Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-07, 23:28
  #1
Avstängd
Vi läser att arbetslösheten ökar i Norge och jag gissar att många svenskar jobbar inom hotell- och restauranbranschen, cafeer och dylikt. Hur har ni drabbats av krisen? Får ni hjälp ?
Citera
2020-04-08, 00:03
  #2
Medlem
Opiumtal18s avatar
Jag var svensk i Norge, men drog hem till Sverige för de kör mer "lockdown" där än här. Jobbar hjemmefrån nu.
Citera
2020-04-08, 07:59
  #3
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Vi läser att arbetslösheten ökar i Norge och jag gissar att många svenskar jobbar inom hotell- och restauranbranschen, cafeer och dylikt. Hur har ni drabbats av krisen? Får ni hjälp ?

De är permitterade för en period så inte direkt arbetslösa men registreras som det och får pengar under perioden så de permitterade jag känner märker inte mycket mer än att det är tråkigt.
Jag tjänar dock mer än nånsin pga att det är svårare att resa så får mer övertid pga det.
Citera
2020-04-08, 09:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Vi läser att arbetslösheten ökar i Norge och jag gissar att många svenskar jobbar inom hotell- och restauranbranschen, cafeer och dylikt. Hur har ni drabbats av krisen? Får ni hjälp ?

Jag är så gammal och fast i jobb att jag inte märker något, mer än att vi saknar kollegor.
Är dock med på beredskapslitan och måste därefter ändra en del av mina rutiner, men inga problem.

En del kamrater i just krog branschen är permiterade, utan lön.
Dem har det tuffare men har också bra sparat. Däremot, har jag ingenjörer som ser dystert på just Kina produktionen, och sliter med jobb om ett år. Permiterade 50% och lite oroliga för framtiden.

Stämningen i Norge är dock god, och man märker att folk hjälps åt.

Solen var framme igår och folk samlas i parker men ej fler än 5st.
Aldrig sett så många på utegymmet samt på promenaderna i skog och mark.
Citera
2020-04-08, 09:12
  #5
Medlem
Får svenska syrror fortsatt jobba i Norge? Testas de innan arbetskläderna åker på?
Citera
2020-04-08, 16:30
  #6
Medlem
Old-Crows avatar
Det är fullt med människor på gator och torg.

https://www.dagbladet.no/nyheter/sta...-faen/72334799
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback