Citat:
Ursprungligen postat av
Cinnober
Vad jag förstår gör ni era RUT- och ROT-avdrag allt eftersom de kommer, oftast av din fru. Vid deklarationsdags har din fru oftast gjort störst avdrag i kronor räknat. Då flyttar ni en del avdrag från henne till dig, med resultatet att hon blir av med avdragen retroaktivt ("kvarskatt") och du får avdragen från henne ("skatteåterbäring").
Tack för ditt svar!
Vi gör egentligen ingenting utan hantverkarna och städföretaget sköter rapporteringen till Skatteverket och sedan får vi vår deklaration med allt förifyllt och då de flesta fakturor är utställda till min fru så är det på henne som de satt upp avdraget. Men resultatet är som du beskriver, att efter omfördelningen så blir hon återbetalningsskyldig och jag får istället tillbaka pengar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cinnober
- Vill ni dela lika krona för krona, se då till att ni betalar lika mycket för tjänsterna OCH får lika mycket i ROT- och RUT-avdrag.
- Vill ni betala lika mycket i procent av era inkomster, fördela det som ni faktiskt betalar för tjänsterna proportionellt efter era inkomster.
OK, det låter vettigt.
Vad gäller vilken summa vi baserar fördelningen av utgifterna som vi betalar procentuellt på så borde väl det bli våra respektive inkomster efter kvarskatt eller återbäring. Eller?
Som exempel med orealistiska belopp för enkelhet:
Jag tjänar 1000:- på ett år
Min fru tjänar 500:- på ett år
Totalt tjänar vi 1500:- på ett år varav min andel är 67% och hennes 33%, alltså betalar jag 67% och hon 33% på de gemensamma utgifter som vi betalar procentuellt på.
Nu deklarerar vi och efter deklaration visar det sig att efter omfördelning av ROT/RUT för föregående år så få jag tillbaka 100:- och min fru får betala 100:-.
Är detta synonymt med att min faktiska inkomst var 1100:- och min frus faktiska inkomst var 400:- och att jag borde ha betalat 73% istället för 66% för de gemensamma utgifterna som vi betalar procentuellt på föregående år?
Det borde vara att betrakta som att jag betalat för mycket skatt och hon för lite föregående år och att de faktiska inkomsterna är de efter omfördelning och kvarskatt/återbäring. Eller tänker jag fel?
Sett till den totala inkomsten så borde vi väl betrakta