2020-04-07, 10:59
Medlem
InvesteraMera2020s avatar
Jag och min fru har delad ekonomi där vi betalar de flesta gemensamma utgifter procentuellt utifrån inkomsten och andra 50/50, som t.ex. renoveringar på huset där vi äger 50/50. Detta är förutsättningen här, oavsett vad man tycker om det.

Vi gör ROT- och RUT-avdrag för städ och hantverkare i princip varje år och av praktiska skäl hamnar det mesta av dem på min fru i deklarationen även om vi betalat räkningarna 50/50. När vi sedan deklarerar så omfördelar vi om ROT- och RUT-avdragen så vi får lika mycket var då vi betalar 50/50 på de tjänsterna. Konsekvensen blir alltid att jag då får tillbaka en massa pengar på skatten och min fru får betala in en massa pengar, eftersom nettoomfördelningen sker från henne till mig.

Kan någon vänlig själ klargöra vad det är som sker och hur man ska tänka kring det här?

Blir det här korrekt eftersom det handlar om en utgift där vi betalar 50/50 och därför även ska dela 50/50 på avdraget eller borde vi räkna det som att min inkomst blivit högre och hennes lägre vilket påverkar övriga utgifter där vi betalar procentuellt? Eller gäller båda delar?
Citera
2020-04-07, 14:03
Medlem
Vad jag förstår gör ni era RUT- och ROT-avdrag allt eftersom de kommer, oftast av din fru. Vid deklarationsdags har din fru oftast gjort störst avdrag i kronor räknat. Då flyttar ni en del avdrag från henne till dig, med resultatet att hon blir av med avdragen retroaktivt ("kvarskatt") och du får avdragen från henne ("skatteåterbäring").

ROT och RUT har fasta gränsbelopp och påverkas inte av era inkomster i övrigt. ROT och RUT kan inte heller sparas från ett år till nästa.

- Vill ni dela lika krona för krona, se då till att ni betalar lika mycket för tjänsterna OCH får lika mycket i ROT- och RUT-avdrag.
- Vill ni betala lika mycket i procent av era inkomster, fördela det som ni faktiskt betalar för tjänsterna proportionellt efter era inkomster.

Sedan finns specialfall där en eller båda av er slår i taket för RUT och/eller ROT, men dem går jag inte in på här. Oavsett BÖR ni ska fokusera på hur mycket ni faktiskt betalar för tjänsterna efter genomförda ROT- och RUT-avdrag, just eftersom avdragen har fasta storlekar och inte kan sparas till kommande år.

Citat:
Ursprungligen postat av InvesteraMera2020
Jag och min fru har delad ekonomi där vi betalar de flesta gemensamma utgifter procentuellt utifrån inkomsten och andra 50/50, som t.ex. renoveringar på huset där vi äger 50/50. Detta är förutsättningen här, oavsett vad man tycker om det.

Vi gör ROT- och RUT-avdrag för städ och hantverkare i princip varje år och av praktiska skäl hamnar det mesta av dem på min fru i deklarationen även om vi betalat räkningarna 50/50. När vi sedan deklarerar så omfördelar vi om ROT- och RUT-avdragen så vi får lika mycket var då vi betalar 50/50 på de tjänsterna. Konsekvensen blir alltid att jag då får tillbaka en massa pengar på skatten och min fru får betala in en massa pengar, eftersom nettoomfördelningen sker från henne till mig.

Kan någon vänlig själ klargöra vad det är som sker och hur man ska tänka kring det här?

Blir det här korrekt eftersom det handlar om en utgift där vi betalar 50/50 och därför även ska dela 50/50 på avdraget eller borde vi räkna det som att min inkomst blivit högre och hennes lägre vilket påverkar övriga utgifter där vi betalar procentuellt? Eller gäller båda delar?
Citera
2020-04-07, 15:19
Medlem
InvesteraMera2020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Vad jag förstår gör ni era RUT- och ROT-avdrag allt eftersom de kommer, oftast av din fru. Vid deklarationsdags har din fru oftast gjort störst avdrag i kronor räknat. Då flyttar ni en del avdrag från henne till dig, med resultatet att hon blir av med avdragen retroaktivt ("kvarskatt") och du får avdragen från henne ("skatteåterbäring").

Tack för ditt svar!

Vi gör egentligen ingenting utan hantverkarna och städföretaget sköter rapporteringen till Skatteverket och sedan får vi vår deklaration med allt förifyllt och då de flesta fakturor är utställda till min fru så är det på henne som de satt upp avdraget. Men resultatet är som du beskriver, att efter omfördelningen så blir hon återbetalningsskyldig och jag får istället tillbaka pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
- Vill ni dela lika krona för krona, se då till att ni betalar lika mycket för tjänsterna OCH får lika mycket i ROT- och RUT-avdrag.
- Vill ni betala lika mycket i procent av era inkomster, fördela det som ni faktiskt betalar för tjänsterna proportionellt efter era inkomster.

OK, det låter vettigt.

Vad gäller vilken summa vi baserar fördelningen av utgifterna som vi betalar procentuellt på så borde väl det bli våra respektive inkomster efter kvarskatt eller återbäring. Eller?

Som exempel med orealistiska belopp för enkelhet:
Jag tjänar 1000:- på ett år
Min fru tjänar 500:- på ett år
Totalt tjänar vi 1500:- på ett år varav min andel är 67% och hennes 33%, alltså betalar jag 67% och hon 33% på de gemensamma utgifter som vi betalar procentuellt på.

Nu deklarerar vi och efter deklaration visar det sig att efter omfördelning av ROT/RUT för föregående år så få jag tillbaka 100:- och min fru får betala 100:-.

Är detta synonymt med att min faktiska inkomst var 1100:- och min frus faktiska inkomst var 400:- och att jag borde ha betalat 73% istället för 66% för de gemensamma utgifterna som vi betalar procentuellt på föregående år?

Det borde vara att betrakta som att jag betalat för mycket skatt och hon för lite föregående år och att de faktiska inkomsterna är de efter omfördelning och kvarskatt/återbäring. Eller tänker jag fel?

Sett till den totala inkomsten så borde vi väl betrakta
Citera
2020-04-07, 16:33
Medlem
Jag tror att du gör det svårare för dig när du blandar in skatter och skattesatser. Inkomstskattesatserna är inte linjära utan beror på hur mycket du tjänar under året. För att ytterligare gröta till det finns ett grundavdrag som gör att du betalar noll i skatt på de första pengarna du tjänar (ca 20 000 kr har jag för mig).

Citat:
Är detta synonymt med att min faktiska inkomst var 1100:- och min frus faktiska inkomst var 400:- och att jag borde ha betalat 73% istället för 66% för de gemensamma utgifterna som vi betalar procentuellt på föregående år?
Utan information om vad RUT- och ROT-jobb har kostat och hur mycket var och en av er har dragit av säger inte uppgifterna någonting alls. ROT/RUT är inte inkomst, det är avdrag på skatten.

Citat:
Det borde vara att betrakta som att jag betalat för mycket skatt och hon för lite föregående år och att de faktiska inkomsterna är de efter omfördelning och kvarskatt/återbäring. Eller tänker jag fel?
Återigen, blanda inte in skattebelopp och skattesatser. Tänk pengar in och pengar ut. Som jag skrev tidigare är skatter inte linjära.

Du tjänar 1000:- och har *betalat* netto 100:- för jobb efter ROT/RUT-avdrag
Frun tjänar 500:- och har *betalat* netto 150:- för jobb efter ROT/RUT-avdrag

Ni har totalt betalat 250:- för ROT/RUT-jobb. Om det ni betalar ska motsvara era inkomstandelar så ska du betala 167 kr (67%) och din fru 83 kr (33%). Du ger 67 kr till din fru och då har du betalat dina 167 kr, samtidigt som hon har betalat 150-67 = 83 kr.

Förmodligen kan ni alltså lösa era ekonomiska mellanhavanden direkt med varandra istället för att gå omvägen via skattesatser och gjorda avdrag. Återigen, titta på pengar in och ut efter alla skatter och avdrag.
Citera
2020-04-07, 22:08
Medlem
Citat:

Om ni har gemensam ekonomi och delar på allt så spelar fördelningen ingen roll. Detta under förutsättning att båda har utrymme att nyttja skattereduktionen. Det kan exempelvis jämföras med skattereduktion för underskott av kapital såsom ränteutgifter. Där får du skattereduktion med 30 % upp till 100 k och därefter med 21 %. Har en person då ett underskott som överstiger 100 k och den andra inte så finns det fördelar att fördela mellan varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in