Citat:
Ursprungligen postat av
p1lzk3rn
15”. Jag är fortfrande nöjd 1år ish senare ! Foäkt låter en del dock.
Ej tagit temps
Sedan jag skrev mitt förra inlägg, har jag hunnit pressa den en del mer med en del relativt tunga spel (Star Wars Battlefront 1 och 2 från 2015 och 2017) och tempsen har gått så högt som 95 där den började throttla. Detta på 17.3 som ändå har potential för lite bättre kylning.
Experimenterade en del fram och tillbaka med undervolt, men tyckte ändå att det tog lite för mycket prestanda.
Så öppnade upp den och tog väck hela bakstycket (det är i 2 delar med en servicelucka och en "resten" av bakstycket. Han som haft den tidigare var kanske inte så renlig, för fläktarna var helt igenkorkad med damm, och datorn var bara 1.5 år ca).
Dammsög bort allt detta och rengjorde fläktbladen med pensel. Efter att sen ha satt ihop den igen så körde jag en liten försiktig undervolt på -100mV och låste tdp short power till 70w och tdp long power til 60. i7 9750 är lite speciell annars, TDP enligt spec ligger på 45w annars men det finns ingen övre gräns i specifikationerna, men såg i throttlestop att TDP long power låg på 70w och tdp short power låg på 107w, så den är lite av ett kraftpaket.
Men efter att jag låst de på lite lägre nivåer och undervoltade med -100mV håller den sig lite mer i skinnet utan att för den skull göra avkall på turbo klockfrekvens och liknande, så förlorar i princip ingen prestanda nu. Och tempsen håller sig oftast under 70 men maxar på 81 vid höga belastningar

Betydligt trevligare att ha i knäet också, innan brände man sig.
Tycker den är riktigt bra faktiskt, inte haft en gamimg laptop förut men den levererar utan att utseendet är gaminginriktat alls.
Men mät dina temps med coretemp och se vad du ligger på, det är väldigt vanligt att de här går upp till 95 grader. Cpun är gjord för att klara det, men det tråkiga är att den börjar ju throttla och då förlorar man prestanda. Sen mår batteriet inte bra av allt för hög värme heller, det är det som tar kål på ett batteri snabbast.
Är det så att du ligger väldigt högt så kan du börja experimentera lite med undervolt osv. Det är vanligt idag.