2020-04-08, 17:15
Medlem
mjohan84s avatar
Kommer eventuellt gå ner till 60 procent arbetstid några månader

Tror ni det påverkar bostadslån ? Jag ska köpa hus inom ett år typ

Behöver iofs inte säga till banken att jag är permitterad , det är väl bara den taxerade inkomsten som blir sämre vid nästa deklaration och därmed kanske påverkar lån-nivå ?
Citera
2020-04-08, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84

Behöver iofs inte säga till banken att jag är permitterad , det är väl bara den taxerade inkomsten som blir sämre vid nästa deklaration och därmed kanske påverkar lån-nivå ?

Du har inte blivit varslad och behåller 92% av din lön. Jag har svårt att se att detta skulle påverka.
Citera
2020-04-08, 17:21
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:

Jag fick utan att blinka låna till mitt hus på en 50% tjänst. Det var förvisso tio år sedan och jag hade ett relativt tilltaget sparkapital hos banken. Ingen aning det är relevant idag.
Citera
2020-04-08, 19:53
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Vad jobbar du på för företag? Då staten går in och betalar till företagen så ska du mista 7.5% från din bruttolön. Men är många företag som tydligen missbrukar detta så kolla upp att det inte är så hos er. Vi har förtillfället avdrag med 7. 5% från lönen.
Citera
2020-04-09, 19:36
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Vad jobbar du på för företag? Då staten går in och betalar till företagen så ska du mista 7.5% från din bruttolön. Men är många företag som tydligen missbrukar detta så kolla upp att det inte är så hos er. Vi har förtillfället avdrag med 7. 5% från lönen.

Ett mindre privat företag... men jag ska jobba 60 procent och mister därmed bara 6 procent. Arbetar man 40’procent så missar man 7.5
Citera
2020-04-09, 23:04
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ett mindre privat företag... men jag ska jobba 60 procent och mister därmed bara 6 procent. Arbetar man 40’procent så missar man 7.5

Okej. Vi har inte jobbat sedan mars och förlorar 7.5% på bruttolön så det är jag nöjd med samtidigt som vi har jobbet kvar. Så jag ska inte klaga😊
Citera
2020-04-10, 08:55
Medlem
Citat:

Problemet är väl inte inkomsten under permissionen, är det korttidspermittering och stannar där bör det inte påverka alls.

Är det 0%, 5% eller 90% risk att du blir av med jobbet? Där har banken en helt annat svårighet att värdera. Så jag avundas inte bankerna som beviljar lån just nu. Men om ett år har det väl klarnat lite.
Citera
2020-04-10, 22:34
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ty80
Problemet är väl inte inkomsten under permissionen, är det korttidspermittering och stannar där bör det inte påverka alls.

Är det 0%, 5% eller 90% risk att du blir av med jobbet? Där har banken en helt annat svårighet att värdera. Så jag avundas inte bankerna som beviljar lån just nu. Men om ett år har det väl klarnat lite.

Jag blir inte av med jobbet... vi är 30 anställda och jag blir kvar med de sista 5 om det kniper rejält

Vi valde att göra detta av solidaritet med våra kollegor , istället för
Att varsla så valde vi alla att avstå lite lön
Citera
2020-04-13, 17:26
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Jag blir inte av med jobbet... vi är 30 anställda och jag blir kvar med de sista 5 om det kniper rejält

Vi valde att göra detta av solidaritet med våra kollegor , istället för
Att varsla så valde vi alla att avstå lite lön

Får inte ditt företag ekonomisk hjälp av staten som andra företag får? Eller jobbar ni åt någon som har eget företag?
Citera
2020-04-13, 17:44
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Får inte ditt företag ekonomisk hjälp av staten som andra företag får? Eller jobbar ni åt någon som har eget företag?

Jo visst får man viss hjälp men det räcker inte tror jag... finns inte jobb så finns det inte...
Citera
2020-04-13, 17:50
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Jo visst får man viss hjälp men det räcker inte tror jag... finns inte jobb så finns det inte...

Jag förstår tyvärr inte. Ni säger att ni valde att göra detta? Men det var ett krav om företagen ska få dessa pengar från staten att permitterada dom anställda.
Jag själv är permitterad från i Mars med avdrag på 7.5% från lönen. Så jag klagar inte.
Citera
2020-04-14, 06:25
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Jag förstår tyvärr inte. Ni säger att ni valde att göra detta? Men det var ett krav om företagen ska få dessa pengar från staten att permitterada dom anställda.
Jag själv är permitterad från i Mars med avdrag på 7.5% från lönen. Så jag klagar inte.

Företaget går inte så dåligt än.., vi hade bra med jobb inne innan krisen

Men vi ser att ordrarna minskar , därför valde vi mellan varsel och permittering

Tror dessutom det kan handla om vinstdelning ifrån ledningen... om man permitterar får man svårare att ta vinst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in