• 1
  • 2
2020-04-09, 21:52
Medlem
jbswebecks avatar
Hej på er jag hjälper en släkting med hans ekonomi då han har kommit upp sig i åren och snart inte klarar av att ta hand om sig själ, jag blir väl lite som en god man här.

Vi ska göra oss av med hans bostadsrätt då kvinnan han bodde med gått bort, jag har fått papper på att det är jag som får göra affären.

Men det jag funderar lite på är om det blir skatt av att man säljer en bostadsrätt?

Visst det går ju i så fall på totalsumman men vore sådär om jag fick ta den smällen.
Citera
2020-04-09, 21:57
Medlem
Du vill lura gubben på pengarna men grinar över att en del går bort i skatt eller vadå?
Citera
2020-04-09, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Hej på er jag hjälper en släkting med hans ekonomi då han har kommit upp sig i åren och snart inte klarar av att ta hand om sig själ, jag blir väl lite som en god man här.

Vi ska göra oss av med hans bostadsrätt då kvinnan han bodde med gått bort, jag har fått papper på att det är jag som får göra affären.

Men det jag funderar lite på är om det blir skatt av att man säljer en bostadsrätt?

Visst det går ju i så fall på totalsumman men vore sådär om jag fick ta den smällen.

Det blir skatt. Varför skulle du få smällen? Det är ju inte för egen räkning du säljer.
Citera
2020-04-09, 21:58
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Du vill lura gubben på pengarna men grinar över att en del går bort i skatt eller vadå?

Citat:
Ursprungligen postat av Persona.Non.Greta
Det blir skatt. Varför skulle du få smällen? Det är ju inte för egen räkning du säljer.

Gubben kan vara död när försäljning sker.
Citera
2020-04-09, 21:59
Medlem
Citat:
Gubben kan vara död när försäljning sker.

Då hör pengarna till dödsboet. Tillika skatten.
Citera
2020-04-09, 22:00
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Då hör pengarna till dödsboet. Tillika skatten.

Det är ju jag som står som ärvtagare så jag ärver alltså skatten då?
Citera
2020-04-09, 22:01
Medlem
Citat:
Det är ju jag som står som ärvtagare så jag ärver alltså skatten då?

Skatten ska betalas före arv betalas ut.
Citera
2020-04-09, 22:04
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Skatten ska betalas före arv betalas ut.

Men om gubben hinner slänga in handduken innan lägenheten är såld så blir det väl jag som får in pengarna på mitt konto och får ta skattesmällen?
Citera
2020-04-09, 22:09
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Men om gubben hinner slänga in handduken innan lägenheten är såld så blir det väl jag som får in pengarna på mitt konto och får ta skattesmällen?

Nej. Innan du får ett öre ska arvskifte göras och då betalas skatten.
Citera
2020-04-09, 22:11
Medlem
Citat:
Gubbens konton övergår till att bli dödsboets konton som du har tillgång till och ska sköta som vanliga konton och när allt är betalt, skatter, begravningar o även löpande räkningar(för fastigheten innan försäljningen är klar) får du ut resterande som arv!
Citera
2020-04-09, 22:15
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitpadig
Gubbens konton övergår till att bli dödsboets konton som du har tillgång till och ska sköta som vanliga konton och när allt är betalt, skatter, begravningar o även löpande räkningar(för fastigheten innan försäljningen är klar) får du ut resterande som arv!

Ok alltså så exicterar konton fortfarande en tid efter att man gott bort och den person man låtit ta hand om allt detta förfogar över dom? Jag behöver alltså inte använda mina konton.
Citera
2020-04-09, 23:30
Medlem
Citat:

Skattmasen tar sitt före ev arvingar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in