Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-04-10, 10:30
  #1
Medlem
I min deklaration så har skatteverket räknat ut att jag ska betala över 21.000 i restskatt.
Jag har försökt räkna ut vad det beror på men blir inte riktigt klok på hur de kommer fram till summan jag ska betala.

Jag bytte jobb i januari och fick en slutlön av min förre arbetsgivare så att jag har i princip fått en 13:e månadslön under året. All min lön har förstås arbetsgivaren betalat skatt på och enligt mina beräkningar så stämmer det med min skattetabell, 34,15%. Det står även i deklarationen att min skattesats är 34,15%.

Detta stämmer på pricken överens med vad som står i deklarationen under posten "Kommunal inkomstskatt". Summan i den posten är nästan på öret samma som mina arbetsgivare har betalat in.
Det innebär att posten "Statlig inkomstskatt på förvärvsinkomst" inte täcks alls av det som betalats in.

Jag pratade med Skatteverket som säger att eftersom jag fått en extra lön så kan det blivit så att jag hamnat i en ny tabell. Men det jag inte tänkte på att fråga är varför det då inte tas upp i deklarationen. Varför står det fortfarande 34,15% om det nu inte är procentsatsen som gäller. Och kan det vara så att den nya högre procentsatsen gör att det av ren slump blir kommunal skatt som hamnar precis på öret på mellanskillnaden för vad de höjt?

Med min uträkning så vill de att jag ska betala 40% skatt istället för 34,15. Jag köper argumentet att en högre lön ger en annan beskattning men borde inte det reflekteras i deklarationen?
Citera
2020-04-10, 10:43
  #2
Medlem
Vad hade du för totalinkomst 2019?
Citera
2020-04-10, 10:46
  #3
Medlem
Med jobbskatte avdraget så är det väl 25 % i skatt va?

men tjänar man mer än 490 700 kronor tuss per år så blir väl skatten 50% rätta mig om jag har fel?


Så vad har du tjänat på året är den viktiga frågan?
Citera
2020-04-10, 10:51
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskar
I Varför står det fortfarande 34,15% om det nu inte är procentsatsen som gäller.

Skattetabellen för inkomståret 2019 bestämdes av var du bodde första november 2018. Därefter ändras den inte oavsett vad som händer med din inkomst. Därefter handlar det enbart om årsinkomst.

Vidare, din slutlön är en engångsutbetalning och skall därför beskattas med (förenklat) 53%. Den saken jämnar ju dock ut sig på årsbasis.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2020-04-10 kl. 10:53.
Citera
2020-04-10, 12:32
  #5
Medlem
SYSTEMexes avatar
.
Citera
2020-04-10, 14:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Med jobbskatte avdraget så är det väl 25 % i skatt va?

men tjänar man mer än 490 700 kronor tuss per år så blir väl skatten 50% rätta mig om jag har fel?


Så vad har du tjänat på året är den viktiga frågan?

Jag drog in 726940.
653673 från nuvarande arbetsgivare
59294 från gamla
13493 från F-kassan

34,15% på det är exakt på öret vad Skatteverket vill att jag ska betala i Kommunal skatt
__________________
Senast redigerad av Kaskar 2020-04-10 kl. 14:41.
Citera
2020-04-10, 14:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskar
Jag drog in 726940.
653673 från nuvarande arbetsgivare
59294 från gamla
13493 från F-kassan


då blir det 55% i inkomst skatt.
Citera
2020-04-10, 15:04
  #8
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
då blir det 55% i inkomst skatt.

Varför yttrar du dig när du vet vet vad du pratar om? 55% i marginalskatt men totala skatten får jag till ~36% ungefär, snabbt räknat. Alltså 2% mer än de 34% som betalats in, 0.02*750k=15k i restskatt, så skatteverkets uträkning till 20tkr låter rimligt givet hur slarvig jag var.

Det felet du gör ts är att tro att din kommunala skattesats är samma som din totala skattesats. Du betalar
kommunal skatt ~34% på alla pengar
Statlig skatt ~20% på alla pengar över ~500tkr/år
Sen drar du av grundavdrag samt jobbskatteavdrag för att få totalen. Allting ska finnas på deklarationen, bara du vet vad allt betyder.
Citera
2020-04-10, 15:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Varför yttrar du dig när du vet vet vad du pratar om? 55% i marginalskatt men totala skatten får jag till ~36% ungefär, snabbt räknat. Alltså 2% mer än de 34% som betalats in, 0.02*750k=15k i restskatt, så skatteverkets uträkning till 20tkr låter rimligt givet hur slarvig jag var.

Det felet du gör ts är att tro att din kommunala skattesats är samma som din totala skattesats. Du betalar
kommunal skatt ~34% på alla pengar
Statlig skatt ~20% på alla pengar över ~500tkr/år
Sen drar du av grundavdrag samt jobbskatteavdrag för att få totalen. Allting ska finnas på deklarationen, bara du vet vad allt betyder.


"""
De som har inkomster över en viss gräns betalar utöver den kommunala skatten också statlig skatt. Det finns två olika gränser för statlig inkomstskatt. Den första går vid årsinkomster över 504 500 kronor eller ungefär 42 000 kronor i månaden. Tjänar du mer än så betalar utöver den kommunala skatten även statlig inkomstskatt på 20 % på den del av inkomst som ligger över gränsen.

Tillsammans med den kommunala skatten blir skattesatsen på den del av inkomsten som överstiger gränsen alltså runt 50 %. Det är detta som är marginalskatten.

Det finns också en andra brytpunkt för statlig inkomstskatt. Den går från och med inkomståret 2019 vid 703 300 kr. Tjänar du mer än så betalar du även en andra statlig inkomstskatt på 5 procent. Den del av inkomsten som överstiger 703 300 per år kommer nu beskattas med (i genomsnitt) 30 % kommunalskatt + 20% + 5 % i statlig skatt. Marginalskatten blir då ungefär 55 %.

"""

CITAT:


Så google har fel men du har rätt?
tjänar man för mycket betalar man mer i skatt.
dumbo,

Då ts "tjänar" mer än 700k per år, så blir en en hög skatte betalare.

TROR att det är du som inte vet vad du talar om.

EDIT Länken: https://www.marginalen.se/privat/kun...marginalskatt/
__________________
Senast redigerad av urban.j 2020-04-10 kl. 15:13.
Citera
2020-04-10, 15:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Varför yttrar du dig när du vet vet vad du pratar om? 55% i marginalskatt men totala skatten får jag till ~36% ungefär, snabbt räknat. Alltså 2% mer än de 34% som betalats in, 0.02*750k=15k i restskatt, så skatteverkets uträkning till 20tkr låter rimligt givet hur slarvig jag var.

Det felet du gör ts är att tro att din kommunala skattesats är samma som din totala skattesats. Du betalar
kommunal skatt ~34% på alla pengar
Statlig skatt ~20% på alla pengar över ~500tkr/år
Sen drar du av grundavdrag samt jobbskatteavdrag för att få totalen. Allting ska finnas på deklarationen, bara du vet vad allt betyder.

Det är det jag försöker förstå.
Det jag ser är ju siffran 34,15%. Men den är ju uppenbarligen något annat. Borde inte den siffran stå? Varför skriva ut en siffra men inte alla siffror?
Eller rättare sagt, går det att ens hitta de resterande procentenheterna på deklarationen?
Citera
2020-04-10, 20:29
  #11
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
"""
De som har inkomster över en viss gräns betalar utöver den kommunala skatten också statlig skatt. Det finns två olika gränser för statlig inkomstskatt. Den första går vid årsinkomster över 504 500 kronor eller ungefär 42 000 kronor i månaden. Tjänar du mer än så betalar utöver den kommunala skatten även statlig inkomstskatt på 20 % på den del av inkomst som ligger över gränsen.

Tillsammans med den kommunala skatten blir skattesatsen på den del av inkomsten som överstiger gränsen alltså runt 50 %. Det är detta som är marginalskatten.

Det finns också en andra brytpunkt för statlig inkomstskatt. Den går från och med inkomståret 2019 vid 703 300 kr. Tjänar du mer än så betalar du även en andra statlig inkomstskatt på 5 procent. Den del av inkomsten som överstiger 703 300 per år kommer nu beskattas med (i genomsnitt) 30 % kommunalskatt + 20% + 5 % i statlig skatt. Marginalskatten blir då ungefär 55 %.

"""

CITAT:


Så google har fel men du har rätt?
tjänar man för mycket betalar man mer i skatt.
dumbo,

Då ts "tjänar" mer än 700k per år, så blir en en hög skatte betalare.

TROR att det är du som inte vet vad du talar om.

EDIT Länken: https://www.marginalen.se/privat/kun...marginalskatt/

Du behöver gå en grundkurs i ekonomi/skatter eller något för det citatet du citerade beskrev precis samma sak som jag skrev till dig. Dvs marginalskatten är 55%, du skrev inkomstskatten vilket är fel fel fel, men du förstår nog inte skillnaden.Observera att även den övre brytpunkten för extra 5% är borttagen för 2020.

Men vad vet jag, jag endast driver eget och betalar ut löner/skatter och deklarerar därefter...
Citera
2020-04-10, 20:31
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Du behöver gå en grundkurs i ekonomi/skatter eller något för det citatet du citerade beskrev precis samma sak som jag skrev till dig. Dvs marginalskatten är 55%, du skrev inkomstskatten vilket är fel fel fel, men du förstår nog inte skillnaden.Observera att även den övre brytpunkten för extra 5% är borttagen för 2020.

Men vad vet jag, jag endast driver eget och betalar ut löner/skatter och deklarerar därefter...

Du må driva eget, men jag har druckit öl.

jag vinner.

nej du hade rätt.
men gränsen går endå vid något tusen tal.

SÅ ts undrade varför han betalt så mö i skatter, å jag lixom sa att det beror på skatterna höjs, även om jag hade lite smått fel.
men det är okey.

SKål!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback