Citat:
Ursprungligen postat av
Alele
Tjenare, undrar över om vad jag har för rättigtheter om det står 5-6 personer och blockerar båda körfälten och uppenbart försöker få stopp på min bil? Köra över kan man ju bli dömd för men jag undrar vad som händer om jag ändå lyckas ta mig förbi utan att träffa dem (fast väldigt nära). Kan man bli dömd för vårdslöshet i trafik? Det är ju ändå så att man blir rädd för ens säkerhet och egendom, har ju hört om vägpirater o liknande.
Just vårdslöshet i trafik är knappast aktuellt. Om du avsiktligt försöker köra på någon men missar är aktuell brottsrubricering mer troligt försök till grov misshandel (om personen inte avlider, då rubriceringen förstås blir grövre).
Tveksamt om det finns ett direkt jämförbart rättsfall, men om du blir instängd av ett halvdussin öststatare med vetskapen att polisen varje år varnar för vägpirater och dessa inte flyttar sig trots att du signalerar, bör din första åtgärd nog vara att backa bilen. Om det inte skulle vara möjligt, är det knappast orimligt att det råder en överhängande fara för brottsligt angrepp. Därmed har du nödvärnsrätt och egentligen en ganska långtgående rättighet att ta till våld. Men köra på någon med bil kan vara dödligt, och det är tveksamt om du kan känna fruktan för ditt liv i situationen du beskriver.
Du kan studera domen för killen med Downs syndrom som tragiskt sköts ihjäl av polis, där diskuteras nödvärnsrätten.
Citat:
Nödvärnsbestämmelsen innebär inte att dödligt våld aldrig kan vara tillåtet. För att ett sådant våld ska tillåtet krävs dock dels att den angripne befinner sig ett så trängt läge att våldet inte klart avviker från vad som behövs för att avvärja angreppet, dels att det brottsliga angrepp som våldet avser att avvärja är direkt livshotande (se t.ex. NJA 2005 s. 237).
Domen finns här:
(FB) Stockholm, Vasastan: Eric Torell med Downs syndrom ihjälskjuten av polis (2018-08-02)
I denna dom bedömdes poliserna ha nödvärnsrätt och att då använda skjutvapen i deras inbillade hotbild mot en person med skjutvapen var inte uppenbart oförsvarligt, och poliserna friades. Ditt fall är ju en bil som vapen mot personer som kanske inte är beväpnade.
Det är ytterst stötande att bara kunna se på medan man blir rånad - men förmodligen det klokaste valet om man vill inte vill vara brottsoffret som blev gärningsman.