2020-04-11, 08:00
Medlem
Torsuss avatar
Jag hoppas att jag har lagt den här tråden rätt.

Jag läste i Aftonbladet om festen där många blivit smittade:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-en-skrackfilm

Jag läste bl a följande:

Kod:
...det finns människor som inte kan bli smittade av olika genetiska skäl

Min frågeställning: Kan det omvänt vara så att vissa folkslag har lättare för att bli smittade, rent genetiskt?

OBS! Politik och annat vill jag inte diskutera här. Bara det medicinska

Vad tror ni? Kan det vara genetiskt? Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2020-04-11, 08:15
Medlem
En klar orsak är att D-vitaminbrist påverkar imunsystemet.
Om du då är mörkhyad och därför behöver mer sol för D-vitaminproduktionen och samtidigt går omkring i heltäckande kläder 7/24 så blir du känsligare för infektioner.
Citera
2020-04-11, 08:48
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Eftersom forskningen är politiserad går det inte att få något svar om inte det politiska läget skrivs om.

Men troligtvis bör det finnas skillnader på de som anpassats efter ett tropiskt klimat och de som levt i ett arktiskt klimat.

Men som sagt lär vi inte få några svar då alla ses som lika mkt svenska oavsett om man bara varit i Sverige i två sekunder eller är ursvensk sedan tusentals år. Men givetvis går skillnaderna djupare än bara skinnet.
Citera
2020-04-11, 09:06
Medlem
Sannolikt har hygien mer med det hela att göra än genetik.

Den som äter med händerna ur gemensam skål har större risk att smittas än den som äter från egen tallrik.
Citera
2020-04-11, 10:06
Medlem
Tror det är rätt otroligt att den genetiska känsligheten skiljer sig särskilt. Viruset är ju helt nytt för alla, så någon skyddande selektion har är inte varit möjlig (då skulle det ju behövts samma eller liknande smitta med hög dödlighet över hyggligt lång tid), och vad jag förstår har alla människor de relevanta receptorerna.

Att man ser mönstret med att olika etniska grupper smittas olika mycket i smittans initialskede är rimligen helt förenligt med med att alla människor är lika känsliga. I initialskedet är det mycket slump vem som blir smittade först, så då kommer det koncentreras till i grupper som har täta kontakter med varandra (framför allt släkt och landsmän för de flesta) och därför se ut som dessa är mer känsliga.

Men oavsett hur det tidiga skedet ser ut så blir blir ju jämviktsstadiet att typ 80% av hela befolkningen blir smittade ändå. Det går att se om man kör simulationer och testar att smitta olika undernätverk initialt. Så länge det finns lite kontakt mellan olika grupper blir alla smittade.

Tror de här spekulationerna om beteende och genetik framför allt grundar sig önsketänkande. Alltså människor vill tro att de själva är skyddade och att de som drabbats gjort något dåligt för att förtjäna det. Lite samma grej som att 80% av de man pratar med vill tro att den där huvudvärken eller febern de hade i Februari garanterat var corona och att de därför nu är immuna (trots att inte ens en promille av befolkningen var smittade då).
Citera
2020-04-11, 11:09
Medlem
revodnebs avatar
Det finns en hel del inavel i den gruppen, kusingiften mm. Ingen bra kombination.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in