• 1
  • 2
2020-04-09, 15:22
Medlem
Efter installationen av Linux Mint gick det klockrent med mitt trådlösa nätverk hemma. När jag ska ansluta till skolans offentliga är det lögn. Har testat att skriva användarnamn och lösenord i inställningar men det vill inte. Är det något speciellt man ska göra när det är offentligt?
Citera
2020-04-09, 15:27
Medlem
OtherBarrys avatar
Är du säker att din skolas nätverk över huvud taget accepterar anslutningar från okända maskiner?

Kan du koppla upp vad som helst mot detta nätet eller bara skoldatorer?
Citera
2020-04-09, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Är du säker att din skolas nätverk över huvud taget accepterar anslutningar från okända maskiner?

Kan du koppla upp vad som helst mot detta nätet eller bara skoldatorer?

När jag använde min dator med Windows var det aldrig några problem. Jag fyllde i användarnamn och lösenord sen var det bara att köra.
Citera
2020-04-09, 16:11
Medlem
aYaLLas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonnajevel
När jag använde min dator med Windows var det aldrig några problem. Jag fyllde i användarnamn och lösenord sen var det bara att köra.
Skoldator? Ansluten till skolans domän? Krävs certifikat för WiFi?
Citera
2020-04-09, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aYaLLa
Skoldator? Ansluten till skolans domän? Krävs certifikat för WiFi?

Det är min egna dator som funkat utan problem med Windows när jag anslöt den till skolans wifi.
Certifikat för wifi finns i Linux att kryssa i, man kan hämta det som en fil när jag kryssar i det.
Skiljer sig certifikaten åt mellan win och linux?
Citera
2020-04-10, 01:03
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonnajevel
Det är min egna dator som funkat utan problem med Windows när jag anslöt den till skolans wifi.
Certifikat för wifi finns i Linux att kryssa i, man kan hämta det som en fil när jag kryssar i det.
Skiljer sig certifikaten åt mellan win och linux?

Troligen, om inte annat så ska certifikaten sparas på olika platser, då operativsystemen ser olika ut.

Står det inga instruktioner hur de ska installera certifikatet?

Windows—certifikatet installerades nog mer eller mindre automatiskt genom en exe-fil.
Citera
2020-04-10, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Troligen, om inte annat så ska certifikaten sparas på olika platser, då operativsystemen ser olika ut.

Står det inga instruktioner hur de ska installera certifikatet?

Windows—certifikatet installerades nog mer eller mindre automatiskt genom en exe-fil.

Det verkar ju vara certifikatet som strular om jag läser rätt mellan raderna. Jag ska kolla hur jag manuellt ställer in det. Återkommer nästa vecka.
Senast redigerad av bonnajevel 2020-04-10 kl. 17:25. Anledning: Komplettering
Citera
2020-04-10, 17:39
Medlem
Kolla att nätverkets inställningar är rätt, under fliken "WiFi Security":
  • Security: WPA & WPA2 Enterprise
  • Authentication: Protected EAP (PEAP)
  • Anonymous identity: (lämna tomt)
  • No CA certificate is required (kryssa för rutan)
  • PEAP version: Automatic
  • Inner authentication: MSCHAPv2
Dessa är åtminstone de inställningar som brukar gälla för de flesta Eduroam-nätverk, antagligen också för ditt. När du kryssar för rutan "no CA certificate is required" borde det inte behövas nåt certifikat. Certifikatet finns till enbart för din egen dators skull, själva Wifi-nätverket bryr sig inte och kommer aldrig ens att veta om du använder certifikat eller inte.

Fungerar det fortfarande inte kan du köra följande i terminalen, och försöka ansluta till nätverket medan kommandot körs, för att se loggdata: sudo journalctl -u NetworkManager -f
Senast redigerad av jegh 2020-04-10 kl. 17:41.
Citera
2020-04-10, 17:50
Medlem
Förtydligande om certifikaten:
Det jag skrev ovan gäller vid PEAP autentikering. Du kan välja att använda ett "CA Certificate" som används för att verifiera att nätverket du ansluter till är säkert och inte drivs av någon hackare som har satt upp ett nätverk med samma namn i ett försök att få tag i ditt lösenord. Nätverket bryr sig inte om du använder ett CA-certifikat eller ej, men det förbättrar din egen säkerhet om du använder ett.

Använder du TLS-autentikering (istället för PEAP) så behöver du både ett certifikat och en privat nyckel som du får av skolan, dessa certifikat används för att identifiera dig till nätverket och är en helt annan sak än det CA-certifikat som kommer på tal om du använder PEAP.
Citera
2020-04-10, 18:06
Medlem
miikoss avatar
Jag jobbade ett tag med administration utav konton till Wifi för tillfälliga besökare vid ett universitet.

Vad jag såg så fanns det flera konton med benämningen "Eduroam fungerar ej på Ubuntu XXX".

Du kan ju höra med IT-support om Linux Mint är något som fungerar för deras nätverk.
Citera
2020-04-10, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Vad jag såg så fanns det flera konton med benämningen "Eduroam fungerar ej på Ubuntu XXX".
Sant detdär, minns att jag själv haft stora problem med att ansluta till dessa nätverk med Ubuntu 18.10 (network-manager 1.12). Började fungera igen bara man uppgraderade till följande version av Ubuntu.
Citera
2020-04-10, 20:10
Medlem
Är din vanliga windowsdator som du fått från din skola med i en domän?
I sånna fall så kör man förmodligen wifi auth via en radius server där alla datorer som är medlemmar i domänen måste authentisera med ett computer-cert som utfärdas från den interna PKI:n / issuing CA:n.
Eftersom din linuxinstallation knappast är med i domänen så kommer detta cert inte heller att tryckas ut till dig via auto-enrollment.

För att kunna svara med säkerhet så behövs det mer info om vad det är för säkerhetstyp som används på wifi:t

kortfattat:
har du inte ett giltigt computer-cert som både issuing-CA och Root-CA litar på i domänen så kommer det heller inte gå att ansluta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in