Citat:
Ursprungligen postat av
BuggaMigInte
Jag har sagt precis vad jag menar så gå på meningen istället för ordet om du själv tycker att "fredlig" innefattar fler saker än vad jag nämnt.
Saken är om man pratar avancerat kring moral så kan man inte ha fullt med förenklingar.
Vilket du gör hela tiden, och du drar egna slutsatser
Citat:
Så om man har "nog bra skäl" för att sätta sig själv över andra människor och har mutat snutarna tillräckligt för att dom ska titta åt andra hållet så går det bra att bete sig lite som man vill?
Nej och jag förstår inte hur du drog den slutsatsen.
Citat:
Du säger att vi ska bestämma oss baserat på känslor för vad som är okej och inte okej istället för att ha klara principer som gäller generellt sett (och som man i vissa fall kan göra undantag från, om alla inblandade parter tycker det är rimligt).
Nej jag tror inte alla har förmågan att kunna avgöra moralen ens.
Du ser stöld som stöld medans jag ser annorlunda.
Att stjäla en bil ifrån en hemlös är värre än att stjäla en ferrari, förstår du varför den slutsatsen dras?
Att ladda ner piratkopierade program är också stöld, men inget fysiskt blir stulet. Personen som laddar ner för eget bruk har inte pengar för dyra program och använder sig inte av programmet för att tjäna pengar. vad på det stora hela har hänt? Det skulle inte ha sålts men det användes ändå.
Sen tycker jag man ska betala för det som man anser är bra, det är att gynna de som producerar produkter.
Jag hade gjort en massa tavlor som jag fick hänga ut i en korridor, och en av tavlorna försvann.
Men ändå fann jag tjuven och han var ångerfull men han sa att han tyckte tavlan var så fantastisk att han inte kunde låta den passera, så han stal den och han erbjöd massa skitsaker som betalning.
För min del så tyckte jag det var en väldigt roligt att höra att någon uppskattade vad jag hade gjort till den nivån, och jag lät honom få den.
Den situationen uppfattade jag som en positiv.
Men när jag hade inbrott i somras så togs all elektronik , smycken och även en pärm full av illustrationer/bilder.
Det var inte samma sak, det var inte saker som var värda pengar det mesta var bara personligt värde.
Datorn och hårddisk hade ju foton och sånt som var 15 år, och själva datorn var 10 år ungefär så inget direkt att sälja.
Pärmar som hade kvitton va borta så jag har inte fått ut pengar ifrån försäkringsbolag.
Det är inget hypotetiskt exempel det är verkligheten, och jag vet inte om du förstår skillnaden.
Citat:
Så om jag tycker att en uteliggare har ett skitliv och ser mig själv som en befriare av stackaren genom att ta kol på han så är det väl okej?
Det är möjligt att det kan vara rätt om uteliggaren är ensam, sjuk och vill dö.
Men jag vet faktiskt inte.