Citat:
Ursprungligen postat av
Bonnatorp
Har tidigare tänkt i liknande banor, men bara efter några veckor på (ett bra) kontor så förstår jag verkligen varför man vill utbilda sig för saken.
Visst tar det lite mer tid på morgonen att behöva duscha innan jobbet itället för efter, men fördelen är också att man kan gå raka vägen från sitt skrivbord till en middag hos vänner eller annat samkväm utan att vara en sotig svettfläck i kläder.
Inget illa ment mot grovarbetare, snarare stor eloge för det viktiga arbete de utför. Men personligen uppskattar jag verkligen att morgonfikat är mer eller mindre lika välklätt som att gå på rikets sal.
Den viktigaste lönen är förstås inte den som hamnar på bankkontot, utan själva livsförmånen:
Förmånen att kunna ha det bra, och att hjälpa andra ha det (minst) lika bra.
Och det är egentligen mer av ett val man gör än en utbildning man får, även om det självklart inbegriper en hel del lärdomar från Livets blivanden också.
För det är klart du kan uppskatta ditt arbete i väldigt många situationer. Men det är väldigt kul att få känna sig kvalificerad för sin uppgift.
Sen vill jag kanske inte påstå att det är jättekvalificerat att plugga i två år för att flytta siffror från ett pappersblad till en databas, men det är en annan historia.
Jag är hursomhelst väldigt tacksam över att inte behöva jobba ihjäl mig, och ha ork kvar för att försöka uppmuntra kollegorna till en rättvisare attityd så att de förhoppningsvis kan möta livet på bättre villkor.
Det jag har märkt från personer som jobbar inom bygg eller I detta fall gruva är att de konsumerar mycket I materiella saker.
Har vi tex sett en projektledare eller kommunikatör hamna i lyxfällan? Nej
Har vi sett lastbilschaufförer och rörmokare hamnat där? Ja
Så min känsla är att få gruvarbetaren får sina 28 000 netto på bankkontot tar det säkert två veckor och har säkert 5000 sek kvar eller ännu mindre. Troligtvis är det alla utgifter på reparationer på bilen, nya däck till fyrhjulingen och kanske även köpt en ny dator för 15 000 sek