• 1
  • 2
2020-04-10, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henley
Jag har det väl inte lika jobbigt som många andra men hade tänkt säga upp mig och leva på besparingar i en längre tid. Var egentligen på pappret rätt förmögen och kunde i teorin pensionera mig eftersom jag var delägare i ett onoterat företag (inte samma jag jobbar på).
När corona kom fick bolaget problem, värdet gick ner till i stort sätt 0 och 90% av mina besparingar försvann. Jag måste därför nu slava kvar på jobbet jag hatar men hoppas fortfarande att allt ska lösa sig då bolaget ej är i konkurs än.

Du funderade aldrig på flytta en del av dina tillgångar till säkrare slag? Låter som du tog en väldigt stor risk om du nu var på väg att pensionera dig.
Citera
2020-04-10, 14:17
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ja så kan det ju vara. Vet inte om jag själv skulle räkna det som en "besparing" dock, men det är kanske upp till var och en.
Men säg att du sparat pengar och köpt en stor skog, där hyrde folk in sig och sågade ner träd ansvarsfullt och du lever på avkastningen (=pension).

Sedan kommer Gudrun-storm och bara blåser ner allt. Försäkringsbolaget skiter i dig force majure. Då har du förlorat dina besparingar.
Citera
2020-04-28, 22:38
Medlem
Uncorruptables avatar
Inga fler coronatorskar som vill ventilera lite / få sympati / dela med sig av sina situationer? Jag är en liten coronasill i och med att jag har förlorat ganska bra med kapital på börsen. Men jag har tagit igen en del genom trading, därmed inte någon regelrätt coronatorsk.
Citera
2020-04-29, 09:26
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Du funderade aldrig på flytta en del av dina tillgångar till säkrare slag? Låter som du tog en väldigt stor risk om du nu var på väg att pensionera dig.

Kan ju vara svårt att realisera vissa tillgångar.
Citera
2020-04-29, 10:03
Medlem
Sun Rulers avatar
Nej, jag och min fru är lyckligt lottade med våra jobb men det är inte alla förunnat.

Sonen var hemma hos en kompis förra helgen och där hade både mamman och pappan blivit permitterade. Mamman jobbade för någon klädkedja som redan hunnit stänga flera butiker och risken var överhängande att även den butik hon jobbade i skulle stänga.

Så det ser onekligen bistert ut för en del.
Citera
2020-04-29, 11:28
Medlem
Farbror Fazers avatar
Är nog snarare coronatorsk på andra sätt. Har varit dålig på att spara över tid men Corona var det som behövdes för att jag ska ta tag i det och har aldrig lagt in så mycket pengar i sparande som nu. Jag har alltså haft alldeles för mycket som legat värdelöst placerat i fonder som knappt ger något eller inte alls. Är coronaspartorsk då kanske?

Hoppas det löser sig snart för er som både har det knapert och sedan plötsligt blir av med jobbet på det, ingen kul sits. Efter att ha skjutit på det utan anledning i 6 år är jag med i a-kassan för första gången så tyvärr får man väl säga att corona bara har varit positivt för min del
Citera
2020-05-05, 02:40
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Är nog snarare coronatorsk på andra sätt. Har varit dålig på att spara över tid men Corona var det som behövdes för att jag ska ta tag i det och har aldrig lagt in så mycket pengar i sparande som nu. Jag har alltså haft alldeles för mycket som legat värdelöst placerat i fonder som knappt ger något eller inte alls. Är coronaspartorsk då kanske?

Hoppas det löser sig snart för er som både har det knapert och sedan plötsligt blir av med jobbet på det, ingen kul sits. Efter att ha skjutit på det utan anledning i 6 år är jag med i a-kassan för första gången så tyvärr får man väl säga att corona bara har varit positivt för min del
Skulle inte klassa dig som coronatorsk, du är coronamört på sin höjd.

Coronatorskar är snarare typ folk som rökt & jobbat på restaurang med noll sparande och inte haft akassa för "de får ju alltid jobb".

Visst coronatorsk kan också vara överskuldsatt som blivit permitterad och slagit kärringen så att hon stuckit och nu är han där själv med överbelåningen och snart ute.

Annars är inte vanliga permitterade coronatorskar i mitt tycke. Nu är det inte jag som gjort trådstarten, så egentligen är det snarare TS som borde klarlägga vad som avses mer precist med att vara en coronatorsk.
Citera
2020-05-06, 11:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Skulle inte klassa dig som coronatorsk, du är coronamört på sin höjd.

Coronatorskar är snarare typ folk som rökt & jobbat på restaurang med noll sparande och inte haft akassa för "de får ju alltid jobb".

Visst coronatorsk kan också vara överskuldsatt som blivit permitterad och slagit kärringen så att hon stuckit och nu är han där själv med överbelåningen och snart ute.

Annars är inte vanliga permitterade coronatorskar i mitt tycke. Nu är det inte jag som gjort trådstarten, så egentligen är det snarare TS som borde klarlägga vad som avses mer precist med att vara en coronatorsk.

En coronatorsk är en person som nu blivit av med jobbet och inte är med i A-kassan!

Det dräller av dem men det verkar vara svårt att få dem att skriva i tråden!

Vore intressant att höra hur de klarar sig nu och hur de ser på sin situation!

Själv arbetade jag under 60% och får därför ingen A-kassa, det visste jag och var därför inte med där.

Lever på besparingar tills detta ebbat ut.
Senast redigerad av Ringhals3 2020-05-06 kl. 11:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in