2020-04-07, 16:35
Medlem
Min far som bir i annat land fick en grannes gamla TV då hans gått sönder. Givetvis vill han ha hjälp med att installera kanaler, men för att veta hur skulle jag vilja veta modellnumret. "Samsung smart 40" funkar liksom inte, behöver något mer vettigt så jag kan googla på det.

Hur går jag igenom enklast med min far på telefon hur han enklast får fram modellnumret? Finns det i menyerna, kanske?
Citera
2020-04-07, 16:38
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Borde stå på baksidan av apparaten.
Citera
2020-04-07, 16:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyOnes
Min far som bir i annat land fick en grannes gamla TV då hans gått sönder. Givetvis vill han ha hjälp med att installera kanaler, men för att veta hur skulle jag vilja veta modellnumret. "Samsung smart 40" funkar liksom inte, behöver något mer vettigt så jag kan googla på det.

Hur går jag igenom enklast med min far på telefon hur han enklast får fram modellnumret? Finns det i menyerna, kanske?

Tja, i menyerna givetvis finns infon, problemet är att menyerna inte är lika på alla Samsung..
Finns en "typskylt" bakom på TV:n, en klisterlapp där TV:ns exakta modellnummer står.
Han får kolla där, och inte förväxla med serienumret. Kan vara jobbigt om TV hänger på vägg...

Här är info från SAMSUNG hur man gör.
Citera
2020-04-07, 17:43
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
På fjärrkontrollen finns en knapp märkt settings, tryck på den sen är det fyra tryckningar till för kanalsökning.
Hur fan kan man inte klara detta utan tråd på Flashback?
Citera
2020-04-07, 18:16
Medlem
Polackfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyOnes

Man behöver inte modellnumret för att ta reda på hur man ställer in kanaler i TV:n, såvida man inte är ute efter en PDF-manual. Finns 3 sätt få in kanaler på (ej medräknat appar, om det finns).
Citera
2020-04-07, 21:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polackfan
Man behöver inte modellnumret för att ta reda på hur man ställer in kanaler i TV:n, såvida man inte är ute efter en PDF-manual. Finns 3 sätt få in kanaler på (ej medräknat appar, om det finns).

Sant, men TS har tydligen en äldre far utomlands som har noll koll på elektronik.
Själv brukar jag telefonledes hjälpa mina äldre släktingar med ungefär samma som TS försöker, och då är det väldigt behjälpligt om man "vet exakt modell". Dock vet "vi" inte hur gammal SAMSUNG tråden handlar om, så det kan finnas flera möjliga sätt att ställa in TV:n tråden handlar om.

Speciellt är det jättebra om man hjälper någon "över telefon" att veta vilken TV det är, och inte behöva köra "generella råd". Över telefon (undantaget videosamtal) så ser man ju inte vad den som behöver hjälp gör..

Tja, bara några tankar om detta, rent generellt.
Citera
2020-04-11, 17:20
Medlem
Polackfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sant, men TS har tydligen en äldre far utomlands som har noll koll på elektronik.
Själv brukar jag telefonledes hjälpa mina äldre släktingar med ungefär samma som TS försöker, och då är det väldigt behjälpligt om man "vet exakt modell". Dock vet "vi" inte hur gammal SAMSUNG tråden handlar om, så det kan finnas flera möjliga sätt att ställa in TV:n tråden handlar om.

Speciellt är det jättebra om man hjälper någon "över telefon" att veta vilken TV det är, och inte behöva köra "generella råd". Över telefon (undantaget videosamtal) så ser man ju inte vad den som behöver hjälp gör..

Tja, bara några tankar om detta, rent generellt.

Jag är med dig. Generella råd för kanalinställningar kommer man oftast hela vägen fram med.
Tillvägagångssätt 1 och 2 ställer man in kanaler direkt i TV:n. Med tillvägagångssätt 3 väljer man rätt bara källa i TV:n (likt som för PS4, DVD, etc).

Jag har guidat många äldre och en gemensan manual i var sin ände av luren är en bra metod.
Citera
2020-04-11, 18:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polackfan
Jag är med dig. Generella råd för kanalinställningar kommer man oftast hela vägen fram med.
Tillvägagångssätt 1 och 2 ställer man in kanaler direkt i TV:n. Med tillvägagångssätt 3 väljer man rätt bara källa i TV:n (likt som för PS4, DVD, etc).

Jag har guidat många äldre och en gemensan manual i var sin ände av luren är en bra metod.

Japp, din metod funkar också hyfsat. Men "min metod" jag skrev tidigare i tråden fungerar närmast perfekt! (Dock tar det en jäkla "tiid" att hjälpa en äldre telefonledes, oavsett allt. Något som kunde gått på fem minuter tar istället fem timmar.. Kanske en överdrift, men tror du/ni fattar vad jag menar).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in