2020-04-10, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DOGbackwards
Fast du kan ju inte jämföra zopiklon med klonazepam. De spelar inte ens i samma läkemedelskategori.

Hur mycket nybörjare är du?

Jag vet att de inte är i samma kategori riktigt. Jag valde fel preparat av rädsla för benso i onödan, insomning har aldrig varit mitt problem utan att få ro i kroppen och att få muskelavslappning har varit problemet, samt ångest.
Dock är zopiklon en benso-analog med snarlika egenskaper även om den inte alls stillar nervimpulser på samma sätt som klonazepam.
Jag är 100% nybörjare när det kommer till denna typen av preparat.
Citera
2020-04-10, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Jag vet att de inte är i samma kategori riktigt. Jag valde fel preparat av rädsla för benso i onödan, insomning har aldrig varit mitt problem utan att få ro i kroppen och att få muskelavslappning har varit problemet, samt ångest.
Dock är zopiklon en benso-analog med snarlika egenskaper även om den inte alls stillar nervimpulser på samma sätt som klonazepam.
Jag är 100% nybörjare när det kommer till denna typen av preparat.
Ok. Själv äter jag alprazolam och zopiklon sedan en 6-7 år tillbaka. Xanoren tar jag för att bli lugn och tagga ned vid behov, Imovanen är till natten de dagar då det är trögt att somna.

Nu har jag haft dessa läkemedel så länge att jag med gott samvete kan säga att de är två vitt skilda effekter trots att de är närbesläktade preparat.
Citera
2020-04-11, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Sover också inte bra på imovane så slängde skiten dessutom ökar det cancer-risken, inte värt det
Prova ashwaghandapulver en timme innan du ska sova, ta 2 tsk med lite varm mjölk (helst röd med 3% fett).

Det är bättre än inget för även om det inte fungerar är det iaf bra för hjärnan (neuroprotektivt enligt studier)

Missat cancerrisk med zopiklon.
Kan du berätta mer om detta?
Citera
2020-04-11, 01:03
Medlem
Citat:
Slängde zopiklonet åt helvete efter att ha fått god effekt av låg dos iktorivil. Ska försöka fasa ut benso nu helt.
Önskar jag aldrig fastnade i denna skit men men.

Så länge du har en god effekt av Ikto och en bra läkare som följer upp behandlingen, är det väl bara att fortsätta under en period?!
Citera
2020-04-11, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheuer77
Så länge du har en god effekt av Ikto och en bra läkare som följer upp behandlingen, är det väl bara att fortsätta under en period?!

Jag har skaffat iktorivilen på egen hand eftersom läkarna inte skriver ut det till mig. Det är det som är problemet. Jag har fått det av en kompis.
Citera
2020-04-11, 01:16
Medlem
Citat:
Jag har skaffat iktorivilen på egen hand eftersom läkarna inte skriver ut det till mig. Det är det som är problemet. Jag har fått det av en kompis.

Ok, då förstår jag!
Du kanske ändå kan ta dem under någon månad för att komma i fas?! En månad lär inte ge några utsättningssymtom!
Citera
2020-04-11, 01:49
Medlem
Citat:
Ok, då förstår jag!
Du kanske ändå kan ta dem under någon månad för att komma i fas?! En månad lär inte ge några utsättningssymtom!

Ja det är så jag tänkt. Borde gjort detta från första början. Rädd det gått för långt nu. Att min sömnlöshet och ångest och all annan skitmedicin jag fått av psyk hunnit skada mig.
Lätt att vara efterklok. Jag var för rädd för benso, helt i onödan. Bara att trappa ut försiktigt om man får problem. Problemet är väl om en läkare vägrad hjälpa till med uttrappning. Man tas väl som en knarkare om man självmedicinerar ansvarigt också tyvärr. Inget missbruk direkt, utan helt enkelt att man sköter vården på egen hand som en läkare bör göra.
Citera
2020-04-11, 09:27
Medlem
Citat:
Missat cancerrisk med zopiklon.
Kan du berätta mer om detta?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4890308/

https://www.nationalelfservice.net/publication-types/cohort-study/benzodiazepines-and-z-drugs-may-increase-the-risk-of-death-and-cancer-according-to-new-cohort-study/
Citera
2020-04-11, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4890308/

https://www.nationalelfservice.net/publication-types/cohort-study/benzodiazepines-and-z-drugs-may-increase-the-risk-of-death-and-cancer-according-to-new-cohort-study/

Tack för länkarna!
Jag lever visst farligt med z-analoger dagligen!
Citera
2020-04-11, 09:51
Medlem
Citat:
Ja det är så jag tänkt. Borde gjort detta från första början. Rädd det gått för långt nu. Att min sömnlöshet och ångest och all annan skitmedicin jag fått av psyk hunnit skada mig.
Lätt att vara efterklok. Jag var för rädd för benso, helt i onödan. Bara att trappa ut försiktigt om man får problem. Problemet är väl om en läkare vägrad hjälpa till med uttrappning. Man tas väl som en knarkare om man självmedicinerar ansvarigt också tyvärr. Inget missbruk direkt, utan helt enkelt att man sköter vården på egen hand som en läkare bör göra.

Läkarna är alldeles för rädda för benso nuförtiden, även vid korttidsbehandling.
Citera
2020-04-11, 13:10
Medlem
Citat:
Läkarna är alldeles för rädda för benso nuförtiden, även vid korttidsbehandling.

Det är bra till viss del men för vissa patienter så är det den bästa lösningen. Man måste se på individens hela problematik. Neuroleptika de så fritt skriver ut är ingen bra lösning det heller.
Citera
2020-05-23, 16:40
Medlem
Provade igen i natt och jag fattar inte. Detta preparat ger mig bara problem. Ångest, ryckningar, dimsyn, sämre sömn men ja man somnar.
Kan stilnoct fungera bättre? Jag tycker seriöst jag reagerar konstigt på benso över lag.
Provat stesolid och lorazepam också. Låga doser känns inte alls.
Högre doser gör mig snarare uppvarvad. Fattar nada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in