locka ungdommar med sommarjobb, erbjudit gymnasieutbildade möjlighet att provjobba under en period och är aktiva med examensjobb mot de stora universiteten. Vi får in ett antal men tyvärr innom vissa områden är det extremt tungt.
Jag har ingen aning om var du sökt jobb, men det är hur det ser ut innom svensk industri i allmänhet.
Undantaget verkar vara Stockholm där de kan avfärda nyexade och erfarna som passerat 45.
Har ingen aning om var du söker men om det inte är stockholm måste det vara innom en extremt begränsat geografiskt område.
Citera
2023-04-28, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nej Vi har kört både rekryteringskampanjer för att locka ungdommar med sommarjobb, erbjudit gymnasieutbildade möjlighet att provjobba under en period och är aktiva med examensjobb mot de stora universiteten. Vi får in ett antal men tyvärr innom vissa områden är det extremt tungt.
Jag har ingen aning om var du sökt jobb, men det är hur det ser ut innom svensk industri i allmänhet.
Undantaget verkar vara Stockholm där de kan avfärda nyexade och erfarna som passerat 45.
Har ingen aning om var du söker men om det inte är stockholm måste det vara innom en extremt begränsat geografiskt område.

Jag har sökt i Skellefteå, jag har sökt i Västerås, i Eskilstuna, i Malmö, i Göteborg, i Jönköping osv.
Citera
2023-04-28, 13:37
Medlem
Citat:
Jag har sökt i Skellefteå, jag har sökt i Västerås, i Eskilstuna, i Malmö, i Göteborg, i Jönköping osv.

Jag är inte förvånad över att det är svårt även på mindre städer och orter. Visserligen har många arbetsgivare på småorter svårt att få tag på kvalificerad personal och ytterst få kvalificerade sökande men har även väldigt låg personslomsättning bland de som redan är anställda och håller därför på att leta ihjäl sig för att hitta någon som är perfekt vilket ofta exkluderar sökande som inte bor på orten, har koppling dit eller släktingar och vänner som redan jobbar på arbetsplatsen. Knappast seriöst men tyvärr så det funkar i stora delar av Sverige.
Citera
2023-04-28, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan81
Jag är inte förvånad över att det är svårt även på mindre städer och orter. Visserligen har många arbetsgivare på småorter svårt att få tag på kvalificerad personal och ytterst få kvalificerade sökande men har även väldigt låg personslomsättning bland de som redan är anställda och håller därför på att leta ihjäl sig för att hitta någon som är perfekt vilket ofta exkluderar sökande som inte bor på orten, har koppling dit eller släktingar och vänner som redan jobbar på arbetsplatsen. Knappast seriöst men tyvärr så det funkar i stora delar av Sverige.

Västerås är en av de största städerna i Sverige.
Citera
2023-04-28, 13:54
Medlem
Citat:
Västerås är en av de största städerna i Sverige.

Det beror på vilket sektor det handlar om. Industrin är ju stor i tex. Västerås men antalet nya arbetstillfällen som skapas är inte många. Därför är det inte lätt att få jobb på tex. ABB, Alstom eller Volvo utan rätt kontakter.
Citera
2023-04-28, 15:49
Medlem
Citat:

Stämmer det så har du antingen sökt fel tjänst eller också så är det nåt som gjort att du blivit ökänd.
Troligtvis så har du en tendens att bli osams med folk.
Det är nämligen vanligt att man tar in inofficiella referenser tidigt i en process.
Vanligtvis så om du t.ex pluggat i Linköping så kollar man innom företaget om nån vet vem du är.
Citera
2023-04-28, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan81
Det beror på vilket sektor det handlar om. Industrin är ju stor i tex. Västerås men antalet nya arbetstillfällen som skapas är inte många. Därför är det inte lätt att få jobb på tex. ABB, Alstom eller Volvo utan rätt kontakter.
Just västerås skriker efter arbetskraft då du har förutom de företag du beskriver även NorthVolt Hitachi och westinghause och mängder med små teknikföretag och konsultbolag.
Jag har ett par av företagen där om aktivt försöker få mig dit då det är min födelsestad.
Citera
2023-04-28, 16:26
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:
Stämmer det så har du antingen sökt fel tjänst [...]
IngetNick söker väl som mjukvaruutvecklare? Orkar inte gräva igenom alla inlägg
Citera
2023-04-28, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rytger-Stahlberg
IngetNick söker väl som mjukvaruutvecklare? Orkar inte gräva igenom alla inlägg
Finns olika tjänster som mjukvaruutvecklare.
Söker man en tjänst som lead, arkitekt eller manager så krävs fler års erfarenhet.
Citera
2023-04-28, 16:43
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:
Finns olika tjänster som mjukvaruutvecklare.
Söker man en tjänst som lead, arkitekt eller manager så krävs fler års erfarenhet.
Jag har ingen koll på sånt, men när du talar om "industrier" runt om i Sverige går mina tankar snarare till maskiningenjörer och dylikt. Behövs väl sällan en mjukvaruarkitekt på plats i fabriken?
Citera
2023-04-28, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rytger-Stahlberg
Jag har ingen koll på sånt, men när du talar om "industrier" runt om i Sverige går mina tankar snarare till maskiningenjörer och dylikt. Behövs väl sällan en mjukvaruarkitekt på plats i fabriken?
Du verkar vara kvar i förra årtusendet.
De flesta av de produkter som utvecklas och produceras inom svensk industri innehåller mjukvara.
Tåg, maskiner, fordon, eldistribution robotar m.m
Citera
2023-04-28, 17:11
Medlem
Rytger-Stahlbergs avatar
Citat:
Du verkar vara kvar i förra årtusendet.
De flesta av de produkter som utvecklas och produceras inom svensk industri innehåller mjukvara.
Tåg, maskiner, fordon, eldistribution robotar m.m
Bara för att de innehåller mjukvara behövs inte seniora utvecklare på plats. Man behöver en konsult då och då för att styra upp det som krånglar. Resten tar automationstekniker som har koll på hur utrustningen faktiskt ser ut och fungerar i praktiken.

Tror du är lite färgad av dina kollegor som kommer från kulturer där man har 80IQ folk i produktion. Har förvisso hört att det är en jävla massa babbar på golven i södra sverige
Senast redigerad av Rytger-Stahlberg 2023-04-28 kl. 17:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in