2020-04-09, 00:02
Medlem
Bestbesafes avatar
Då kan jag börja med

Soldaten ärtsoppa med extra fläsk. Lång hållbarhet, jättegod med lite senap och timjan i.
Betyg 9 av 10

Findus Pasta Sås Original färdig med kött
Betyg 8 av 10 Gott med snabbmakaroner eller långpasta.

Samma fast Italiano , italiensk kryddning
Betyg 7 av10

Ravioli bURK coop extra, prisvärt, fint kött, fina pasta kuddar, god sås. betyg 7 av 10 med lite parmesan och oregano över

Köttfärssås med kött Willys egna, billig glasburk med helt okey färdig pasta bolognaise typ 7 av 10

Potwarka Gulasch i burk, svin gott. 8 av 10 med glasburk potatis. och kryddmixx knorr kött

Tulip plåtburk Skinka. För god 9 av 10

Nixxe blå musslor i burk 5år hållbarhet. prisvärt, gott LIDL.

Garants Tomat sås till pasta 8 av 10
Samma betyg till deras tomatpure i glasburk Willys har båda och märket GARANT prisvärda varor

jag ska betyg sätta minst 5-6 produkter till i veckan.

börjar såhär nu lite enkelt bara

tipsa på, var mina betyg rättvisa?
Citera
2020-04-09, 00:24
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Rättvisa vet jag inte, du låter som en matglad rackare!

Trevlig tråd hursomhelst.
Citera
2020-04-09, 01:03
Medlem
Narutoshippchops avatar
VAfan! Du kan ju inte hålla på att krydda och lägga till massa gött uppepå det äckliga.
Ät det som det är tänkt och sätt sedan betyg därefter.
Citera
2020-04-09, 02:31
Avslutad
Konserverad picknickbog är nice. Man skulle kunna baka bröd och ha det med senap på.
Citera
2020-04-09, 08:20
Medlem
Varför frystorkar TS inte själv sin mat o sparar? Bara o tillsätta vatten o äta.
Konserver är tunga o bära med sig.
Dessutom är det inte smaken som är av betydelse i ett krisläge utan energimängden och hur lite maten luktar.
Sitter du o brassar köttbullar vid din mysiga lägereld så känner man matdoften kilometervis omkring.

Här äts det pulvermat liggandes under ensamma vargen i hällregnet. Ingen eld, inget mys och bara kniven som sällskap.
Det är så man överlever.
Citera
2020-04-09, 08:46
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Varför frystorkar TS inte själv sin mat o sparar? Bara o tillsätta vatten o äta.
Konserver är tunga o bära med sig.
Dessutom är det inte smaken som är av betydelse i ett krisläge utan energimängden och hur lite maten luktar.
Sitter du o brassar köttbullar vid din mysiga lägereld så känner man matdoften kilometervis omkring.

Här äts det pulvermat liggandes under ensamma vargen i hällregnet. Ingen eld, inget mys och bara kniven som sällskap.
Det är så man överlever.

Ligger du ute nu och äter pulvermat? Att gå från vardag till det läge du beskriver är förvisso ett scenario. Annars är det väl ganska troligt att ha flera scenarier har flera steg. Det finns ju de som nu inte rört sig bland folk i kanske en månad pga av smittorisk, men allt fungerar annars som vanligt. Tillgång till vatten och el/ campingkök inledningsvis t.ex. Att man stannar hemma eller i sommarstugan en längre tid är inte heller ett otänkbart scenario.
Citera
2020-04-09, 08:52
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestbesafe
Då kan jag börja med

Soldaten ärtsoppa med extra fläsk. Lång hållbarhet, jättegod med lite senap och timjan i.
Betyg 9 av 10

Findus Pasta Sås Original färdig med kött
Betyg 8 av 10 Gott med snabbmakaroner eller långpasta.

Samma fast Italiano , italiensk kryddning
Betyg 7 av10

Ravioli bURK coop extra, prisvärt, fint kött, fina pasta kuddar, god sås. betyg 7 av 10 med lite parmesan och oregano över

Köttfärssås med kött Willys egna, billig glasburk med helt okey färdig pasta bolognaise typ 7 av 10

Potwarka Gulasch i burk, svin gott. 8 av 10 med glasburk potatis. och kryddmixx knorr kött

Tulip plåtburk Skinka. För god 9 av 10

Nixxe blå musslor i burk 5år hållbarhet. prisvärt, gott LIDL.

Garants Tomat sås till pasta 8 av 10
Samma betyg till deras tomatpure i glasburk Willys har båda och märket GARANT prisvärda varor

jag ska betyg sätta minst 5-6 produkter till i veckan.

börjar såhär nu lite enkelt bara

tipsa på, var mina betyg rättvisa?

Smaken är som baken. Och är jag vrålhungrig och inte kan tillaga någon mat duger vad som helst.
För min del är recept roligare att ta del av, hur man kan variera och smaksätta ett (torftigt) matförråd.

Jag tycker att vissa proteinrika konserver som tonfisk och makrill är viktiga att ha hemma, men man kan ju t.ex. frystorka som det 45 Lokar tipsar om här. Ett bra förråd behöver inte bestå av en väldigt massa inköpta konserver. Eftersom du går in hårt för att ha en bra lager för jävligare dagar, tycker jag absolut att du ska skaffa en mattork. Jag har en Excalibur som jag är mycket glad att ha. Inte billig men värd pengarna. Vi har den bästa säsongen framför oss så det finns tid att lära sig om olika metoder att ta vara på frukt och grönt. Du kan börja med att samla på dig glasburkar, det de aningslösa så gladeligen kånkar iväg till återvinningen.

Några burkar ärtsoppa är väl ok, men inget stort lager. Ärtsoppa kan man tillaga själv- både godare och billigare. Ärligt talat vet jag inte heller om det är så bra att äta en massa konservmat (jag syftar nu inte på kristider, utan vanliga tider där man roterar sitt förråd). I vart fall är det inte så roligt i längden.
Senast redigerad av farbror Sven 2020-04-09 kl. 08:59.
Citera
2020-04-09, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Ligger du ute nu och äter pulvermat? Att gå från vardag till det läge du beskriver är förvisso ett scenario. Annars är det väl ganska troligt att ha flera scenarier har flera steg. Det finns ju de som nu inte rört sig bland folk i kanske en månad pga av smittorisk, men allt fungerar annars som vanligt. Tillgång till vatten och el/ campingkök inledningsvis t.ex. Att man stannar hemma eller i sommarstugan en längre tid är inte heller ett otänkbart scenario.

När ensamma vargen kommer fram råder radiotystnad.

Som det ser ut nu behöver man inte vara prepper då affärerna fortfarande är öppna. Elen fungerar o köksfläkten kan brumma utan problem.

Konserver lämnar spår. Även nygrävda sopgropar syns.
Res lätt res snabbt och res väldigt tyst.
Citera
2020-04-09, 11:48
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
När ensamma vargen kommer fram råder radiotystnad.

Som det ser ut nu behöver man inte vara prepper då affärerna fortfarande är öppna. Elen fungerar o köksfläkten kan brumma utan problem.

Konserver lämnar spår. Även nygrävda sopgropar syns.
Res lätt res snabbt och res väldigt tyst.

Om jag förstår dig rätt, ser du bara ett scenario och lever bara efter ett scenario.

Att man inte behöver vara prepper eftersom affärerna är öppna låter mer som svennebanan än ensamma vargen. Trollar du också?
Citera
2020-04-09, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Om jag förstår dig rätt, ser du bara ett scenario och lever bara efter ett scenario.

Att man inte behöver vara prepper eftersom affärerna är öppna låter mer som svennebanan än ensamma vargen. Trollar du också?

Vet du vad ensamma vargen är?
Citera
2020-04-09, 14:47
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Vet du vad ensamma vargen är?

Ingen aning. Kan bara gissa. Det bästa är om du förklarar.
Citera
2020-04-09, 15:41
Medlem
Bestbesafes avatar
Jag preppar även kryddor.
Och kommer äta allt med kryddor.

Kommer därför inte kunna säga hur dom smakar utan kryddor.

Men alla nämnda varor har jag provsmakat innan kryddning förr.
Det är klart de blir sämre då ENLIGT MIN smak.

En seriös prepper har ju kryddor i mylar påsar eller ett par exta .

Eldorado Tonfisk i burk med olivolja.
Nej betyg 4 av 10
Undvik helst.

Fick inte det gott ens med snabbmakaroner och en sås jag brukar röra om med stekt lök.

Akta för eldorados tonfisk.

Köp annat snälla.

Kommer betygsätta två andra mycket godare tonfisk konserver snart
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in