2020-04-10, 21:46
Medlem
Helt rätt att hårdjobbande gruvarbetare får mer i lön än diverse parasiter med låtsasjobb som projektledare, kommunikatörer, utvecklare, omvärdsbevakare, samordnare mm med långa lunch- och fikaraster.

Gruvarbetare riskerar dessutom livet, jobbar i skitmiljöer som ofta påverkar lungor och är rätt slitna när de går i pension.
Citera
2020-04-10, 21:59
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Hahah............................................. ..

man har skydd nu för tiden............................................. .................................................. .................................................. ..............................
det är säkrare än att köra bil i en storstad.......................................... ...........

allting handlar om lönen....

Enligt Arbetsmiljöverkets arbetsskadestatistik skadas över 100 gruvarbetare i Sverige i arbetet varje år (1). Arbetsmiljöupplysningen.se ger ytterligare upplysningar om den ohälsosamma miljö som råder i gruvor (2). Klart att gruvarbetare ska pröjs för alla dessa risker.

(1) http://webbstat.av.se/QvAJAXZfc/opendoc.htm?document=accesspoint%5Carbetsskadestat istik.qvw&host=QVS%40vmextapp02-hk&anonymous=true
(2) https://www.arbetsmiljoupplysningen.se/Yrken/Gruvarbetare/
Citera
2020-04-10, 22:12
Medlem
Låt mig gissa?

-status
-självförtroende
-dyrare boende
-fru
Citera
2020-04-10, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Till min avund mår jag inte bra då jag hör att en gruvarbetare som jobbar i tex Kiruna eller Gällivare får ut 25 000-27 000 netto och här står man och utbildar sig till bla strateg, projektledare och kommunikatör och får säkerligen böja mig att kanske få över 20 000 netto

Varför är det så att alla som jobbar på gruvan eller industrin överhuvudtaget tjänar så mycket mer? För mig förstår jag inte varför dessa gruvarbetare pratar om att utbilda sig till lärare eller ingenjör om de ändå har så bra lön redan.

Kan någon förklara för mig varför gruvarbetaren tjänar mer än alla andra och varför de vill därifrån? Det är förjävligt att sjuksköterskor tjänar så dåligt som tillför mycket för samhället

Jag har en släkting som förlorade jobbet inom gruva pga heorin och det känns oklart idag varför man börjar knarka om man tjänar så otroligt bra

Bland annat gruvarbetare betalar sjuksystrarna med sina löner. De producerar inget av värde. Men de är naturligtvis mer värdefulla än sosskärringar exempelvis.

Där betalar vi både deras löner, och dessutom deras klienter och deras uppehälle..
Citera
2020-04-10, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Många tycker nog att det finns andra värden än att tjäna några tusenlappar extra. Jag säger inte att pengar är oviktigt, men många skulle inte alls trivas nere i kolmörka gruvgångar.
Och sen så finns det ju inte gruvjobb på alla håll i landet heller, det är väl mest längst upp i norr?
Alla vill inte bo i Kiruna eller Gällivare. Särskilt inte människor som gillar storstadsliv. Eller som är känsliga mot kyla...
Och nog är det tur att olika människor tänker olika, tänk om alla som skulle blivit läkare skulle tänkt så här "Äh, varför skall jag bli läkare? Enklare att börja på LKAB, och så får jag ett par tusen MER i månaden! Nu lämnar jag Lund och drar flyttlasset till Kiruna, och tvingar pojkvännen med mig".
Så skulle vi inte haft några utbildade läkare.

Jävla bögläkare. Håll er i lund eller sthlm..
Vi har nog med turkläkare här.
Citera
2020-04-10, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leira
Bland annat gruvarbetare betalar sjuksystrarna med sina löner. De producerar inget av värde. Men de är naturligtvis mer värdefulla än sosskärringar exempelvis.

Där betalar vi både deras löner, och dessutom deras klienter och deras uppehälle..

När du går igenom en skilsmässa och ni skall diskutera vårdnaden av dina barn) om du har det) lär sosskärringar ha sista ordet
Citera
2020-04-10, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chefen84
Som nämnts tidigare så är det oftast låg grundlön och saftig OB och skifttillägg som gör att lönen blir hög. Löneutvecklingen är dock obefintlig och även om mycket av arbetet är automatiserat så förekommer det många tunga och farliga arbetsmoment. När allting flyter på som det ska så är industrijobb soft men när det skiter sig så förväntas de utföra riktigt grisiga arbetsuppgifter.

Har ni varit på LKAB-gruvorna eller Aitik, allting är stort, bullrigt och skitigt.

Hur pass mycket jobbar man i veckan för att få ihop en stor lön?
Citera
2020-04-10, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Helt rätt att hårdjobbande gruvarbetare får mer i lön än diverse parasiter med låtsasjobb som projektledare, kommunikatörer, utvecklare, omvärdsbevakare, samordnare mm med långa lunch- och fikaraster.

Gruvarbetare riskerar dessutom livet, jobbar i skitmiljöer som ofta påverkar lungor och är rätt slitna när de går i pension.

Förstår hur du tänker, att de sitter på sina kontor och kan andas frisk luft och gör saker som inte känns väsentligt
Citera
2020-04-10, 22:45
Medlem
Bonnatorps avatar
Har tidigare tänkt i liknande banor, men bara efter några veckor på (ett bra) kontor så förstår jag verkligen varför man vill utbilda sig för saken.

Visst tar det lite mer tid på morgonen att behöva duscha innan jobbet itället för efter, men fördelen är också att man kan gå raka vägen från sitt skrivbord till en middag hos vänner eller annat samkväm utan att vara en sotig svettfläck i kläder.
Inget illa ment mot grovarbetare, snarare stor eloge för det viktiga arbete de utför. Men personligen uppskattar jag verkligen att morgonfikat är mer eller mindre lika välklätt som att gå på rikets sal.

Den viktigaste lönen är förstås inte den som hamnar på bankkontot, utan själva livsförmånen:
Förmånen att kunna ha det bra, och att hjälpa andra ha det (minst) lika bra.

Och det är egentligen mer av ett val man gör än en utbildning man får, även om det självklart inbegriper en hel del lärdomar från Livets blivanden också.
För det är klart du kan uppskatta ditt arbete i väldigt många situationer. Men det är väldigt kul att få känna sig kvalificerad för sin uppgift.

Sen vill jag kanske inte påstå att det är jättekvalificerat att plugga i två år för att flytta siffror från ett pappersblad till en databas, men det är en annan historia.
Jag är hursomhelst väldigt tacksam över att inte behöva jobba ihjäl mig, och ha ork kvar för att försöka uppmuntra kollegorna till en rättvisare attityd så att de förhoppningsvis kan möta livet på bättre villkor.
Senast redigerad av Bonnatorp 2020-04-10 kl. 22:49.
Citera
2020-04-10, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Har tidigare tänkt i liknande banor, men bara efter några veckor på (ett bra) kontor så förstår jag verkligen varför man vill utbilda sig för saken.

Visst tar det lite mer tid på morgonen att behöva duscha innan jobbet itället för efter, men fördelen är också att man kan gå raka vägen från sitt skrivbord till en middag hos vänner eller annat samkväm utan att vara en sotig svettfläck i kläder.
Inget illa ment mot grovarbetare, snarare stor eloge för det viktiga arbete de utför. Men personligen uppskattar jag verkligen att morgonfikat är mer eller mindre lika välklätt som att gå på rikets sal.

Den viktigaste lönen är förstås inte den som hamnar på bankkontot, utan själva livsförmånen:
Förmånen att kunna ha det bra, och att hjälpa andra ha det (minst) lika bra.

Och det är egentligen mer av ett val man gör än en utbildning man får, även om det självklart inbegriper en hel del lärdomar från Livets blivanden också.
För det är klart du kan uppskatta ditt arbete i väldigt många situationer. Men det är väldigt kul att få känna sig kvalificerad för sin uppgift.

Sen vill jag kanske inte påstå att det är jättekvalificerat att plugga i två år för att flytta siffror från ett pappersblad till en databas, men det är en annan historia.
Jag är hursomhelst väldigt tacksam över att inte behöva jobba ihjäl mig, och ha ork kvar för att försöka uppmuntra kollegorna till en rättvisare attityd så att de förhoppningsvis kan möta livet på bättre villkor.

Det jag har märkt från personer som jobbar inom bygg eller I detta fall gruva är att de konsumerar mycket I materiella saker.

Har vi tex sett en projektledare eller kommunikatör hamna i lyxfällan? Nej

Har vi sett lastbilschaufförer och rörmokare hamnat där? Ja

Så min känsla är att få gruvarbetaren får sina 28 000 netto på bankkontot tar det säkert två veckor och har säkert 5000 sek kvar eller ännu mindre. Troligtvis är det alla utgifter på reparationer på bilen, nya däck till fyrhjulingen och kanske även köpt en ny dator för 15 000 sek
Citera
2020-04-10, 23:03
Medlem
Gontars avatar
För att man vill jobba ovan jord. Det går att tjäna mer än en gruvarbetare även om man studerar.
Citera
2020-04-10, 23:10
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Jag har festat med gruvarbetare... intressant erfarenhet.. men jobba med dom??? Tror inte jag skulle klara av det faktiskt. Sedan ligger ju alla gruvor i Mordor också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in