2020-04-06, 18:42
Medlem
Hej,

Jag körde på ett betongfundament som stod inne på en parkering utanför Elgiganten. I dessa betongfundament som är kanske 40-50 cm höga (tog under vänstra lyktan på bilen) så sitter det normalt en flaggstång vilket det inte gjorde i denna, alla de andra står på rad och den här stod kanske 2 meter in vid infarten/parkeringsrutorna. Den hade samma färg som marken och i skymning så syntes den inte överhuvudtaget.

Jag kan tycka att det är fastighetsägarens fel till olyckan eftersom den inte var uppmärkt för fem öre och borde stå för självrisken men det verkar inte vara intressant så frågan är om någon vet vad det är som gäller?

MVH
Tomas
Citera
2020-04-06, 18:46
Bannlyst
Självklart är det ditt fel!
Citera
2020-04-06, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miljarder
Hej,

Jag körde på ett betongfundament som stod inne på en parkering utanför Elgiganten. I dessa betongfundament som är kanske 40-50 cm höga (tog under vänstra lyktan på bilen) så sitter det normalt en flaggstång vilket det inte gjorde i denna, alla de andra står på rad och den här stod kanske 2 meter in vid infarten/parkeringsrutorna. Den hade samma färg som marken och i skymning så syntes den inte överhuvudtaget.

Jag kan tycka att det är fastighetsägarens fel till olyckan eftersom den inte var uppmärkt för fem öre och borde stå för självrisken men det verkar inte vara intressant så frågan är om någon vet vad det är som gäller?

MVH
Tomas

Glöm det. Ditt ansvar att se. Är det någon annans fel om du kör på en unge som inte har reflex på sig också?
Citera
2020-04-06, 18:49
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
är om någon vet vad det är som gäller?

MVH
Tomas

Glöm att du kan processa och vinna det där.
Citera
2020-04-06, 18:51
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Lägger du fram det som i trådstarten så får du vara glad om du bara får ingenting. Ser du inte ett betongfundament ser du knappast ett litet barn heller, lämna tillbaka körkortet.
Citera
2020-04-06, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Lägger du fram det som i trådstarten så får du vara glad om du bara får ingenting. Ser du inte ett betongfundament ser du knappast ett litet barn heller, lämna tillbaka körkortet.
Det var ju dock en konstig jämförelse då ett litet barn ofta rör på sig och är mer färgglatt än betongfundament som är stillastående. Men du har rätt i att man bör se det, det gäller att vara uppmärksam.
Citera
2020-04-06, 18:59
Medlem
Citat:
Hej,

MVH
Tomas

Sluta köra på betongfundament så slipper du skador på bilen. Självklart att det är du som får stå för det här. Du borde ha sett dem, det är ditt ansvar som förare. Dessutom när du säger att det brukar sitta flaggstång i dem så är du dessutom medveten om att de finns där någonstans. Är det mörkt så skall bilen vara utrustad med strålkastare så att du kan se saker i mörkret.
Citera
2020-04-06, 19:38
Medlem
Ditt ansvar som förare av fordonet.
Citera
2020-04-06, 19:49
Medlem
Haha, tack för alla fina sågningar, de värmer! Jag önskar att det vore ni, jag tror vem som helst som hade kommit där i samma riktning hade gjort exakt samma sak.

Om det står kanske 15st på en lång rad med flaggstänger i och sedan svänger du in, förväntar du dig att det ska stå en till då utan flaggstång 2 meter längre in på parkeringen där det inte ska stå någon? Tror inte någon skulle göra det men jag blir imponerad på din skicklighet som bilförare som förväntar dig en där. Förmodligen har de plogat in den..

Bild - den är centrerad på fotot.

Vittnen som var på platsen sa att det kunde lika gärna ha varit de och att den inte syntes överhuvudtaget.

Det var inte som så att jag körde rakt emot den utan snett, jag svängde vänster in på parkeringen och den fanns på min vänstersida så mina strålkastare nådde den aldrig ens, det small bara till hux flux. Den tog på kanten av vänstra framskärmen och i däcket.

Hoppas att inget barn ligger still där med betongkläder, då hade det varit slut med barnet. Sedan skulle jag bli mörkrädd om inte föräldrarna hade bättre koll på barnet än så.

Men men.. kanske är mitt ansvar.
Citera
2020-04-06, 20:09
Medlem
Citat:
Haha, tack för alla fina sågningar, de värmer! Jag önskar att det vore ni, jag tror vem som helst som hade kommit där i samma riktning hade gjort exakt samma sak.

Om det står kanske 15st på en lång rad med flaggstänger i och sedan svänger du in, förväntar du dig att det ska stå en till då utan flaggstång 2 meter längre in på parkeringen där det inte ska stå någon? Tror inte någon skulle göra det men jag blir imponerad på din skicklighet som bilförare som förväntar dig en där. Förmodligen har de plogat in den..

Vittnen som var på platsen sa att det kunde lika gärna ha varit de och att den inte syntes överhuvudtaget.

Det var inte som så att jag körde rakt emot den utan snett, jag svängde vänster in på parkeringen och den fanns på min vänstersida så mina strålkastare nådde den aldrig ens, det small bara till hux flux. Den tog på kanten av vänstra framskärmen och i däcket.

Hoppas att inget barn ligger still där med betongkläder, då hade det varit slut med barnet. Sedan skulle jag bli mörkrädd om inte föräldrarna hade bättre koll på barnet än så.

En sådan anordning, med eller utan stolpe eller flaggstång, som står på yta där bilar förväntas att passera skall ha reflexer. Det är vad som kan läggas fastighetsägaren till last, du får testa att framföra det till ditt försäkringsbolag och/eller i en polisanmälan. Tyvärr är det knappast något som friskriver ditt ansvar som bilförare, men kanske kan du får det reducerat.
Citera
2020-04-06, 20:10
Medlem
Citat:

Hur kan du undgå att se så stora betongklumpar?
Citera
2020-04-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persona.Non.Greta
Hur kan du undgå att se så stora betongklumpar?

Jag är inte lika bäst som du är tydligen eller också fick jag en släng av "blind på det ena ögat och ser inte ett skit med det andra" just då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in