2020-04-08, 22:19
Medlem
ZebastianDouglass avatar
Varför överdriver meteorologer på bl.a. Rapport och Aktuellt sina rörelser med kroppen, armarna och händerna när de ska förklara väderleken. Både män och kvinnor saftar till och brer på så ordentligt att det nästan blir pinsamt att titta på.
De tar sats med kroppen för att visa att ett lågtryck är på väg in, de fjollar sig med händerna och gör väldigt många onödiga rörelser, bara för att förmedla vädret. Vad beror det på?

Ni som är meteorologer och jobbar på exempelvis Svt eller TV4 kanske kan svara.
Är det som ni blivit tillsagda att göra eller vad sjutton är annars anledningen?
Citera
2020-04-08, 22:23
Bannlyst
För att det ska bli bättre framfört, med mer inlevelse och energi. De ska inte stå där och hålla begravningstal.
Citera
2020-04-08, 23:15
Bannlyst
Du har inte riktigt hajat än att det är en karta där bakom och dom visar i vilken riktning det blåser?
Citera
2020-04-08, 23:34
Medlem
ZebastianDouglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonS700
Du har inte riktigt hajat än att det är en karta där bakom och dom visar i vilken riktning det blåser?
Jo det har jag. Tänk på det nästa gång du ser väderleken. Kolla särskilt in händerna och fingrarnas rörelser.
Citera
2020-04-08, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZebastianDouglas
Jo det har jag. Tänk på det nästa gång du ser väderleken. Kolla särskilt in händerna och fingrarnas rörelser.

Kan ha o göra med att dom står och kollar in i en skärm som dom har framför sig, och försöker hitta rätt position på kartan med hjälp av sina rörelser också.

Det blir lättare.
Citera
2020-04-11, 09:03
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonS700
Kan ha o göra med att dom står och kollar in i en skärm som dom har framför sig, och försöker hitta rätt position på kartan med hjälp av sina rörelser också.

Det blir lättare.

Ja, jag har för mig att de inte ser kartan bakom sig som vi tittare ser den. Har för mig att det bara är en grön eller blå yta för dem. Ska man då peka på ett lågtryck på Atlanten så får man ta ut svängarna, annars kanske man pekar någon annanstans än på lågtrycket.

Så här kan det se ut: https://sv.wikipedia.org/wiki/Chroma..._vilvite_2.jpg
Senast redigerad av Sonny00 2020-04-11 kl. 09:08.
Citera
2020-04-11, 11:24
Medlem
Sqeptisks avatar
Teve-meteorologer är en rätt onödig företeelse i dagens internetuppkopplade värld. Lika eller mer träffsäkra väderprognoser finns i överflöd på nätet. Dessutom på en tid som passar konsumenten!

Kanske tevemeteorologerna försöker rättfärdiga sin existens med att göra någon slags show av sin presentation. Av inläggen i tråden att döma verkar det som ingen riktigt lyckas
Citera
2020-04-11, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Ja, jag har för mig att de inte ser kartan bakom sig som vi tittare ser den. Har för mig att det bara är en grön eller blå yta för dem. Ska man då peka på ett lågtryck på Atlanten så får man ta ut svängarna, annars kanske man pekar någon annanstans än på lågtrycket.

Så här kan det se ut: https://sv.wikipedia.org/wiki/Chroma..._vilvite_2.jpg

Green screen kallas det för. Kan man göra mycket kul med. Lekte lite med sånt när jag gick media
Citera
2020-04-17, 20:09
Medlem
RollonHomies avatar
Madeleine Westin som kör 4:ans väder har lite överdrivet roliga rörelser med händerna när hon presenterar vädret. Har för mig att man har drivit med just detta i något satirprogram tidigare.
Det ser nästan ut som att hon presenterar sig själv för tittarna.

En annan sak jag funderat över är om de får gå någon speciell gångkurs i hur de ska röra sig framför väderkartan. Det ser väldigt obekvämt ut att endast få röra sig baklänges och i sidled. Det beror säkert på att de hela tiden måste hålla ögonkontakt med tittaren, men det går ju att vrida på huvudet som vanligt folk gör när man går förbi varann.

Det måste ha skett fruktansvärda olyckor med benbrottskador som följd under dessa introduktionskurser.

På 4:an efter kvällsnyheterna när nyhetsuppläsaren skickar vidare till vädret, så ser man alltid väderscenen i bakgrunden och den som ska presentera vädret. Det verkar som att de har fått order om att alltid hålla sig i rörelse just vid det ögonblicket. Jag tror aldrig jag har sett någon som stått still där i bakgrunden. Det handlar ju bara om max 3 sekunder.

Jag har svårt att se mig själv som så otålig och uppspelt över att presentera vädret varje kväll under 10-års tid. Så otålig att jag knappt kan stå still på scenen innan det är dags.

Jag bara väntar på att de en dag ska trassla ihop benen och slå i golvet när de går i sidled med högklackat och med kroppen vänd mot kameran. Vilken bedrift!
Senast redigerad av RollonHomie 2020-04-17 kl. 20:20.
Citera
2020-04-18, 00:23
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
En bättre fråga är: Varför tittar du ens fortfarande på TV-kanaler? Du vet att de är nollor. Du vet att deras information är skit. Du vet att du bara kommer bli störd på hur kassa de är. Så varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in