• 1
  • 2
2020-04-08, 15:55
Medlem
Hej! För ett par månader sedan så var jag med min vän, vi hade varit och handlat, när vi skall åka där ifrån så backar min vän och svänger samtidigt så att fronten av hennes bil träffar sidan av bilen bredvid och lämnar ett märke. Min vän fick panik och körde där ifrån och hon kan inte sluta tänka på det. Hon ångrar sig över att hon inte gjorde det rätta att kontaktade bilägarn och berättat om skadan, hon åkte tillbaka för att göra det men då hade bilen bredvid lämnat platsen.

Sedan dess har hon jätte nojjig över att hon skall ”åka dit” för smitning. Är det sannolikt tror ni?

Har själv fått parkerings skada på min bil innan och det är inte lätt att få tag på den ansvariga, näst intill omöjligt.
Citera
2020-04-08, 15:59
Medlem
Går typ bara att åka dit om det finns vittnen. Om ens då. Mitt jävla försäkringsbolag kunde inte ens avgöra att det var en smitningsskada utan vittnen.
Citera
2020-04-08, 16:11
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golvets
Hej! För ett par månader sedan så var jag med min vän, vi hade varit och handlat, när vi skall åka där ifrån så backar min vän och svänger samtidigt så att fronten av hennes bil träffar sidan av bilen bredvid och lämnar ett märke. Min vän fick panik och körde där ifrån och hon kan inte sluta tänka på det. Hon ångrar sig över att hon inte gjorde det rätta att kontaktade bilägarn och berättat om skadan, hon åkte tillbaka för att göra det men då hade bilen bredvid lämnat platsen.

Sedan dess har hon jätte nojjig över att hon skall ”åka dit” för smitning. Är det sannolikt tror ni?

Har själv fått parkerings skada på min bil innan och det är inte lätt att få tag på den ansvariga, näst intill omöjligt.

Om det finns vittnen och de har noterat din väns bilnummer, och den som har den skadade bilen går till polisen och anmäler skadan och ärendet hamnar i domstol, så kan din vän bli fälld för smitning. Men uppfylls inte alla dessa villkor så är det inte en juridisk smitning. Däremot en moralisk smitning förstås. Din vän bör rannsaka sitt samvete och gälda skulden på det sätt som är möjligt.
Citera
2020-04-08, 16:52
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Det är väl bra om hon åker dit för smitning det betyder ju att man hittat ägaren till bilen och då kan hon göra rätt för sig och betala skadan? Hon borde istället hoppas på att så sker!
Citera
2020-04-08, 17:15
Medlem
MexicanTacoLords avatar
Gjorde liknande för några år sedan; Backade in i förardörren på en nyare bil i centrala GBG. Min dåvarande pansarvagn volvo blev skadefri medans dörren på offrets bil blev totalt inbucklad. Hehe

Krypkörde ifrån platsen och tittade efter vittnen, inte en själ i närheten.

Knullade en ful brud några dagar efter, så den moraliska skulden är betald.
Citera
2020-04-08, 17:54
Medlem
Mongoglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MexicanTacoLord
Gjorde liknande för några år sedan; Backade in i förardörren på en nyare bil i centrala GBG. Min dåvarande pansarvagn volvo blev skadefri medans dörren på offrets bil blev totalt inbucklad. Hehe

Krypkörde ifrån platsen och tittade efter vittnen, inte en själ i närheten.

Knullade en ful brud några dagar efter, så den moraliska skulden är betald.

ts, det är nog ingen fara alls, skulle det bli något så bara tvärneka, vittnen kan sett fel, och polisen har annat att göra än att leta en smitare ang en parkeringsskada tror jag. knappast det skulle gå till rätten även om dom skulle höra av sig, åklagaren har tillräckligt ändå, det läggs ner.
Citera
2020-04-08, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoglad

ts, det är nog ingen fara alls, skulle det bli något så bara tvärneka, vittnen kan sett fel, och polisen har annat att göra än att leta en smitare ang en parkeringsskada tror jag. knappast det skulle gå till rätten även om dom skulle höra av sig, åklagaren har tillräckligt ändå, det läggs ner.

Precis det jag sa till min vännina med haha ... men asså jag fattar ju att man nojjar. Tyckte bara att det va ett intressant samtalsämne
Citera
2020-04-09, 22:55
Medlem
Isnatts avatar
Jag gjorde nåt liknande, men jag ringde polisen senare samma dag och sa vad som hänt.
Polisen ville först inte ta upp min 'anmälan', han sa att 'det kan aldrig bli nåt av det där..' men skrev ändå in mig i rullarna att det skett, så att jag inte skulle åka dit för smitning.

Jag hade en kärring som såg vad som hände och sprang fram och gestikulerade mot mig..
Citera
2020-04-10, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golvets

Kanske, kanske inte. Har själv råkat ut för parkeringsskador på eget fordon ett antal gånger. Samtliga har smitit från platsen. Vissa gånger kan man faktiskt få så bra upplysningar att man direkt eller indirekt kan hitta den skyldige. Så ni som bedriver sån här smitningsverksamhet ska inte tro att ni alltid sitter säkert i båten.
Citera
2020-04-10, 12:35
Medlem
godboys avatar
Sannolikheten att åka dit är minimal. Själv råkat ut för det, att fått en touche på min. Fick lacka om stötfångaren. Å andra sidan är "stötfångarna" meningslösa idag, var egentligen bättre med de gamla gummibeklädda dito.

Jävligt lågt "att få panik" över en sån sak och smita, får man "panik" över det så skall man inte ha körkort och sitta på psyk. Luktar generation snöflinga.
Citera
2020-04-10, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Sannolikheten att åka dit är minimal. Själv råkat ut för det, att fått en touche på min. Fick lacka om stötfångaren. Å andra sidan är "stötfångarna" meningslösa idag, var egentligen bättre med de gamla gummibeklädda dito.

Jävligt lågt "att få panik" över en sån sak och smita, får man "panik" över det så skall man inte ha körkort och sitta på psyk. Luktar generation snöflinga.
Jag upplever det som att sannolikheten är något större idag än tidigare pga fler vaksamma vittnen men man får ju driva frågan helt själv. Polisen lägger sällan ner mer tid än att upprätta och skriva av ärendet. Polisanmälan fungerar dock fortfarande till viss mån som skrämseltaktik i de fall jag själv varit med om.
Citera
2020-04-10, 16:39
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Jag upplever det som att sannolikheten är något större idag än tidigare pga fler vaksamma vittnen men man får ju driva frågan helt själv. Polisen lägger sällan ner mer tid än att upprätta och skriva av ärendet. Polisanmälan fungerar dock fortfarande till viss mån som skrämseltaktik i de fall jag själv varit med om.
Ja, jag har för mig att jag var tvungen att göra en polisanmälan för att försäkringsbolaget skulle ta ärendet, men den avskrevs ju säkert i samma sekund som jag gjorde anmälan, och visst, jag fattar ju, för vad skulle polisen kunna göra åt det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in