2020-04-07, 21:17
Medlem
Jag tycker det låter rimligt att du ska försöka hålla fastighetsägaren som ansvarig.
Citera
2020-04-07, 21:37
Medlem
Ljusetidittlivs avatar
Jag tycker det är rimligt att du skapar en tråd i juridik, får tio korrekta svar men sen håller med den enda som har fel.

Om du redan bestämt för vilka svar du vill ha så tycker jag du ska lämna in en stämningsansökan till Tingsrätten och hoppas att de håller med om att du gjorde rätt när du körde på ett stillastående föremål. Inget att förlora där.

Lycka till.
Citera
2020-04-08, 00:35
Medlem
Jag säger att dina chanser hos försäkringsbolaget är fifty-fifty (om det är ord mot ord). Har du tur kanske betongfundamentet tar på sig felet.

...
Antagligen är det ditt fel, är du helt sinnesslö eller?
Finns betongfundament och betongpelare på de flesta parkeringarna för att skilja av sektioner och/eller förhindra genomfart på specifik plats.
Citera
2020-04-16, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Hur svänger du in där utan att dina strålkastare täcker den suggan som man till och med ser på din medvetet suddiga bild? Svänger du VÄNSTER in där måste du göra en hel U-sväng för att träffa den suggan.

Nejdå, det måste man inte, jag kom från Biltema-hållet och svängde vänster, hann inte ens bli 90 grader innan det small.
Citera
2020-04-16, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miljarder
Hej,

Jag körde på ett betongfundament som stod inne på en parkering utanför Elgiganten. I dessa betongfundament som är kanske 40-50 cm höga (tog under vänstra lyktan på bilen) så sitter det normalt en flaggstång vilket det inte gjorde i denna, alla de andra står på rad och den här stod kanske 2 meter in vid infarten/parkeringsrutorna. Den hade samma färg som marken och i skymning så syntes den inte överhuvudtaget.

Jag kan tycka att det är fastighetsägarens fel till olyckan eftersom den inte var uppmärkt för fem öre och borde stå för självrisken men det verkar inte vara intressant så frågan är om någon vet vad det är som gäller?

MVH
Tomas

Han som stod i kassan på Elgiganten såklart.
Citera
2020-04-16, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusetidittliv
Jag tycker det är rimligt att du skapar en tråd i juridik, får tio korrekta svar men sen håller med den enda som har fel.

Om du redan bestämt för vilka svar du vill ha så tycker jag du ska lämna in en stämningsansökan till Tingsrätten och hoppas att de håller med om att du gjorde rätt när du körde på ett stillastående föremål. Inget att förlora där.

Lycka till.

Nejdå, jag läser vad alla skriver och tar till mig men flera måste skriva så mycket skit utan att använda hjärnan och dessutom slaska på med någon elak kommentar. Då är det svårt att veta vad man ska tro och respektera vederbörande.
Citera
2020-04-16, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin

Tror du han hade ställt suggan där?? Ja kanske..
Citera
2020-04-16, 20:45
Medlem
godboys avatar
Tyvärr sånt som händer. Det bästa var ju att det just var en betongkluns och inget levande. Även om nu den blivit ivägplogad av snöröjningen eller om den ska stå där så tror jag att du har låga chanser att få ersättning från någon. Du får skriva upp det på "klantighetskontot". Tyvärr sånt som kan hända, men betongfundamentet är ju ett icke rörligt föremål så det kommer nog ses som att du är vållande och därför får du stå för din egen försäkringskostnad. Det stod ju inte i vägbanan utan på en parkering.
Citera
2020-04-18, 05:05
Medlem
Citat:
Jag är inte lika bäst som du är tydligen eller också fick jag en släng av "blind på det ena ögat och ser inte ett skit med det andra" just då.

Eller så kör du fortare än vad du hinner se ordentligt. Jag förvånas över vissa bilister på parkeringar hur de kan ha full koll trots relativt hög hastighet men det har kanske inte det.
Citera
2020-04-18, 19:28
Medlem
Citat:

Nä. Din fråga är ju ganska dum, så självklart får du dumma svar. Man funderar ju på om du skojar eller inte.
Men visst, felet är ditt och endast ditt. Du har ansvar över hur du kör och borde ha mer koll. Betongfundamentet får stå där lika mycket som om du ställer ett på din egen gård.
Dom kan ställa ut 15 st på den parkeringen och det är ok.
Citera
2020-04-22, 20:42
Medlem
Citat:
Nä. Din fråga är ju ganska dum, så självklart får du dumma svar. Man funderar ju på om du skojar eller inte.
Men visst, felet är ditt och endast ditt. Du har ansvar över hur du kör och borde ha mer koll. Betongfundamentet får stå där lika mycket som om du ställer ett på din egen gård.
Dom kan ställa ut 15 st på den parkeringen och det är ok.

Vad härligt med en trovärdig och spydig jurist...

Jag ställde frågan här under Juridik för att få ett utlåtande av de som kan juridik och inte en massa gissningar av folk inte vet något - dumt att tro att ett forum skulle ge något annat egentligen. Eftersom jag har fått olika bud och ingen verkar veta så står jag lika ovetandes som innan men någon av er har ju gissat rätt. Min fråga var kanske ofullständigt ställd där inte alla fakta låg på bordet men det berättigar inte automatiskt till en massa spydigheter av folk som inte själv var där. Jag kompletterade uppgifterna senare men men.. Kan med säkerhet säga att vem som helst här inne hade kunnat göra samma sak då den var helt osynlig om inte strålkastaren mött den vilken den inte gjorde i mitt fall.

Jag pratade med mitt försäkringsbolag och de var inne på min linje, den stod på en plats där bilar var avsedd för att köras, fyllde ingen funktion, hade inga reflex eller flaggstång osv men de kunde inte ge något konkret svar. De bad mig vända mig till fastighetsägarens försäkringsbolag så har skrivit till de och förklarat och så får vi se vad som händer. Mer än så kan jag inte göra men återkommer till er så fort de svarat.

Tack till alla som tagit er tid att försöka svara seriöst!
Citera
2020-04-22, 21:47
Medlem
Citat:
Vad härligt med en trovärdig och spydig jurist...

Jag ställde frågan här under Juridik för att få ett utlåtande av de som kan juridik och inte en massa gissningar av folk inte vet något - dumt att tro att ett forum skulle ge något annat egentligen. Eftersom jag har fått olika bud och ingen verkar veta så står jag lika ovetandes som innan men någon av er har ju gissat rätt. Min fråga var kanske ofullständigt ställd där inte alla fakta låg på bordet men det berättigar inte automatiskt till en massa spydigheter av folk som inte själv var där. Jag kompletterade uppgifterna senare men men.. Kan med säkerhet säga att vem som helst här inne hade kunnat göra samma sak då den var helt osynlig om inte strålkastaren mött den vilken den inte gjorde i mitt fall.

Jag pratade med mitt försäkringsbolag och de var inne på min linje, den stod på en plats där bilar var avsedd för att köras, fyllde ingen funktion, hade inga reflex eller flaggstång osv men de kunde inte ge något konkret svar. De bad mig vända mig till fastighetsägarens försäkringsbolag så har skrivit till de och förklarat och så får vi se vad som händer. Mer än så kan jag inte göra men återkommer till er så fort de svarat.

Tack till alla som tagit er tid att försöka svara seriöst!

Ditt försäkringsbolag försöker bara slippa en utbetalning.

Betongfundamentet stod inte i ett körfält utan i en parkeringsruta. På parkeringsområde skall man hålla väldigt låg fart och vara extra uppmärksam då det ofta finns lyktstolpar, betongfundament, reklamskyltar och andra fasta objekt.
Hade fundamentet stått i körbanan hade jag ansett att det var delad skuld(man skall fortfarande hålla såpass låg hastighet att man kan stanna vid oförutsedda hinder, att det är becksvart är inte förmildrande utan något man skall anpassa sin hastighet till).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in