2020-04-09, 12:27
Medlem
Har spanat in lite bärbara datorer och ser att komplett säljer denna dator på kampanj, https://www.komplett.se/product/1149468/gaming/speldator/barbar/lenovo-legion-y540-156-fhd

Spelar mest strategispel och ett och annat FPS-spel. Vill ha något som kan klara även nyare titlar. Räcker grafikkortet och processorn? Eller kan jag få bättre för pengarna?
Citera
2020-04-09, 12:46
Medlem
p1lzk3rns avatar
Haft min i 4 månader nu, jag är nöjd, klarar av cod warzone, dota 2, league of legends och fortnite utan några problem. Stilren laptop enligt mig
Citera
2020-04-09, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p1lzk3rn
Haft min i 4 månader nu, jag är nöjd, klarar av cod warzone, dota 2, league of legends och fortnite utan några problem. Stilren laptop enligt mig

Blir den varm? Hur är fläktarna?
Citera
2020-04-09, 14:04
Medlem
p1lzk3rns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Blir den varm? Hur är fläktarna?

Varm blir den inte. Fläktarna låter endel när du kör cod warzone på högsta grafiken men det är ingenting som hörs när du har headset på dig
Citera
2021-03-02, 09:24
Medlem
Peter77s avatar
Har köpt en sån begagnad nu och väntar på att få hem den.
Dock med i7 9750H och Gtx 1660ti samt 16gb ram.
Ni som har den, är ni fortf nöjda?
Tycker den ser trevlig ut, skriker inte P12/gaming.

Känns som att den presterar bra i spel men kanske ganska högljudd.
Npn som har lagt om kylpastan/undervoltat?
Citera
2021-03-02, 11:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Har köpt en sån begagnad nu och väntar på att få hem den.
Dock med i7 9750H och Gtx 1660ti samt 16gb ram.
Ni som har den, är ni fortf nöjda?
Tycker den ser trevlig ut, skriker inte P12/gaming.

Känns som att den presterar bra i spel men kanske ganska högljudd.
Npn som har lagt om kylpastan/undervoltat?

Jag hade/har (bland flera andra datorer) föregångaren Y520 med ett ynka GTX 1050Ti men köpte till 8 GB eftersom det bara hängde med 8 GB från början.
Den kan fortfarande pumpa tex Warzone på låga/medel settings i 60-70 FPS, PUBG pumpar den riktigt bra på medel, samma med Fortnite och konstigt nog även Cyberpunk 2077 på ganska höga settings även om jag avråder från den just nu pga alla buggar.

Fläktarna var lite smågalna i början men låt Windows uppdatera ordentligt och köra alla sina bakgrundsgrejer/uppdateringar + att du kör in senaste Nvidia drivisar direkt från deras site så lugnar det ner sig. Men visst, tysta laptops är dem ju inte om man säger så.
Både Y520 och 540 är ju low to mid gaming laptops men bra värde för förhållandevis lite pengar. Mitt enda riktiga - är väl att designen ser ut som nåt från 2010-2012 och att de är ganska plastiga och känns lite billiga i chassit.
Senast redigerad av BWisser 2021-03-02 kl. 11:22.
Citera
2021-03-02, 11:23
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Jag hade/har (bland flera andra datorer) föregångaren Y520 men köpte till 8 GB eftersom det bara hängde med 8 GB från början.
Den kan fortfarande pumpa tex Warzone på låga/medel settings i 60-70 FPS, PUBG pumpar den riktigt bra på medel, samma med Fortnite och konstigt nog även Cyberpunk 2077 på ganska höga settings även om jag avråder från den just nu pga alla buggar.

Fläktarna var lite smågalna i början men låt Windows uppdatera ordentligt och köra alla sina bakgrundsgrejer/uppdateringar + att du kör in senaste Nvidia drivisar direkt från deras site så lugnar det ner sig. Men visst, tysta laptops är dem ju inte om man säger så.
Både Y520 och 540 är ju low to mid gaming laptops men bra värde för förhållandevis lite pengar. Mitt enda riktiga - är väl att designen ser ut som nåt från 2010 och att de är ganska plastiga och känns lite billiga i chassit.

Jag har haft ögonen på en del y520 men har valt bort dem för att jag helt enkelt spyr på utseendet. Måste säga att det är en enorm skillnad på y520 och 540 i utseendet, den förra ser ut som en sköldpadda på locket, röd keyboard backlight osv, medan y540 mer ser ut som en office laptop och vanlig vit backlight. Så den tilltalade väldigt mycket mer. Det känns som två helt olika tillverkare. Y520 känns inte alls som nåt som kommer från Lenovo faktiskt.

Tack för din feedback hursomhelst
Citera
2021-03-02, 11:33
Avstängd
Citat:
Jag har haft ögonen på en del y520 men har valt bort dem för att jag helt enkelt spyr på utseendet. Måste säga att det är en enorm skillnad på y520 och 540 i utseendet, den förra ser ut som en sköldpadda på locket, röd keyboard backlight osv, medan y540 mer ser ut som en office laptop och vanlig vit backlight. Så den tilltalade väldigt mycket mer. Det känns som två helt olika tillverkare. Y520 känns inte alls som nåt som kommer från Lenovo faktiskt.

Tack för din feedback hursomhelst

Visst är det ganska uppenbart skillnad i utseendet på designen mellan dem men en sån stor skillnad som du låter påskina är det knappast. Tycker du det så är du nog tyvärr ganska mycket kvar i P12-stadiet.
Båda är som sagt kvar i tidiga 2010-talet designmässigt, du måste förstå vilken grupp som båda vänder sig till, en hint; inte vuxna människor.

Blev den eftersom den var den enda gaming laptop som gav mest för pengarna just då och jag hade lite tight om cash då för snart 3 år sen, dock är det problemet avklarat sedan länge.

Vill du ha snygg design istället för Y540 så är det gaming laptops i 20-30000 kr klassen och uppåt som du ska titta på.

edit/köpa en Y520 nu är såklart helt meningslöst. Inte ens om du får den för en ynka nusing på blocket.
Senast redigerad av BWisser 2021-03-02 kl. 11:41.
Citera
2021-03-03, 09:03
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Varm blir den inte. Fläktarna låter endel när du kör cod warzone på högsta grafiken men det är ingenting som hörs när du har headset på dig

Är det 17.3" eller 15.6" versionen du har? Har läst mycket om att den blir varm men det verkar främst gälla 15.6" versionen.

Har du mätt dina temps?

Fortf nöjd med datorn såhär nåt år senare?
Citera
2021-03-06, 09:47
Medlem
Peter77s avatar
Har nu fått min och hunnit leka runt lite. Det är 17.3" versionen och kylningen verkar bättre där än på 15.6" versionen, för mina cpu-temps går sällan högre än runt ~ max 80 grader, vanligen nånstans kring 75 vid vanlig användning, spel osv.

Provade undervolta lite med throttlestop, och visst lyckades jag få ner temperaturerna en 10 grader eller så, men fick samtidigt inte rätt på inställningarna riktigt, så cpu betedde sig inte riktigt som jag ville. Så jag tog bort det.

Däremot är den rätt högljudd (med mina mått mätt) i spel pga gpu-fläktarna varvar upp. Så tänkte se om man kanske kunde undervolta gpun lite mest för att få ner ljudet.

Annars mycket nöjd, det är en i7 9750H och ett gtx 1660 ti som sitter i den. Verkar klara det mesta

144Hz skärmen är väldigt trevlig också och väldigt fin i färgerna.
Det märks dock när man har datorn i knäet att det inte är en 15.6" storleksmässigt, den är lite av ett åbäke
Senast redigerad av Peter77 2021-03-06 kl. 10:12.
Citera
2021-03-13, 08:24
Medlem
p1lzk3rns avatar
Citat:
Är det 17.3" eller 15.6" versionen du har? Har läst mycket om att den blir varm men det verkar främst gälla 15.6" versionen.

Har du mätt dina temps?

Fortf nöjd med datorn såhär nåt år senare?
15”. Jag är fortfrande nöjd 1år ish senare ! Foäkt låter en del dock.
Ej tagit temps
Citera
2021-03-13, 09:23
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
15”. Jag är fortfrande nöjd 1år ish senare ! Foäkt låter en del dock.
Ej tagit temps

Sedan jag skrev mitt förra inlägg, har jag hunnit pressa den en del mer med en del relativt tunga spel (Star Wars Battlefront 1 och 2 från 2015 och 2017) och tempsen har gått så högt som 95 där den började throttla. Detta på 17.3 som ändå har potential för lite bättre kylning.

Experimenterade en del fram och tillbaka med undervolt, men tyckte ändå att det tog lite för mycket prestanda.

Så öppnade upp den och tog väck hela bakstycket (det är i 2 delar med en servicelucka och en "resten" av bakstycket. Han som haft den tidigare var kanske inte så renlig, för fläktarna var helt igenkorkad med damm, och datorn var bara 1.5 år ca).

Dammsög bort allt detta och rengjorde fläktbladen med pensel. Efter att sen ha satt ihop den igen så körde jag en liten försiktig undervolt på -100mV och låste tdp short power till 70w och tdp long power til 60. i7 9750 är lite speciell annars, TDP enligt spec ligger på 45w annars men det finns ingen övre gräns i specifikationerna, men såg i throttlestop att TDP long power låg på 70w och tdp short power låg på 107w, så den är lite av ett kraftpaket.

Men efter att jag låst de på lite lägre nivåer och undervoltade med -100mV håller den sig lite mer i skinnet utan att för den skull göra avkall på turbo klockfrekvens och liknande, så förlorar i princip ingen prestanda nu. Och tempsen håller sig oftast under 70 men maxar på 81 vid höga belastningar Betydligt trevligare att ha i knäet också, innan brände man sig.

Tycker den är riktigt bra faktiskt, inte haft en gamimg laptop förut men den levererar utan att utseendet är gaminginriktat alls.

Men mät dina temps med coretemp och se vad du ligger på, det är väldigt vanligt att de här går upp till 95 grader. Cpun är gjord för att klara det, men det tråkiga är att den börjar ju throttla och då förlorar man prestanda. Sen mår batteriet inte bra av allt för hög värme heller, det är det som tar kål på ett batteri snabbast.

Är det så att du ligger väldigt högt så kan du börja experimentera lite med undervolt osv. Det är vanligt idag.
Senast redigerad av Peter77 2021-03-13 kl. 09:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in