2020-08-09, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Provade igen i natt och jag fattar inte. Detta preparat ger mig bara problem. Ångest, ryckningar, dimsyn, sämre sömn men ja man somnar.
Kan stilnoct fungera bättre? Jag tycker seriöst jag reagerar konstigt på benso över lag.
Provat stesolid och lorazepam också. Låga doser känns inte alls.
Högre doser gör mig snarare uppvarvad. Fattar nada.

Benzo är enligt mig värdelöst om man inte har ångest. Funkar helt okej att sova på om man har sömnproblem men bör såklart undivikas eftersom de är otroligt beroendeframkallande med en vad man har hört och läst helvetisk avtändning.
Om man har ångest är det guldvärt eftersom det gör att man känner sig normal. vilket kan kännas som ett mirakel för någon som har haft ångest i många många år.

Använder för tillfället imovane 7,5 varje kväll. somnar snabbt men kan vakna till i några sekunder på natten tills jag somnar om igen. Sover oftast 8 timmar eller mera om jag har möjlighet till det.

Jag har iofs ganska milda sömnproblem, iallafall jämfört med vad vissa andra verkar ha. Har tagit ketipinor några gånger förr. Det lär iallafall få dig att sova. Brukar oftas också skrivas ut vid långvariga sömnproblem eftersom de inte är lika beroendeframkallande som benzo. Dock så lär du vara riktigt morgontrött dagen efter tills kroppen börjar bli van.
Citera
2020-08-09, 10:57
Medlem
Personligen sover jag bättre på Imovane, men dåligt på Stilnoct.

När jag behöver ta Stilnoct så är jag självklart tacksam att jag somnar in öht. Men min sömnkvalitet blir lidande jämfört med de dagar jag kan somna in med hjälp av endast melatonin.
Citera
2020-08-09, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veszedelem
Benzo är enligt mig värdelöst om man inte har ångest. Funkar helt okej att sova på om man har sömnproblem men bör såklart undivikas eftersom de är otroligt beroendeframkallande med en vad man har hört och läst helvetisk avtändning.
Om man har ångest är det guldvärt eftersom det gör att man känner sig normal. vilket kan kännas som ett mirakel för någon som har haft ångest i många många år.

Använder för tillfället imovane 7,5 varje kväll. somnar snabbt men kan vakna till i några sekunder på natten tills jag somnar om igen. Sover oftast 8 timmar eller mera om jag har möjlighet till det.

Jag har iofs ganska milda sömnproblem, iallafall jämfört med vad vissa andra verkar ha. Har tagit ketipinor några gånger förr. Det lär iallafall få dig att sova. Brukar oftas också skrivas ut vid långvariga sömnproblem eftersom de inte är lika beroendeframkallande som benzo. Dock så lär du vara riktigt morgontrött dagen efter tills kroppen börjar bli van.

Imovane är nästan lika jobbigt att sluta med som benzo med avsaknad för de spasmer man kan få vid utsättning av benzo. Jag hade lagt av direkt eftersom du själv vet svaret.
Det är så många tusentals, kanske upp mot 100.000 personer i Sverige som är fast i imovane.
Citera
2020-08-09, 15:05
Medlem
Gabrielswes avatar
Citat:
Imovane är nästan lika jobbigt att sluta med som benzo med avsaknad för de spasmer man kan få vid utsättning av benzo. Jag hade lagt av direkt eftersom du själv vet svaret.
Det är så många tusentals, kanske upp mot 100.000 personer i Sverige som är fast i imovane.
Jag fick 60 st utskrivna till mig i våras, läkaren sa att bara ta max två gånger i veckan. Tyvärr blev det ju att man tog varje kväll "bara för att". När jag sedan slutade med dom fick jag ett helsicke med insomnia (värre än innan), realistiska mardrömmar utan dess like varje natt, (styckade invandrarkillar i frysen bla.).
Men det värsta var nog huvudvärken som kom vid 03-04:00 på morgonkvisten, var tvungen att ta migränmedicin (sumatriptan), 2 gånger per dygn för att hålla den stången, har migrän sedan tidigare men har varit anfallsfri länge nog så jag trodde det var över. Detta höll på i nästan två veckor. Hemsk medicin om den slår fel. Tidigare har jag tålt den bra i perioder och slutat tvärt utan problem, men gissar på att det är kroppen som inte tål den längre helt enkelt.
Senast redigerad av Gabrielswe 2020-08-09 kl. 15:43.
Citera
2020-08-09, 18:35
Medlem
Citat:

Har som tur aldrig varit beroende av benzo. tycker som du att de inte gör så mycket för mig, kanske för att jag inte har så mycket ångest. Förutom då man e bakfull, då mår man som om man inte hade druckigt dagen före. Har bara fått 30 st imovane utskrivna som jag nu skall ta i 1-2 veckor och sedan försöka sova utan igen. har som sagt ganska milda sömnproblem. Läkaren sa om det inte fungerar så byter vi till ketipinor som man kan använda längre tid.

Om du har grova sömnproblem be läkaren att få testa ketipinor. Har själv polare som brukar ta 100 mg och det får dom att totaldäcka fastän de är tjackade.
Citera
2020-08-11, 14:37
Medlem
Citat:
Har som tur aldrig varit beroende av benzo. tycker som du att de inte gör så mycket för mig, kanske för att jag inte har så mycket ångest. Förutom då man e bakfull, då mår man som om man inte hade druckigt dagen före. Har bara fått 30 st imovane utskrivna som jag nu skall ta i 1-2 veckor och sedan försöka sova utan igen. har som sagt ganska milda sömnproblem. Läkaren sa om det inte fungerar så byter vi till ketipinor som man kan använda längre tid.

Om du har grova sömnproblem be läkaren att få testa ketipinor. Har själv polare som brukar ta 100 mg och det får dom att totaldäcka fastän de är tjackade.

Ketipinor är ett neuroleptika och har provat det men det är ett jävla rävgift.
Ett tips: släng imovane åt helvete. Ketipinor kan du fetglömma om du bryr dig om din hälsa.
1. Sluta med koffein
2. Skaffa tyngdtäcke
3. Ha sovrutiner och mörkt, svalt och tyst
4. Ingen mobil eller tv minst 2 h innan sömn.
5. Meditation/mindfulness
6. Träna dagligen något och var i naturen
7. Sluta runka helt och hållet
8. Ät bra mat och kasta alla mediciner
9. Tala om för din hjärna dagligen att du kan sova och att du sover som ett barn
( law of attraction )
10. Skriv ner alla problem du har på ett papper och lägg det i en låda. Visualisera att den lådan är låst under natten.

Funkar inte detta så hade jag provat en låg dos mianserin 5 mg.
Citera
2020-08-11, 17:16
Medlem
Citat:
mianserin 5 mg.

Vad är skillnaden mellan mianserin 5mg vs mirtazapin 7.5 mg? Kollade lite snabbt på wiki och ser att farmakologin är mycket lika.
Citera
2020-08-11, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Vad är skillnaden mellan mianserin 5mg vs mirtazapin 7.5 mg? Kollade lite snabbt på wiki och ser att farmakologin är mycket lika.

De är i princip identiska bara att mianserin bundet hårdare till alla receptorer, går på NET samt en annan adrenerg receptor.
Uppfattas i regel som lite snällare än mirtazapin ändå biverkningsmässigt.
Citera
2020-08-12, 06:00
Medlem
Citat:
Ketipinor är ett neuroleptika och har provat det men det är ett jävla rävgift.
Ett tips: släng imovane åt helvete. Ketipinor kan du fetglömma om du bryr dig om din hälsa.
1. Sluta med koffein
2. Skaffa tyngdtäcke
3. Ha sovrutiner och mörkt, svalt och tyst
4. Ingen mobil eller tv minst 2 h innan sömn.
5. Meditation/mindfulness
6. Träna dagligen något och var i naturen
7. Sluta runka helt och hållet
8. Ät bra mat och kasta alla mediciner
9. Tala om för din hjärna dagligen att du kan sova och att du sover som ett barn
( law of attraction )
10. Skriv ner alla problem du har på ett papper och lägg det i en låda. Visualisera att den lådan är låst under natten.

Funkar inte detta så hade jag provat en låg dos mianserin 5 mg.

Gör redan allt på din lista förutom sista punkten. Ja förutom medicinen dock. Sov rätt bra på 3,75 mig Imovane i natt.
Ketipinor blir ett rävgift i stora doser. Antipsykotiska dosen är väl 300-800 mg. Tror det var vid 300mg som medicinen börjar blockera dopamin receptorerna.
De flesta somnar redan på 25-50mg, vilket är en riktigt låg dos ketipinor som inte har stora biverkningar.
Citera
2020-08-12, 18:18
Medlem
Citat:
Gör redan allt på din lista förutom sista punkten. Ja förutom medicinen dock. Sov rätt bra på 3,75 mig Imovane i natt.
Ketipinor blir ett rävgift i stora doser. Antipsykotiska dosen är väl 300-800 mg. Tror det var vid 300mg som medicinen börjar blockera dopamin receptorerna.
De flesta somnar redan på 25-50mg, vilket är en riktigt låg dos ketipinor som inte har stora biverkningar.
Ah du klarar dig på sån låt dos imovane. Jag måste upp till 10. Just nu sätter jag ut den och tar 1,25 mg 5 dagar i veckan. Jag blev beroende av den i onödan då mina problem är mer motoriska , dvs jag vaknar pga ryck under natten. Tagit en del benso mot det också med svag framgång och ruckade mig själv. Vet inte vad jag lider av. Antingen någon hjärnskada eller rls/plmd.
Citera
2020-08-12, 18:23
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Oh nozinan är ett rent rävgift fy fan. Provade en gång när det var som värst i ren desperation för att få sömn. Jag befann mig i någon slags medvetslöshet och ryckte igenom hela natten. Drömde sjuka drömmar och var helt yr en dag efteråt.

Det gör ju verkligen att man däckar, men har även jag svårt för alla sjuka biverkningar.

Det som fungerat bäst för mig sömnmässigt är att kraftigt minska kraven på mig själv, äta regelbundet och tillräckligt, röra på mig, ha strikta sömnrutiner som är skittråkiga, men i längden fungerar det ganska bra för mig. Så länge jag inte blir stressad.

Måste vara vädrat i sovrummet och svalt, ta allergimedicin innan jag lägger mig, öronproppar och sömnappar, (eller någon serie/pod som går på i bakgrunden), måste vara tyst i övrigt, en duns från grannen kan förstöra allt, måste vara mätt, gå på toa precis innan och helst aldrig tänka.

Mina sömnsvårigheter är dock mycket beroende på ångest.
Citera
2020-08-12, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det gör ju verkligen att man däckar, men har även jag svårt för alla sjuka biverkningar.

Det som fungerat bäst för mig sömnmässigt är att kraftigt minska kraven på mig själv, äta regelbundet och tillräckligt, röra på mig, ha strikta sömnrutiner som är skittråkiga, men i längden fungerar det ganska bra för mig. Så länge jag inte blir stressad.

Måste vara vädrat i sovrummet och svalt, ta allergimedicin innan jag lägger mig, öronproppar och sömnappar, (eller någon serie/pod som går på i bakgrunden), måste vara tyst i övrigt, en duns från grannen kan förstöra allt, måste vara mätt, gå på toa precis innan och helst aldrig tänka.

Mina sömnsvårigheter är dock mycket beroende på ångest.

Sömnproblem är fan ren tortyr, det förstör ens liv totalt verkligen. Avundas de som bara lägger sig ner och sover på någon minut och vaknar 8 timmar senare utvilad. Vilket enkelt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in