2020-04-08, 06:20
Medlem
Nu har allts John Prine gtt bort (i sviterna av Kinesen). En stor sorg.

https://www.svt.se/kultur/john-prine...-coronaviruset

Det r svrt att uttrycka hur bra texter denne skrivit. Ta favoriten "Paradise", till exempel, som bl.a. John Fogerty och the Delta Saints m.fl. gjort covers p. En underbar knga och lt.

Vad minns du bst av John Prine?
Citera
2020-04-08, 06:27
Medlem
aYaLLas avatar
Ni som knner till denna person, kan ni lnka ngra av hans verk? Vila i frid oavsett.
Citera
2020-04-08, 08:28
Medlem
HarryScheinens avatar
Hans debutalbum frn 1971 r magiskt, det knns som att varje spr p albumet r (eller borde ha) klassikerstatus. Jag har fr mig att radioprofilen Stefan Wermelin ofta terkom till Prine och lovordade honom i sina mnga radioprogram genom ren.

Sorgesamt avslut, fr en sdan kultfigur.
Citera
2020-04-08, 08:48
Medlem
Det hr kan vl vara en passande lt med honom:
https://www.youtube.com/watch?v=JKPDFQRmG_M
Citera
2020-04-08, 09:26
Medlem
Jag lyssnade faktiskt lite p honom hromdan, gick igenom lite gamla amerikanska folksngare och countryartister. In spite of ourselves r en ganska ny lt i gammal anda (kunde lika vl varit carter/cash som sjungit den), riktigt skn.
Annars lskar jag Sam Stone, en lt om lite annorlunda vinkel om vietnamkriget (och andra krig), ur veteranens synvinkel och den personliga tragedi det ofta blev efter hemkomsten med morfin-/drogmissbruk och PTSD. En jttefin version av totta finns ocks (r ngt srskilt nr det r modersmlet) frn hans underbara skiva "duetter".
Senast redigerad av sweintoo 2020-04-08 kl. 09:28.
Citera
2020-04-08, 12:09
Medlem
JonasIndes avatar
Fan vad deppigt! Jag sg honom fr tv mnader sen i Gvle - det blev hans tredje sista konsert - det var en suvern spelning och han verkade vldigt glad att f spela. En varm person med humor och sjlvdistans.

Nu r han i himlen och dricker en vodka ginger ale och rker en sex fot lng cigarett.
Citera
2020-04-08, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Jag lyssnade faktiskt lite p honom hromdan, gick igenom lite gamla amerikanska folksngare och countryartister. In spite of ourselves r en ganska ny lt i gammal anda (kunde lika vl varit carter/cash som sjungit den), riktigt skn.
Annars lskar jag Sam Stone, en lt om lite annorlunda vinkel om vietnamkriget (och andra krig), ur veteranens synvinkel och den personliga tragedi det ofta blev efter hemkomsten med morfin-/drogmissbruk och PTSD. En jttefin version av totta finns ocks (r ngt srskilt nr det r modersmlet) frn hans underbara skiva "duetter".

En av de strsta har lagt sej att vila.
"Sam Stone", vilken blixt-novell.
"hole in Daddy's arm" = familjens pengar rinner in i hlet i pappas arm.
Vilken bild.
Annars r vl "Angel from Montgomery" mer knd p.g.a. att den skna Bonnie Raitt ofta spelat den.
Sjlv har jag en bra samlings-cd frn -93, dubbel med info-hfte, som heter "The John Prine Anthology great Days" Rhino.
Vet inte om jag har rtt men har envist ftt fr mej att jag sett John Prine p svensk TV fr hundra r sedan.
I Hylands Hrna.
Hyland hade naturligtvis ingen aning men presenterade honom som US-trubadur p uppgng som ox jobbade p US Postal.
Var p tiden nr alla slet s svetten stnkte fr att ox upptcka en Dylan.
Trubaduren satte sej p en pall och drog ett par ltar fr en publik som inte fattade ett skit.
Allts det var Hylands Hrna.
nda sedan jag ngra r senare upptckte John Prines skivor har jag ftt fr mej att trubaduren var John Prine men ingen jag talat med (eller lst) har hrt talas om att han varit i Hrnan.
Vore kul om ngon hr vet ngot om detta?
Mvh.
https://store.johnprine.com/collecti...-dirty-windows
Citera
2020-04-08, 17:55
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiai
En av de strsta har lagt sej att vila.
"Sam Stone", vilken blixt-novell.
"hole in Daddy's arm" = familjens pengar rinner in i hlet i pappas arm.
Vilken bild.
Annars r vl "Angel from Montgomery" mer knd p.g.a. att den skna Bonnie Raitt ofta spelat den.
Sjlv har jag en bra samlings-cd frn -93, dubbel med info-hfte, som heter "The John Prine Anthology great Days" Rhino.
Vet inte om jag har rtt men har envist ftt fr mej att jag sett John Prine p svensk TV fr hundra r sedan.
I Hylands Hrna.
Hyland hade naturligtvis ingen aning men presenterade honom som US-trubadur p uppgng som ox jobbade p US Postal.
Var p tiden nr alla slet s svetten stnkte fr att ox upptcka en Dylan.
Trubaduren satte sej p en pall och drog ett par ltar fr en publik som inte fattade ett skit.
Allts det var Hylands Hrna.
nda sedan jag ngra r senare upptckte John Prines skivor har jag ftt fr mej att trubaduren var John Prine men ingen jag talat med (eller lst) har hrt talas om att han varit i Hrnan.
Vore kul om ngon hr vet ngot om detta?
Mvh.
https://store.johnprine.com/collecti...-dirty-windows
John Prine r nog den bsta ltskrivaren inom country tillsammans med Kris Kristofferson som upptckte honom. Bde Angel of Montgomery och Sam Stone r 2 av de bsta countryltar som skrivits.
Citera
2020-04-16, 13:42
Medlem
Jag upptckte honom i samband med Tree of forgiveness plattan. Trkiga nyheter, m du vila i frid.
Citera
2020-04-16, 13:43
Medlem
Tycker lten Boundless Love r vacker, den knns extra passande i.o.m hans bortgng.
Citera
2023-06-23, 22:55
Medlem
GormDenGamles avatar
Upptckte honom frst samma dag som han gick bort. Och jag fullkomligt lskar honom. Han har seglat upp till en favorit.
Citera
2025-07-16, 15:15
Medlem
G-spottornados avatar
Upptckte honom ocks i samband med hans dd, eventuellt ngot tidigare efter att ha lyssnat mycket p 'Angel from Montgomery' av Bonnie Raitt samt Susan Tedeschis version.

Gr inte en dag utan att jag lyssnar p hans musik, eller tnker p den, eller spelar den p gitarrerna.
Sjlva kompositionerna r s enkla men nd vackra och tillfredsstllande. Texterna s brutala i sin opretentisa djupa vardaglighet. Samma lt kan f en att grta och skratta - ibland samtidigt. Sam Stone. Far from me. Speed of the sound of loneliness.

En genuin karaktr och tvttkta legend som borde ftt betydligt mer uppskattning n vad han faktiskt fick frn allmnheten. Hans fanskara var dock vldigt lojal och bestod till stor del av enormt mnga stora musiker. Lovordad av hela country/folk/americana-eliten, med all rtta.

Nja, har inte mycket att bidra med frutom beundran och fr er som knner er manada, en lnk:
https://www.youtube.com/watch?v=w5Rkm_dqm7A
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in