• 1
  • 2
2020-04-11, 01:02
Medlem
Tjenare, undrar över om vad jag har för rättigtheter om det står 5-6 personer och blockerar båda körfälten och uppenbart försöker få stopp på min bil? Köra över kan man ju bli dömd för men jag undrar vad som händer om jag ändå lyckas ta mig förbi utan att träffa dem (fast väldigt nära). Kan man bli dömd för vårdslöshet i trafik? Det är ju ändå så att man blir rädd för ens säkerhet och egendom, har ju hört om vägpirater o liknande.
Citera
2020-04-11, 01:09
Medlem
Ha dörrar och fönster låsta, stanna inte, öppna inte och om du måste - kör över dem.
Citera
2020-04-11, 02:03
Medlem
Jag har också undrat .. Vägpirater är ju ett verkligt problem .. Är väl ofta en som ställer sig framför bilen sen kommer andra från sidan och krossar rutorna. Blir det fängelse ändå och indraget körkort om man kör över någon i en sån situation ? Eller får man använda fordon som vapen i självförsvar?
Svaret hade varit självklart i dom flesta länder utom Sverige. Här är kriminella värda mer än ditt liv.
I vilken hastighet ska man köra på någon så dom inte förstör kylaren eller vindrutan? .. Hur ska man sikta så dom inte hamnar under bilen och förstör ljuddämparen eller bromsskivorna.
Senast redigerad av humantoilet 2020-04-11 kl. 02:07.
Citera
2020-04-11, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alele
Tjenare, undrar över om vad jag har för rättigtheter om det står 5-6 personer och blockerar båda körfälten och uppenbart försöker få stopp på min bil? Köra över kan man ju bli dömd för men jag undrar vad som händer om jag ändå lyckas ta mig förbi utan att träffa dem (fast väldigt nära). Kan man bli dömd för vårdslöshet i trafik? Det är ju ändå så att man blir rädd för ens säkerhet och egendom, har ju hört om vägpirater o liknande.

Just vårdslöshet i trafik är knappast aktuellt. Om du avsiktligt försöker köra på någon men missar är aktuell brottsrubricering mer troligt försök till grov misshandel (om personen inte avlider, då rubriceringen förstås blir grövre).

Tveksamt om det finns ett direkt jämförbart rättsfall, men om du blir instängd av ett halvdussin öststatare med vetskapen att polisen varje år varnar för vägpirater och dessa inte flyttar sig trots att du signalerar, bör din första åtgärd nog vara att backa bilen. Om det inte skulle vara möjligt, är det knappast orimligt att det råder en överhängande fara för brottsligt angrepp. Därmed har du nödvärnsrätt och egentligen en ganska långtgående rättighet att ta till våld. Men köra på någon med bil kan vara dödligt, och det är tveksamt om du kan känna fruktan för ditt liv i situationen du beskriver.

Du kan studera domen för killen med Downs syndrom som tragiskt sköts ihjäl av polis, där diskuteras nödvärnsrätten.

Citat:
Nödvärnsbestämmelsen innebär inte att dödligt våld aldrig kan vara tillåtet. För att ett sådant våld ska tillåtet krävs dock dels att den angripne befinner sig ett så trängt läge att våldet inte klart avviker från vad som behövs för att avvärja angreppet, dels att det brottsliga angrepp som våldet avser att avvärja är direkt livshotande (se t.ex. NJA 2005 s. 237).

Domen finns här: (FB) Stockholm, Vasastan: Eric Torell med Downs syndrom ihjälskjuten av polis (2018-08-02)

I denna dom bedömdes poliserna ha nödvärnsrätt och att då använda skjutvapen i deras inbillade hotbild mot en person med skjutvapen var inte uppenbart oförsvarligt, och poliserna friades. Ditt fall är ju en bil som vapen mot personer som kanske inte är beväpnade.

Det är ytterst stötande att bara kunna se på medan man blir rånad - men förmodligen det klokaste valet om man vill inte vill vara brottsoffret som blev gärningsman.
Citera
2020-04-11, 02:24
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alele

Är det vägpirater som försöker få stopp på dig så är det väl bara och köra på dem? Är inte ett sånt tillfälle självförsvar?
Citera
2020-04-11, 02:26
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Dock så kan det ju vara bra att ha en dashkamera i fall det blir rättegång
Citera
2020-04-11, 07:58
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Jag har också undrat .. Vägpirater är ju ett verkligt problem .. Är väl ofta en som ställer sig framför bilen sen kommer andra från sidan och krossar rutorna. Blir det fängelse ändå och indraget körkort om man kör över någon i en sån situation ? Eller får man använda fordon som vapen i självförsvar?
Svaret hade varit självklart i dom flesta länder utom Sverige. Här är kriminella värda mer än ditt liv.
I vilken hastighet ska man köra på någon så dom inte förstör kylaren eller vindrutan? .. Hur ska man sikta så dom inte hamnar under bilen och förstör ljuddämparen eller bromsskivorna.
Verkligt problem, ofta?
Det du beskriver, har det nånsin hänt i Sverige?

Givetvis är det ju så att du inte får köra på någon om inte ditt liv är i fara, och det har du ju inte en aning om att det är för att det står någon eller några framför bilen. Särskilt som det aldrig hänt att en vägpirat har tagit livet av nån.
Citera
2020-04-11, 08:09
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Är det vägpirater som försöker få stopp på dig så är det väl bara och köra på dem? Är inte ett sånt tillfälle självförsvar?

I PK-Sverige är risken stor för att det i så fall kommer bedömas som att man använt oproportionerligt mycket våld.
Citera
2020-04-11, 08:48
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Ja alltså det är verkligen många internettuffingar i tråden. Om man sett lite för många filmer när Jason Statham kör bil i 300 km/h och sladdar så kan man säkert missta sig för att tro det skulle vara lätt att köra över en (eller som i trådstartens exempel flera?!) annan människa men har man lätt för det så har man antingen en rejäl och total panikattack så att man agerar på instinkt, eller så är man en empatilös psykopat. I det första fallet skulle jag ha svårare med samvetet efteråt än med juridiken (även om det är en vägpirat eller någon meningsmotståndare så är det ingen rolig erfarenhet att ha en människa på huven).

Till TS: du har ingen "rättighet" att någonsin köra på någon. Sen kanske man kan tvista i juridikforumet om man skulle kunna undkomma att dömas för något om vi ponerar att det står fyra banditer beväpnade till tänderna på vägen, du får en panikattack och trycker plattan i mattan.
Citera
2020-04-11, 08:52
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REWall
I PK-Sverige är risken stor för att det i så fall kommer bedömas som att man använt oproportionerligt mycket våld.
I vilket tilltänkt land förställer du dig att mordförsök skulle vara ett proportionerligt försvar mot ett rånförsök? Utan att påstå Sverige är perfekt så skulle jag nog ändå välja "PK-Sverige" istället för bilden av det land du målar upp.
Citera
2020-04-11, 09:04
Medlem
TonyBergmans avatar
Angående öststats-vägpirater är det väl bara att köra om man känner oro för sitt liv. Vad ska dom göra? Polisanmäla dig? Eftersom Sverige älskar kriminella så tror jag det är svårt att ta sig ut? Kan man hävda olycka om det springer upp personer på vägen och försöker stanna bilen och man kör ändå?

Är det miljöaktivister står dom garanterat med nån mobil och filmar och skriker. Säkert rätt centralt?
Står dom på E20 hinner man väl inte stanna om det står några mitt på vägen.
Citera
2020-04-11, 09:24
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ditt korta svar är alltså att du anser dig ha rätt att bruka övervåld men vårt rättssamhälle tyvärr sätter stopp för att du kan göra det ostraffat. Stabilt.

Kärnan här är hur övervåld ska definieras. Jag vill lägga ett större ansvar på angriparen för det han ev råkar ut för genom sina fasoner. Lite i linje med det gamla hederliga svenska ordspråket: "Arga katter får ofta rivet skinn". Detta har gällt under mänsklighetens hela historia, men nu försöker PK ändra det till: "Lugna och snälla katter får ofta rivet skinn - för vi i PK ger angriparkatten allt stöd vi kan".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in