2020-04-06, 20:15
Medlem
Zer0Shits avatar
Det är Thomas eget fel och ingen annans.

z
Citera
2020-04-06, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
En sådan anordning, med eller utan stolpe eller flaggstång, som står på yta där bilar förväntas att passera skall ha reflexer. Det är vad som kan läggas fastighetsägaren till last, du får testa att framföra det till ditt försäkringsbolag och/eller i en polisanmälan. Tyvärr är det knappast något som friskriver ditt ansvar som bilförare, men kanske kan du får det reducerat.

Tack för ett vettigt svar och det är vad jag anser också. Hade det suttit en flaggstång i den som den är avsedd för så hade man sett den.
Citera
2020-04-06, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miljarder
Tack för ett vettigt svar och det är vad jag anser också. Hade det suttit en flaggstång i den som den är avsedd för så hade man sett den.
Även då skall reflex finnas om den står ute på yta avsedd att köras på. Står den istället på gräsmattan behövs inget sådant.

Jämför betongklumparna som ibland används för stolpar till vägmärken, de skall ha godkända reflexer, ibland åt alla fyra håll beroende på hur den är placerad.
Citera
2020-04-06, 20:38
Medlem
Citat:
Haha, tack för alla fina sågningar, de värmer! Jag önskar att det vore ni, jag tror vem som helst som hade kommit där i samma riktning hade gjort exakt samma sak.

Om det står kanske 15st på en lång rad med flaggstänger i och sedan svänger du in, förväntar du dig att det ska stå en till då utan flaggstång 2 meter längre in på parkeringen där det inte ska stå någon? Tror inte någon skulle göra det men jag blir imponerad på din skicklighet som bilförare som förväntar dig en där. Förmodligen har de plogat in den..

Bild - den är centrerad på fotot.

Vittnen som var på platsen sa att det kunde lika gärna ha varit de och att den inte syntes överhuvudtaget.

Det var inte som så att jag körde rakt emot den utan snett, jag svängde vänster in på parkeringen och den fanns på min vänstersida så mina strålkastare nådde den aldrig ens, det small bara till hux flux. Den tog på kanten av vänstra framskärmen och i däcket.

Hoppas att inget barn ligger still där med betongkläder, då hade det varit slut med barnet. Sedan skulle jag bli mörkrädd om inte föräldrarna hade bättre koll på barnet än så.

Men men.. kanske är mitt ansvar.

Du menar att du kom från "andra hållet"? Dvs körde förbi flaggorna på bilden och svängde vänster och på betongblocket? I så fall genar du ju över en parkeringsruta ser det ut som.

Men det ser onekligen lite skumt ut. Var är flaggstången och var gör blocket där? När den är placerad så är jag inte säker att du kan visa att det är fastighetsägaren som har brustit på något sätt oavsett. Han kan ju hävda att det lika gärna kan vara ett gäng ungdomar som flyttat dit klumpen.

Hur förargligt det än är så tror jag du mår bäst av att svälja stoltheten och betala din självrisk och lägga detta till historien.
Citera
2020-04-06, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Du menar att du kom från "andra hållet"? Dvs körde förbi flaggorna på bilden och svängde vänster och på betongblocket? I så fall genar du ju över en parkeringsruta ser det ut som.

Men det ser onekligen lite skumt ut. Var är flaggstången och var gör blocket där? När den är placerad så är jag inte säker att du kan visa att det är fastighetsägaren som har brustit på något sätt oavsett. Han kan ju hävda att det lika gärna kan vara ett gäng ungdomar som flyttat dit klumpen.

Hur förargligt det än är så tror jag du mår bäst av att svälja stoltheten och betala din självrisk och lägga detta till historien.

Det stämmer, jag kom från vänster och mycket möjligt att jag genade över någon parkeringsruta men är det olagligt?

Ja jag tror inte fastighetsägaren ställt den där med flit, jag tror att det är en traktor som flyttat den dit när de skottat snö. Den väger en hel del eftersom den ska bära en flaggstång i hårt väder så tveksamt att ungdomar springer iväg med den där men kanske om de är många.. Jag och bärgar-killen provade rubba den men lyckades inte.

Jag har ingen stolthet att svälja, däremot surt att betala 6000 kr för något jag inte kunnat förhindra (då hade jag behövt sidoljus på bilen) och som inte jag anser är mitt fel - så kan jag slippa det så gör jag det gärna. Jag har kört på den parkering många ggr tidigare. Men tack för ett bra och seriöst svar.
Citera
2020-04-06, 23:54
Medlem
Citat:
Det stämmer, jag kom från vänster och mycket möjligt att jag genade över någon parkeringsruta men är det olagligt?

Kanske inte olagligt egentligen, MEN parkeringsrutan är ju avsedd för att parkera i och inte gena över. Jag tror inte man skall a priori kunna ha samma förväntning av att en parkeringsruta är fri från hinder som en körbana.

Citat:
Ja jag tror inte fastighetsägaren ställt den där med flit, jag tror att det är en traktor som flyttat den dit när de skottat snö. Den väger en hel del eftersom den ska bära en flaggstång i hårt väder så tveksamt att ungdomar springer iväg med den där men kanske om de är många.. Jag och bärgar-killen provade rubba den men lyckades inte.

Skall du ha framgång så måste du bevisa att fastighetsägaren varit oaktsam. Nu menade jag inte att någon ungdom slängde upp den på ryggen och sprang sju varv runt köpcentret innan han slängde ner den där. Av bilden att döma ärden bara flyttad ett par meter kanske, låter inte orimlig bedrift av ett gäng som inte har något bättre för sig.

Citat:
Jag har ingen stolthet att svälja, däremot surt att betala 6000 kr för något jag inte kunnat förhindra (då hade jag behövt sidoljus på bilen) och som inte jag anser är mitt fel - så kan jag slippa det så gör jag det gärna. Jag har kört på den parkering många ggr tidigare. Men tack för ett bra och seriöst svar.

Juridiskt sett är det av underordnad betydelse om du kunde ha förhindrat olyckan eller inte. Det primärt avgörande är ifall någon annan agerat oaktsamt nog för att kunna hållas ansvarig.
Citera
2020-04-07, 01:18
Medlem
SirRazors avatar
Detta hamnade i kategorin ” Det var inte jag, och det var inte meningen heller”!😆
Vem fan har inte klantat sig!? Men att skylla på någon jävla betongsugga med eller utan flaggstång väcker inte direkt några sympatier hos mig iallafall!
Det är som när alla babbar som kört i diket skyller på att det var ett odjur (rådjur), katt, snöleopard eller sjölejon som sprang över vägen!
Citera
2020-04-07, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirRazor
Detta hamnade i kategorin ” Det var inte jag, och det var inte meningen heller”!😆
Vem fan har inte klantat sig!? Men att skylla på någon jävla betongsugga med eller utan flaggstång väcker inte direkt några sympatier hos mig iallafall!
Det är som när alla babbar som kört i diket skyller på att det var ett odjur (rådjur), katt, snöleopard eller sjölejon som sprang över vägen!

Nej inte skulle jag köra på den med flit i alla fall.. och inte kom suggan springande över vägen heller tyvärr, då hade gått under kollision med vilt och då hade jag sluppit självrisken.

Nej den hamnade under "Det var tydligen jag men hur i helvete kan man ha dessa så osynliga?" Det är ju livsfarligt! Jag/du kunde ha haft ett barn i bilen också som flugit fram och slagit sig för på parkeringar behöver man inte ha bältet på sig ens. Hade jag gått att jag kunnat ramla över den också, så osynlig var den i skymning.. Det hade inte spelat någon roll hur mycket jag hade tittat. Inte ens bilens radar reagerade.

Jag har klantat mig också men då har jag ansett att det varit mitt fel och något som jag kunnat gjort annorlunda, då har jag knipit käft, betalat och inte lagt mig själv i giljotinen här.

Nu var jag inte ute och fiskade sympatier utan jag undrade vad fastighetsägaren/jag har för skyldigheter men det har jag kanske fått vettiga svar från andra på. Jag vet att jag har långtgående ansvar för att inte köra på något men man måste få förutsättningar att kunna göra det också.
Citera
2020-04-07, 12:48
Moderator
Gordon Blixts avatar
Rubriken ändrad.

/Mod
Citera
2020-04-07, 20:23
Medlem
Citat:
Haha, tack för alla fina sågningar, de värmer! Jag önskar att det vore ni, jag tror vem som helst som hade kommit där i samma riktning hade gjort exakt samma sak.

Om det står kanske 15st på en lång rad med flaggstänger i och sedan svänger du in, förväntar du dig att det ska stå en till då utan flaggstång 2 meter längre in på parkeringen där det inte ska stå någon? Tror inte någon skulle göra det men jag blir imponerad på din skicklighet som bilförare som förväntar dig en där. Förmodligen har de plogat in den..

Bild - den är centrerad på fotot.

Vittnen som var på platsen sa att det kunde lika gärna ha varit de och att den inte syntes överhuvudtaget.

Det var inte som så att jag körde rakt emot den utan snett, jag svängde vänster in på parkeringen och den fanns på min vänstersida så mina strålkastare nådde den aldrig ens, det small bara till hux flux. Den tog på kanten av vänstra framskärmen och i däcket.

Hoppas att inget barn ligger still där med betongkläder, då hade det varit slut med barnet. Sedan skulle jag bli mörkrädd om inte föräldrarna hade bättre koll på barnet än så.

Men men.. kanske är mitt ansvar.

Den var fan inte helt lätt att se, tyvärr tror jag det är svårt att hitta nån skyldig då det är i det närmaste omöjligt att ha koll på allt som händer inom ens område, tex kan ju nån ha kört på flaggstången så den försvann och klumpen flyttades bara några tim innan du kom körandes, du får nog tyvärr utnyttja din försäkring
Citera
2020-04-07, 21:01
Medlem
Citat:
Hej,

Jag körde på ett betongfundament som stod inne på en parkering utanför Elgiganten. I dessa betongfundament som är kanske 40-50 cm höga (tog under vänstra lyktan på bilen) så sitter det normalt en flaggstång vilket det inte gjorde i denna, alla de andra står på rad och den här stod kanske 2 meter in vid infarten/parkeringsrutorna. Den hade samma färg som marken och i skymning så syntes den inte överhuvudtaget.

Jag kan tycka att det är fastighetsägarens fel till olyckan eftersom den inte var uppmärkt för fem öre och borde stå för självrisken men det verkar inte vara intressant så frågan är om någon vet vad det är som gäller?

MVH
Tomas

Hade betongsuggan hjul, en ratt, förare och en motor? Inte? Ja då är det ju solklart ett stillastående objekt och du är självklart helt vållande till din olycka. Hur i helsike ser du inte en betongsugga FRAMFÖR din bil? Du har väl lyse på bilen, eller hur?

Det är väl snarare så att du inte vet var dina fyra hörn är på din bil (lugn, helt normalt för en småbilsförare). Därför tar du i hörnet på din bil när du skall svänga.
Citera
2020-04-07, 21:07
Medlem
Citat:

Hur svänger du in där utan att dina strålkastare täcker den suggan som man till och med ser på din medvetet suddiga bild? Svänger du VÄNSTER in där måste du göra en hel U-sväng för att träffa den suggan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in