• 1
  • 2
2020-04-08, 12:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Hej!

Själv ligger jag på sofflocket helt utan ersättning till minst juli, brukar aldrig arbeta på sommaren så mig gör det detsamma! Är inte med i A-kassan så detta är helt självfinansierat men det löser sig!

Är ni några där ute som hamnat i skiten privatekonomiskt nu pga coronakrisen och vill dela med er av era problem? Många unga i krogbranschen är utan jobb nu och de har låg anslutningsgrad till fack och A-kassa!

Era tankar och erfarenheter?
Citera
2020-04-08, 13:17
Medlem
Inte jag, men en bekant till mig jonglerade fram tills nyligen mellan tre parallella jobb inom hotell & restaurang. Hon blev av med alla tre jobben under en och samma vecka. Hon har 0 kr in, får inget ekonomiskt stöd och bor ensam. Hon överväger nu på riktigt att prostituera sig.
Citera
2020-04-08, 13:35
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Hon har 0 kr in, får inget ekonomiskt stöd och bor ensam. Hon överväger nu på riktigt att prostituera sig.
Har hon jobbat ett visst antal timmar de senaste 3 månaderna så har hon rätt till a-kassan om hon blir medlem nu eftersom regeringen har sänkt kraven vilket du kan läsa mer om i denna tråden (FB) Rätt att curla folk som tidigare pissat på fack och a-kassa?
Citera
2020-04-08, 14:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har hon jobbat ett visst antal timmar de senaste 3 månaderna så har hon rätt till a-kassan om hon blir medlem nu eftersom regeringen har sänkt kraven vilket du kan läsa mer om i denna tråden (FB) Rätt att curla folk som tidigare pissat på fack och a-kassa?

Nja! Hon måste ha varit medlem i A-kassan i tre månader innan hon kan få ersättning mot tidigare 12 månader.
Citera
2020-04-08, 14:27
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nja! Hon måste ha varit medlem i A-kassan i tre månader innan hon kan få ersättning mot tidigare 12 månader.
Ja jag hade visst missuppfattat men det verkar vara 6 månader som räcker enl. Alfakassan: https://www.alfakassan.se/Ersattning/Arbetsvillkor/
Citera
2020-04-08, 14:30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Ja jag hade visst missuppfattat men det verkar vara 6 månader som räcker enl. Alfakassan: https://www.alfakassan.se/Ersattning/Arbetsvillkor/

Ja och då har väl förhoppningsvis servitriserna jobb igen!
Citera
2020-04-08, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Inte jag, men en bekant till mig jonglerade fram tills nyligen mellan tre parallella jobb inom hotell & restaurang. Hon blev av med alla tre jobben under en och samma vecka. Hon har 0 kr in, får inget ekonomiskt stöd och bor ensam. Hon överväger nu på riktigt att prostituera sig.

Är hon fräsch? Liten häck? Isåfall kanske coronaviruset kan ge henne ett rejält privatekonomiskt lyft i slutänden. Det är under sådana här omständigheter folk tvingas bli lite mer entreprenöriella och tänka utanför boxen.
Citera
2020-04-08, 15:32
Medlem
Jag har det väl inte lika jobbigt som många andra men hade tänkt säga upp mig och leva på besparingar i en längre tid. Var egentligen på pappret rätt förmögen och kunde i teorin pensionera mig eftersom jag var delägare i ett onoterat företag (inte samma jag jobbar på).
När corona kom fick bolaget problem, värdet gick ner till i stort sätt 0 och 90% av mina besparingar försvann. Jag måste därför nu slava kvar på jobbet jag hatar men hoppas fortfarande att allt ska lösa sig då bolaget ej är i konkurs än.
Citera
2020-04-08, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Är hon fräsch? Liten häck? Isåfall kanske coronaviruset kan ge henne ett rejält privatekonomiskt lyft i slutänden. Det är under sådana här omständigheter folk tvingas bli lite mer entreprenöriella och tänka utanför boxen.

Menar då det. Storkovan kommer hon att dra in om det nu är den vägen hon ska gå. Man får ju respektera drivet.

Överlag tror jag det är många som fått se sin privatekonomi gå i stöpet. Oerhört många som levt i sin trygga bubbla, levt månad-för-månad ekonomiskt och trott att det håller i sig för evigt. I just det här fallet kanske det inte heller ens räcker med att ha en buffert på ett par-tre månader. Har man redan nu blivit arbetslös och hamnat i knipan så är det ytterst viktigt att få tummen ur arslet och ordna upp situationen med en gång, innan man konkurrerar mot eventuellt hundratusentals andra om jobben.
Citera
2020-04-08, 18:25
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henley
Jag har det väl inte lika jobbigt som många andra men hade tänkt säga upp mig och leva på besparingar i en längre tid. Var egentligen på pappret rätt förmögen och kunde i teorin pensionera mig eftersom jag var delägare i ett onoterat företag (inte samma jag jobbar på).
När corona kom fick bolaget problem, värdet gick ner till i stort sätt 0 och 90% av mina besparingar försvann. Jag måste därför nu slava kvar på jobbet jag hatar men hoppas fortfarande att allt ska lösa sig då bolaget ej är i konkurs än.

Fan vad bittert! När du säger att 90% av dina besparingar försvann, hade du dem på börsen eller hur gick de upp i rök? Hade du dem knutna i bolaget på något sätt?

Lycka till, tror de som är drivna idag också kommer att kunna komma igen snabbare när detta är över. Hoppas det löser sig.
Citera
2020-04-10, 11:23
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Fan vad bittert! När du säger att 90% av dina besparingar försvann, hade du dem på börsen eller hur gick de upp i rök? Hade du dem knutna i bolaget på något sätt?

Lycka till, tror de som är drivna idag också kommer att kunna komma igen snabbare när detta är över. Hoppas det löser sig.
Ägande i onoterat bolag tror jag han menar. Säg att du hade en restaurang som gick bra och som du var delägare i och nu kanske tvingas till likvidation.
Citera
2020-04-10, 11:27
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Ägande i onoterat bolag tror jag han menar. Säg att du hade en restaurang som gick bra och som du var delägare i och nu kanske tvingas till likvidation.

Ja så kan det ju vara. Vet inte om jag själv skulle räkna det som en "besparing" dock, men det är kanske upp till var och en.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in