2020-04-11, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Jag misstänker att du driver med oss. Du kan inte på riktigt tro att det kommer finnas efterfrågan på strateger och dylikt trams framöver? Jag vet inte om du är medveten om att halva världen är under "lockdown" och att företag i Sverige kommer konka på löpande band närmaste tiden? Du verkar helt väck och jag orkar inte ens diskutera detta.

Du tror inte att det mesta av jobben på gruvan kommer att ersättas av robotar och att det kommer att bli fler kontorsjobb?
Citera
2020-04-11, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Jobbar man med att fisa på kontor och tränar lite.
ja då kommer man att ha en riktigt bra hälsa vid 65.
Man känner sig nog som 45 när man är 65

Har man jobbat i en gruva så är man vid 65 års ålder rätt sliten.
Kulpåsen hänger till fötterna och man har ont överallt.

Inte speciellt kul att leva som pensionär när hela kroppen värker som en isländsk gottepinne

Det är därför vi inte ska leva till pension.
Citera
2020-04-11, 21:25
Medlem
Jeered575s avatar
Många som kommer in inom gruvindustrin blir kvar till pensionen, har själv erfarenhet men valde studievägen! Trots att ingångslönen efter universitetet kommer vara klart lägre än gruvlönen.
Individuell utveckling och möjlighet till en bredare arbetsmarknad är iallafall något jag värdesätter mer än hög lön och "fast" inom gruvindustrin!
Citera
2020-04-11, 21:34
Medlem
itsallalies avatar
Känner flera som arbetar i underjorden.

Kan ju säga att jag känner dessa och är inte direkt längre bekant med dessa så, bra jävla knepigt folk som arbetar där. Som en jävla sekt ungefär.

Och de som jobbar ovanför jord, men inom grindarna till området, ja de är då fan inte riktigt 100 de heller.

Utöver vissa avvikelser, snällt sagt, så är det inte nyttigt att arbeta t.ex. 7 12h pass där, det är mörkt och kallt, sånt påverkar också en människa i längden - negativt.

Visst de tjänar en del, men jag kan inte påstå att det väger upp hur deras liv ser ut ovan.

Och ja, en jag var bekant med har blivit kvar där nere för gott.

Edit. En dog. Den andra avled en tid senare av skador som tros ha haft samband med en olycka.
Senast redigerad av itsallalie 2020-04-11 kl. 21:48.
Citera
2020-04-11, 22:11
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Det jag har märkt från personer som jobbar inom bygg eller I detta fall gruva är att de konsumerar mycket I materiella saker.

Har vi tex sett en projektledare eller kommunikatör hamna i lyxfällan? Nej

Har vi sett lastbilschaufförer och rörmokare hamnat där? Ja

Så min känsla är att få gruvarbetaren får sina 28 000 netto på bankkontot tar det säkert två veckor och har säkert 5000 sek kvar eller ännu mindre. Troligtvis är det alla utgifter på reparationer på bilen, nya däck till fyrhjulingen och kanske även köpt en ny dator för 15 000 sek
Vissa människor är ruggigt bra människokännare.
Citera
2020-04-11, 22:25
Medlem
bosse.gote48s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Här är en till, kan du redovisa vad en ssk tjänar inom regionen då?

Helt sjukt hur förvirrad vissa är, du är en av dem.

Du kan ju googla, medellönen för en ssk är 37000kr.
Nyexaminerad 27000kr.
Citera
2020-04-11, 22:31
Medlem
Citat:
Till min avund mår jag inte bra då jag hör att en gruvarbetare som jobbar i tex Kiruna eller Gällivare får ut 25 000-27 000 netto och här står man och utbildar sig till bla strateg, projektledare och kommunikatör och får säkerligen böja mig att kanske få över 20 000 netto

Varför är det så att alla som jobbar på gruvan eller industrin överhuvudtaget tjänar så mycket mer? För mig förstår jag inte varför dessa gruvarbetare pratar om att utbilda sig till lärare eller ingenjör om de ändå har så bra lön redan.

Kan någon förklara för mig varför gruvarbetaren tjänar mer än alla andra och varför de vill därifrån? Det är förjävligt att sjuksköterskor tjänar så dåligt som tillför mycket för samhället

Jag har en släkting som förlorade jobbet inom gruva pga heorin och det känns oklart idag varför man börjar knarka om man tjänar så otroligt bra

Felet är att man jämför sig med de som har ett jobb. Det är nya tiden nu. Det man ska göra är att se till att skaffa sig en diagnos, så att man kan parkera sig på sjukpenning livet ut och sedan gå ut på internet dajting siteoch skaffa sig en sponsor. om det inte fungerar så ser man till och parkerar sig på Försäkringskassa eller någon typ av annat bidrag och söker stipendier vid sidan av så kan man leva bättre än de som jobbar. hela idén är att vara arbetsskydd och göra s lite som öjligt men dra in en massa bidrag och stipendier så att man kan leva bättre. Man kan ju söka stipendier som japanskt fd luder, aldrig ha bidragit och fortfarande få en pension som r bättre än de som bidragit och slitit livet ut. Fungerar inte stipendiespåret kan man ju alltid spä ut sina bidrag och stipendier med att sälja knark til lde som jobbar eller går på bidrag.
Citera
2020-04-11, 22:32
Medlem
Du frågar en fråga som du vet svaret på. Du vill knappast själv jobba i gruvan eller hur? Trångt, mörkt, tungt. Klart de ska ha bra betalt.
Citera
2020-04-11, 22:45
Medlem
brajzillas avatar
wow jobba i en gruva i Kiruna!!!! ge mig 50k i månaden skulle inte göra det ändå, man skulle ju fan hänga sig efter en vecka.
Citera
2020-04-11, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeered575
Många som kommer in inom gruvindustrin blir kvar till pensionen, har själv erfarenhet men valde studievägen! Trots att ingångslönen efter universitetet kommer vara klart lägre än gruvlönen.
Individuell utveckling och möjlighet till en bredare arbetsmarknad är iallafall något jag värdesätter mer än hög lön och "fast" inom gruvindustrin!

Tror också det handlar om värdet i sig. Att jobba på en stor pr byrå och göra bra ifrån sig ger publicitet och känsla att man tillför något

Tror det är det som är min drivkraft, inte en bekräftelse utan för att man tillför något bra och det kommer bli mer digitalisering inom det närmsta 20 åren. Vi får räkna med att gruvarbetarna idag kommer att behöva hitta något annat om 20 år.
Citera
2020-04-11, 22:49
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Till min avund mår jag inte bra då jag hör att en gruvarbetare som jobbar i tex Kiruna eller Gällivare får ut 25 000-27 000 netto och här står man och utbildar sig till bla strateg, projektledare och kommunikatör och får säkerligen böja mig att kanske få över 20 000 netto

Varför är det så att alla som jobbar på gruvan eller industrin överhuvudtaget tjänar så mycket mer? För mig förstår jag inte varför dessa gruvarbetare pratar om att utbilda sig till lärare eller ingenjör om de ändå har så bra lön redan.

Kan någon förklara för mig varför gruvarbetaren tjänar mer än alla andra och varför de vill därifrån? Det är förjävligt att sjuksköterskor tjänar så dåligt som tillför mycket för samhället

Jag har en släkting som förlorade jobbet inom gruva pga heorin och det känns oklart idag varför man börjar knarka om man tjänar så otroligt bra

Vill du välja 300 meter under marken som arbetsplats frivilligt så har du valt djävligt fel.
Ner i gruvan med dig och gnäll inte!
Citera
2020-04-11, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
spendera ca 10 timmar om dagen i ett mörkt hål där du knappt vet vad som är upp eller ner till slut, för att inte tala om soltimmarna som existerar utanför gruvan.. Har Kiruna sol mer än 1.5 månad per år, någon som vet?
Googlade lite, 5 månader per år har Stockholm mer sol än Kiruna.
7 månader per år har Kiruna mer sol än Stockholm.
Nu vet vi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in