Citat:
Ursprungligen postat av
lone star
Om vi börjar med gruvjobb och ev drogproblem, har aldrig själv jobbat inom gruvindustrin. Så tror jag mörkret och instängdheten, att aldrig se dagsljus påverkar negativt. Du har också det faktum att många gruvisar är hemifrån och bor i nån Barack eller husvagn. Tungt för de som har familj .+ många machomän på samma område. Även om de drogtestar i dag, så de gjorde det ju inte förr. Hört t ex när de byggde forsmarks kärnkraftverk eller under sommarstoppen förr om åren..det var rejäla fyllor. Åkt relativt nyligen upp med plan från Stockholm slutdestination Gällivare där de åkte med de som jobbade runt gruvor och bodde långt från Stockholm. Blir lite shitty life på sikt. Att de tjänar bra veror väl på hög intjäningsgrad. Jobbar själv inom industri, ej gruv, där vi har väldigt hög intjäningsgrad. Tjänar 60-70t/ mån. Men med tanke på vår intjäning borde man ligga på 100t/mån.
Men oftast så innebär höga löner inom industri väldigt mycket ob,övertid,beredskap,helgjobb. Det är det som gör de stora inkomsterna så och i mitt fall. Därigenom kan man få en högre lön än en rent dagtidsanställd ingenjör. Det sliter dock psykiskt och fysiskt. Inte alla pallar med eller trivs med ett sånt jobb.
Har fått uppfattningen att många arbetsgivare i dag erbjuder extremt flexibla scheman för de som är hemifrån för att få jobbare.
Jag vet inte vem du är men du är den sista personen som kommer att klaga då du är pensionär
Min uppfattning av många som jobbar inom industrin är att de hamnar lätt i fällan att bli skuldsatta på miljoner för att de är så självsäkra att de kan betala igen det.
Börjar oftast med en skoter eller fyrhjuling och sedan blir det massa elektroniska prylar som de inte behöver