• 1
  • 2
2020-04-09, 23:38
Medlem
glajarns avatar
Man betalar 22% av vinsten man gör på lägenheten. Men du får ändå vänta tills efter arvskifte har gjorts. Sen kan det komma fram ett testamente som du inte vet om efter hans bortgång. Så det är mycket att göra innan du får tillgång till pengarna. Är du inte god man till honom så tror jag inte du får röra hans konton efter hans bortgång. Är du släkt med honom på något sätt?
Senast redigerad av glajarn 2020-04-09 kl. 23:43.
Citera
2020-04-10, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Hej på er jag hjälper en släkting med hans ekonomi då han har kommit upp sig i åren och snart inte klarar av att ta hand om sig själ, jag blir väl lite som en god man här.

Vi ska göra oss av med hans bostadsrätt då kvinnan han bodde med gått bort, jag har fått papper på att det är jag som får göra affären.

Men det jag funderar lite på är om det blir skatt av att man säljer en bostadsrätt?

Visst det går ju i så fall på totalsumman men vore sådär om jag fick ta den smällen.
Jag har varit i samma situation och där dog säljaren tre dagar efter att affären var klar.

Givet att du inte fått bostadsrätten som en gåva och att de nu är du som är ägaren så är din ekonomi aldrig inblandad i själva affären.

Du är bara ett ombud. Ditt jobb är att med en bevittnad fullmakt från säljaren skriva på lite papper och lämna över nycklarna. Pengarna går in på din släktings konto. Sedan är din del över.

Om släktingen hinner dö innan affären är genomförd så blir det dödsboet som får ta hand om försäljningen. Även om det blir du som för dödsboets räkning får i uppdrag att sälja lägenheten så är det en affär mellan dödsboet och köparen. Din ekonomi blir inte inblandad.

Se bara till att hålla koll på alla på alla papper. För det kommer antagligen att bli du som får sköta deklarationen. Om det finns papper på ombyggnader och renoveringar så behöver du dem för att kunna göra avdrag.
Citera
2020-04-10, 16:13
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Jag har varit i samma situation och där dog säljaren tre dagar efter att affären var klar.

Givet att du inte fått bostadsrätten som en gåva och att de nu är du som är ägaren så är din ekonomi aldrig inblandad i själva affären.

Du är bara ett ombud. Ditt jobb är att med en bevittnad fullmakt från säljaren skriva på lite papper och lämna över nycklarna. Pengarna går in på din släktings konto. Sedan är din del över.

Om släktingen hinner dö innan affären är genomförd så blir det dödsboet som får ta hand om försäljningen. Även om det blir du som för dödsboets räkning får i uppdrag att sälja lägenheten så är det en affär mellan dödsboet och köparen. Din ekonomi blir inte inblandad.

Se bara till att hålla koll på alla på alla papper. För det kommer antagligen att bli du som får sköta deklarationen. Om det finns papper på ombyggnader och renoveringar så behöver du dem för att kunna göra avdrag.

Tack för ett bra inlägg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in