2020-04-10, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Det är ju lön allt handlar om idag, har man 27 000 netto skall man fan inte klaga om livet anser jag eller sitter det med att man inte känner att man tillför något på jobbet?

Uppenbarligen handlar allt inte om lönen för de gruvarbetare som vill studera till lärare.
Citera
2020-04-10, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Om vi börjar med gruvjobb och ev drogproblem, har aldrig själv jobbat inom gruvindustrin. Så tror jag mörkret och instängdheten, att aldrig se dagsljus påverkar negativt. Du har också det faktum att många gruvisar är hemifrån och bor i nån Barack eller husvagn. Tungt för de som har familj .+ många machomän på samma område. Även om de drogtestar i dag, så de gjorde det ju inte förr. Hört t ex när de byggde forsmarks kärnkraftverk eller under sommarstoppen förr om åren..det var rejäla fyllor. Åkt relativt nyligen upp med plan från Stockholm slutdestination Gällivare där de åkte med de som jobbade runt gruvor och bodde långt från Stockholm. Blir lite shitty life på sikt. Att de tjänar bra veror väl på hög intjäningsgrad. Jobbar själv inom industri, ej gruv, där vi har väldigt hög intjäningsgrad. Tjänar 60-70t/ mån. Men med tanke på vår intjäning borde man ligga på 100t/mån.

Men oftast så innebär höga löner inom industri väldigt mycket ob,övertid,beredskap,helgjobb. Det är det som gör de stora inkomsterna så och i mitt fall. Därigenom kan man få en högre lön än en rent dagtidsanställd ingenjör. Det sliter dock psykiskt och fysiskt. Inte alla pallar med eller trivs med ett sånt jobb.

Har fått uppfattningen att många arbetsgivare i dag erbjuder extremt flexibla scheman för de som är hemifrån för att få jobbare.

Jag vet inte vem du är men du är den sista personen som kommer att klaga då du är pensionär

Min uppfattning av många som jobbar inom industrin är att de hamnar lätt i fällan att bli skuldsatta på miljoner för att de är så självsäkra att de kan betala igen det.

Börjar oftast med en skoter eller fyrhjuling och sedan blir det massa elektroniska prylar som de inte behöver
Citera
2020-04-10, 20:04
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Det är tillgång och efterfrågan som styr lönen till viss del. Prissättningen på arbetskraft har i stor del manipulerats av staten balnd annat via MBL och LAS och tärande låssasjobb. Men vi kan låssas att det bara är tillgång och efterfrågan som styr så förstår du prissättningen bättre. Låt oss jämföra.
En gruvarbetare skapar värde. Andelen som är villiga att jobba i gruvor i Kiruna är låg. Bland annat på grund av dåliga arbetstider, monotont jobb och att det ligger i Kiruna. Då måste man kompensera på något sätt för att locka arbetskraft. Det kan man göra via exempelvis att erbjuda en hög lön.
En kommunikatör inom offentlig finansierad verksamhet skapar inget värde. De konsumerar värden som någon annan har skapat.
Kommunikatör är ett arbete som lockar många (främst misslyckade journalister) och som man inte behöver någon speciell kompentens för att klara av då det är ett låssasjobb.
Stor tillgång på arbetskraft men begränsade arbetstillfällen leder till lägre lön.

Varför ska man då jobba som kommunikatör? Jo är man intresserad av dylika saker kan det säkert vara ett roligt jobb. Går man enbart efter lönen är varken gruvarbetare eller kommunikatör något att eftersträva. Vår tid på jorden är kort, ska man arbeta åtta timmar om dagen större delen av livet, bör man göra något man tycker är kul.
Citera
2020-04-10, 20:09
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Till min avund mår jag inte bra då jag hör att en gruvarbetare som jobbar i tex Kiruna eller Gällivare får ut 25 000-27 000 netto och här står man och utbildar sig till bla strateg, projektledare och kommunikatör och får säkerligen böja mig att kanske få över 20 000 netto

Varför är det så att alla som jobbar på gruvan eller industrin överhuvudtaget tjänar så mycket mer? För mig förstår jag inte varför dessa gruvarbetare pratar om att utbilda sig till lärare eller ingenjör om de ändå har så bra lön redan.

Kan någon förklara för mig varför gruvarbetaren tjänar mer än alla andra och varför de vill därifrån? Det är förjävligt att sjuksköterskor tjänar så dåligt som tillför mycket för samhället

Jag har en släkting som förlorade jobbet inom gruva pga heorin och det känns oklart idag varför man börjar knarka om man tjänar så otroligt bra

En gruvarbetare kan vara utsliten vid 45 och leva resen av sitt liv med ständig värk.

Dessutom ä dennes lön rätt statisk genom åren till skillnad från de med utbildning som kan mångdubbla lönen om de är duktiga.

Oerhört omoget och kortsiktigt att enbart se till lön här och nu.
Citera
2020-04-10, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
En gruvarbetare kan vara utsliten vid 45 och leva resen av sitt liv med ständig värk.

Dessutom ä dennes lön rätt statisk genom åren till skillnad från de med utbildning som kan mångdubbla lönen om de är duktiga.

Oerhört omoget och kortsiktigt att enbart se till lön här och nu.

Du menar att 60-talisterna som jobbar där nu har ont i kroppen?
Citera
2020-04-10, 20:18
Medlem
Efter gymnasiet arbetade jag på industrigolvet. Gick från att tjäna 85 spänn i timmen på Mcdonalds till att tjäna 25k i månadslön efter 6 månader. Kändes guld som 20-åring.

Nackdelen? Jobbet och folket på jobbet. Åtminstone ett par människor som spenderat sitt liv på industrigolvet och var bittra på allt och alla för att de inte tagit sig någonstans. Lägg då till ett monotont arbete där du som bäst fick lösa problem för att maskinerna krånglade.

Började studera, och efter studier på 3 år gick jag in på en lön precis strax över vad jag tjänat på golvet. Kändes det värt det? Alla dagar i veckan.

Stirrar man sig blind på siffror kommer man hamna på ett arbete man hatar, och bli kvar där när du kunnat utvecklas i livet.
Citera
2020-04-10, 20:19
Medlem
Amazon-mannens avatar
Tillgång och efterfrågan..

Det behövs folk till det monotona riskabla jobbet i gruvan.. då får man erbjuda lite mer pengar.
Det behövs inte så mycket "kommunikatörer" men alla 25åringar tycker det låter häftigt.. alltså stor tillgång på arbetskraft.
Citera
2020-04-10, 20:25
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Till min avund mår jag inte bra då jag hör att en gruvarbetare som jobbar i tex Kiruna eller Gällivare får ut 25 000-27 000 netto och här står man och utbildar sig till bla strateg, projektledare och kommunikatör och får säkerligen böja mig att kanske få över 20 000 netto

Varför är det så att alla som jobbar på gruvan eller industrin överhuvudtaget tjänar så mycket mer? För mig förstår jag inte varför dessa gruvarbetare pratar om att utbilda sig till lärare eller ingenjör om de ändå har så bra lön redan.

Kan någon förklara för mig varför gruvarbetaren tjänar mer än alla andra och varför de vill därifrån? Det är förjävligt att sjuksköterskor tjänar så dåligt som tillför mycket för samhället

Jag har en släkting som förlorade jobbet inom gruva pga heorin och det känns oklart idag varför man börjar knarka om man tjänar så otroligt bra
Vad motsvarar det BRUTTO? Nettolönen säger inget i jämförelse.
Citera
2020-04-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Vad motsvarar det BRUTTO? Nettolönen säger inget i jämförelse.

35 000 brutto gör gruvarbetare och alla andra som tillför något för samhället 25 000 brutto tyvärr
Citera
2020-04-10, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Tillgång och efterfrågan..

Det behövs folk till det monotona riskabla jobbet i gruvan.. då får man erbjuda lite mer pengar.
Det behövs inte så mycket "kommunikatörer" men alla 25åringar tycker det låter häftigt.. alltså stor tillgång på arbetskraft.

Så är det nog och dessutom jobbar ju kommunikatörer på kontor och slutar alltid efter 17.00 måndag till fredag
Citera
2020-04-10, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newfaq
Efter gymnasiet arbetade jag på industrigolvet. Gick från att tjäna 85 spänn i timmen på Mcdonalds till att tjäna 25k i månadslön efter 6 månader. Kändes guld som 20-åring.

Nackdelen? Jobbet och folket på jobbet. Åtminstone ett par människor som spenderat sitt liv på industrigolvet och var bittra på allt och alla för att de inte tagit sig någonstans. Lägg då till ett monotont arbete där du som bäst fick lösa problem för att maskinerna krånglade.

Började studera, och efter studier på 3 år gick jag in på en lön precis strax över vad jag tjänat på golvet. Kändes det värt det? Alla dagar i veckan.

Stirrar man sig blind på siffror kommer man hamna på ett arbete man hatar, och bli kvar där när du kunnat utvecklas i livet.

Förekommer det självmord eller självmordstankar på ditt jobb inom industrin?
Citera
2020-04-10, 20:32
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
35 000 brutto gör gruvarbetare och alla andra som tillför något för samhället 25 000 brutto tyvärr
Ok tack då vet jag. Det visste jag inte. Tur att man inte är gruvarbetare då eftersom vi som tillför nåt i samhället tjänar betydligt mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in