2020-04-10, 19:33
Medlem
Till min avund mår jag inte bra då jag hör att en gruvarbetare som jobbar i tex Kiruna eller Gällivare får ut 25 000-27 000 netto och här står man och utbildar sig till bla strateg, projektledare och kommunikatör och får säkerligen böja mig att kanske få över 20 000 netto

Varför är det så att alla som jobbar på gruvan eller industrin överhuvudtaget tjänar så mycket mer? För mig förstår jag inte varför dessa gruvarbetare pratar om att utbilda sig till lärare eller ingenjör om de ändå har så bra lön redan.

Kan någon förklara för mig varför gruvarbetaren tjänar mer än alla andra och varför de vill därifrån? Det är förjävligt att sjuksköterskor tjänar så dåligt som tillför mycket för samhället

Jag har en släkting som förlorade jobbet inom gruva pga heorin och det känns oklart idag varför man börjar knarka om man tjänar så otroligt bra
Citera
2020-04-10, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Till min avund mår jag inte bra då jag hör att en gruvarbetare som jobbar i tex Kiruna eller Gällivare får ut 25 000-27 000 netto och här står man och utbildar sig till bla strateg, projektledare och kommunikatör och får säkerligen böja mig att kanske få över 20 000 netto

Varför är det så att alla som jobbar på gruvan eller industrin överhuvudtaget tjänar så mycket mer? För mig förstår jag inte varför dessa gruvarbetare pratar om att utbilda sig till lärare eller ingenjör om de ändå har så bra lön redan.

Kan någon förklara för mig varför gruvarbetaren tjänar mer än alla andra och varför de vill därifrån? Det är förjävligt att sjuksköterskor tjänar så dåligt som tillför mycket för samhället

Jag har en släkting som förlorade jobbet inom gruva pga heorin och det känns oklart idag varför man börjar knarka om man tjänar så otroligt bra

För att allt inte handlar om lönen?
Citera
2020-04-10, 19:41
Medlem
Juholks avatar
Om man inte kan stava till sjuksköterska vilken lön har man då? Vad erbjuder Samhall?
Citera
2020-04-10, 19:43
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
Du som är utbildad tjänar mera "per ansträngning" än gruvarbetaren. Plus att du slipper bo i Kiruna
Citera
2020-04-10, 19:44
Medlem
f30malmos avatar
Trodde faktiskt de hade högre lön än så.

Men vad hindrar dig från att börja jobba i gruvan då?
Citera
2020-04-10, 19:45
Avslutad
20 k netto är väl ganska lågt ?

Tillgång och efterfråga ?
är väl få som bor där uppe?

samt kanske att det tar ett tag att utbilda dom?

sedan att en gruva faktiskt bidrager till samhälles kassan, vilket dit låtsas yrke inte gör?

Kanske?

Vem vet?
Citera
2020-04-10, 19:47
Medlem
MrMadoffs avatar
Vad hindrar dig från att söka jobb i en gruva då?

Är ju som du säger fantastiskt lockande med 20k netto och spendera ca 10 timmar om dagen i ett mörkt hål där du knappt vet vad som är upp eller ner till slut, för att inte tala om soltimmarna som existerar utanför gruvan.. Har Kiruna sol mer än 1.5 månad per år, någon som vet?
Citera
Medlem
S.Jorgens avatar
Grundlönen inom industri/gruva mm. är oftast inte jättehög.
Efter diverse tillägg som risk, OB så kommer de väl upp i rimliga nivåer.
De flesta arbetsgivarna har kollektivavtal och då finns det centralt framförhandlade löner.
Är det ont om arbetskraft finns såklart läge att själv löneförhandla lokalt.
Att ställa olika branscher/grupper mot varandra blir missledande då alla behövs för att samhället ska fungera.
De som arbetar med människor brukar iof stå högre i kurs hos allmänheten t.ex läkare och lärare.
Citera
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen

Tex för att slippa klämmas ihjäl i någon pressmaskin, eller drabbas av stendammslunga eller ... osv.
Citera
2020-04-10, 19:48
Avslutad
Om vi börjar med gruvjobb och ev drogproblem, har aldrig själv jobbat inom gruvindustrin. Så tror jag mörkret och instängdheten, att aldrig se dagsljus påverkar negativt. Du har också det faktum att många gruvisar är hemifrån och bor i nån Barack eller husvagn. Tungt för de som har familj .+ många machomän på samma område. Även om de drogtestar i dag, så de gjorde det ju inte förr. Hört t ex när de byggde forsmarks kärnkraftverk eller under sommarstoppen förr om åren..det var rejäla fyllor. Åkt relativt nyligen upp med plan från Stockholm slutdestination Gällivare där de åkte med de som jobbade runt gruvor och bodde långt från Stockholm. Blir lite shitty life på sikt. Att de tjänar bra veror väl på hög intjäningsgrad. Jobbar själv inom industri, ej gruv, där vi har väldigt hög intjäningsgrad. Tjänar 60-70t/ mån. Men med tanke på vår intjäning borde man ligga på 100t/mån.

Men oftast så innebär höga löner inom industri väldigt mycket ob,övertid,beredskap,helgjobb. Det är det som gör de stora inkomsterna så och i mitt fall. Därigenom kan man få en högre lön än en rent dagtidsanställd ingenjör. Det sliter dock psykiskt och fysiskt. Inte alla pallar med eller trivs med ett sånt jobb.

Har fått uppfattningen att många arbetsgivare i dag erbjuder extremt flexibla scheman för de som är hemifrån för att få jobbare.
Senast redigerad av lone star 2020-04-10 kl. 19:51.
Citera
2020-04-10, 19:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av REWall
Tex för att slippa klämmas ihjäl i någon pressmaskin, eller drabbas av stendammslunga eller ... osv.

Hahah............................................. ..

man har skydd nu för tiden............................................. .................................................. .................................................. ..............................
det är säkrare än att köra bil i en storstad.......................................... ...........

allting handlar om lönen....
Citera
2020-04-10, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
För att allt inte handlar om lönen?

Det är ju lön allt handlar om idag, har man 27 000 netto skall man fan inte klaga om livet anser jag eller sitter det med att man inte känner att man tillför något på jobbet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in