2020-04-09, 22:09
Medlem
Hej, ska byta fjdrar bak p bilen s ska ha upp den p lyft. D kom jag p att det kanske r en god ide att slnga i lite Hagmans hlrumsrostskydd i balkarna. Det r en Opel frn 07 med 5000 mil p mtarn. Tnker kra bilen i graven s kanske r vrt att trycka i lite i balkarna eller vad sger ni? Mste jag rengra inne i balkarna frst?
Citera
2020-04-09, 22:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Hej, ska byta fjdrar bak p bilen s ska ha upp den p lyft. D kom jag p att det kanske r en god ide att slnga i lite Hagmans hlrumsrostskydd i balkarna. Det r en Opel frn 07 med 5000 mil p mtarn. Tnker kra bilen i graven s kanske r vrt att trycka i lite i balkarna eller vad sger ni? Mste jag rengra inne i balkarna frst?

Bra id du kommer hr med i dessa tider!
(S vi fr lov att tnka p annat. alts.)

Kan rekommendera Biltemas skitbilliga rostskydd, allts beroende p bil, vaxbaserat eller oljebaserat. Min jkla gamla SAAB "totalvgrar" att rosta. Den r i princip 30 r nu, och fick "tunnflytande oljebaserat rostskydd" i sina "balkar"/hlrum. Nja, brjar "trttna" p bilen som bde "vgrar d" samt vgrar att rosta..
Citera
2020-04-10, 11:01
Medlem
Det r aldrig fel att rostskyddsbehandla sin bil.
r det massa bs i balkarna s kommer detta att suga upp rostskyddslsningen istllet fr att den lgger sig dr den skall.

Bs drar dessutom till sig fukt och hller kvar detta, ngot som inte r bra.
Ta bort det du kan och spruta sedan.
Citera
2020-04-15, 18:51
Medlem
Pensla/spraya p kokad linolja - billigt och snabbt.
Citera
2020-04-15, 22:28
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Pensla/spraya p kokad linolja - billigt och snabbt.
R linolja har avsevrt mycket hgre penetreringsfrmga n vad kokt linolja har. Enda nackdelen med den ra r att den tar avsevrt mycket lngre tid att torka n den kokta men det har ju ingen betydelse inne i balkarna. Helst ska det vara r kallpressad linolja.

Kan skicka upp ngon lnk som styrker mitt pstende om den ra linoljans frtrffliga rostskydd. Dessutom r den bra mycket trevligare att jobba med. Man kan tom ta en klunk om man r trstig. I motsats till de "gifter" som "vanligt" rostskydd innehller.

R kallpressad linolja kpes ex lmpligtvis av ngon bonde som odlar lin. Billigt r naturvnligt.
Citera
2020-04-16, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
R linolja har avsevrt mycket hgre penetreringsfrmga n vad kokt linolja har. Enda nackdelen med den ra r att den tar avsevrt mycket lngre tid att torka n den kokta men det har ju ingen betydelse inne i balkarna. Helst ska det vara r kallpressad linolja.

Kan skicka upp ngon lnk som styrker mitt pstende om den ra linoljans frtrffliga rostskydd. Dessutom r den bra mycket trevligare att jobba med. Man kan tom ta en klunk om man r trstig. I motsats till de "gifter" som "vanligt" rostskydd innehller.

R kallpressad linolja kpes ex lmpligtvis av ngon bonde som odlar lin. Billigt r naturvnligt.

Baserat p vad jag har lst s verkar det vara allmnt vedertaget att r linolja r bttre n kokt linolja bortsett frn att torktiden r vldigt lng (torkar den ht?). Kokt linolja duger bra och sker man p det s verkar mnga instmma. Den r ocks betydligt lttare att f tag i, t.ex. hos biltema fr ngon femtiolapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in