• 1
  • 2
2020-04-06, 16:57
Medlem
lowbrows avatar
Själv har jag fixat min nästan kala skalle under många år. Det är inte så avancerat att dra en rakmaskin över skallen. Men för de flesta som har ett hårsvall behöver få det fixat då och då. Nu är det kris på hårsalonger, många har tagit sitt ansvar och slagit igen.

Jag undrar, kan man se om det är en hemmafixare som har varit i farten? Kan en vanlig amatör se det, eller bara professionella? Kommer det att välla ut personer med roliga frisyrer? Kommer det att bli många som går med keps?
Citera
2020-04-06, 17:10
Bannlyst
Ja, det borde man kunna göra. Men det är nog inte vad folk går runt och tänker på när de träffar andra just nu.

Summa summarum: det spelar ingen roll.
Citera
2020-04-06, 18:19
Medlem
Beror väl på vilken frisör man har? Jag är rätt säker på att min sambos frisör som klipper i källarlokalen i huset bredvid vårt hus i vår lilla förort (och som nu har börjat gå frisörlektioner!) inte direkt klipper på samma nivå som min frisör som har jobbat i olika länder för de stora branschnamnen inom mode m.m., samt har klippt många stora stjärnor. Han brukar påminna mig om att jag inte behöver sitta stilla (när jag t.ex. dricker kaffe), eftersom han är van vid att på springande fot klippa modeller, artister m.fl. när de håller på att springa omkring, byta om o.s.v. Jag skulle gissa att min sambos billiga frisör ligger i mina ögon närmare en "amatör" än hon når upp till min frisörs nivå. Sedan kan jag hålla med om att det även märks i prisskillnaden.

Föga förvånande vill min sambo nu att jag ska klippa henne istället för att hon ska gå till sin frisör. Jag kommer däremot stå ut med allt längre hår ett tag till före jag klipper mig hos min frisör. Åtminstone tänker jag inte låta någon annan röra vid det.

Det här är bara min subjektiva åsikt och intryck som lekman: jag tycker det är faktiskt en liten minoritet av alla frisörer som - i likhet med min - gör väldigt stor skillnad. Han (och även i viss mån tidigare frisörer på samma dyra salong) har kunnat klippa så att håret faller snyggt oavsett om jag har i hårvax eller inte gör något alls (jag har tre jättevirvlar), det fortsätter att se lika snyggt ut även när det växer ut, som om varje ny längd skulle vara en nyklippt frisyr o.s.v. De äger också en förmåga att se vad som kommer att se snyggt ut och kommer med relevanta förslag. Däremot har de flesta frisörer jag har varit hos klippt mindre snyggt, men inte minst verkar de oförmögna att klippa så att det fortsätter att se snyggt ut i flera månader när håret växer ut.

Så min teori är att de flesta skulle inte se värst sämre ut (åtminstone när håret växer ut lite) om de klipper själva/låter någon annan klippa (åtminstone inte efter lite träning), men däremot blir det avsevärt sämre jämfört med när en riktigt bra frisör klipper det. Men om det är en så bra som den som klipper mig, så är det kanske svårt att som lekman se det, då frisyren just kännetecknas av att se 'naturligt' snygg ut. Det ser helt enkelt ut som jag bara har råkat födas med väldigt snyggt och perfekt fallande hår (istället för det jobbiga skatbo med tre enorma virvlar, tunn och fin hårtyp, samt ett tätt växande hår som lätt ser ut som en tjock matta, som jag faktiskt är född med).
Citera
2020-04-06, 19:55
Medlem
Onödigt med frisörer. Jag har använt en klippmaskin som jag köpte för 99kr på ÖB för 20+ år sen.. Den behöver bara lite 5-56 eller låsolja ibland när bladen slutar röra sig ..
Kanske varannan månad när jag inte står ut med min spegelbild längre.
Inte kostat mer än 80 öre per gång den är använd..
Citera
2020-04-06, 20:09
Medlem
Beror helt på vilken typ av hår man har, men har man ex virvlar i håret och inte gillar rakat, så är det en vettig frisör som gäller och som har lite fingertoppskänsla. Just nu så är det reka frisören som gäller för att se vilka som är någorlunda vettiga att gå till i coronatider, handskar, säkert avstånd mot kund, inte för mycket folk och hyfsat snabb klippning är mitt tips.
Citera
2020-04-06, 20:54
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Onödigt med frisörer. Jag har använt en klippmaskin som jag köpte för 99kr på ÖB för 20+ år sen.. Den behöver bara lite 5-56 eller låsolja ibland när bladen slutar röra sig ..
Kanske varannan månad när jag inte står ut med min spegelbild längre.
Inte kostat mer än 80 öre per gång den är använd..

Onödigt med god och dyr mat.
Onödigt med dyr och snabb bil.
Onödigt med hus, tält är billigare.
Citera
2020-04-06, 22:57
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Onödigt med god och dyr mat.
Onödigt med dyr och snabb bil.
Onödigt med hus, tält är billigare.
Det är ju det, Sverige i ett nötskal. Människorna ska exproprieras av idioterna i regimjuntan så att precis det du skrev blir verklighet.
Citera
2020-04-07, 01:56
Medlem
Enydrions avatar
Jag har klippt mig själv i ungefär 40 år, började med det när jag som vuxen gick till frisören nåt tiotal gånger, innan jag tyckte att jag inte ville lägga den summan på det längre...

Så folk har nog svårt att se någon skillnad på mitt hår, nu och före Corona..

Har inte blivit flintis ännu, så har inte behövt ändra på hur jag klipper det under åren...
Citera
2020-04-07, 13:12
Medlem
What-the-hecks avatar
Kulturministern Amanda Lind klarar väl frisörskrisen utan någon större påverkan. Troligtvis hade hon klarat karantän i flera år utan att klippa och tvätta håret.

Jag är själv en "hemmafixare" sen flera decenier. Jag har väl haft otur men jag är aldrig nöjd när jag kommer från frisören. Nu kan jag bara förebrå mig själv. Ibland blir det 100% och ibland blir det ett och annat "hack". Men jag överlever...
Citera
2020-04-07, 13:33
Medlem
Findusofelixs avatar
Har klippt mig själv sen jag var typ 13-14 år, så för mig blir det ingen skillnad. Jag lyxar till det vartannat år och går till frissan för en professionell klippning.

Men vissa som går till frisörer kanske väntar ett tag så vi få ser några flera som inte underhåller sin korta frisyr så ofta som dom brukar?
Citera
2020-04-07, 15:36
Moderator
evilhoneys avatar
Privatekonomi --> Hår- och kroppsvård
/Moderator
Citera
2020-04-08, 13:08
Medlem
lowbrows avatar
Jag man börjar skönja en viss förändring på stan.
Förslag på frisyrer i coronatider.

Frisyrer som sköter sig själv:
Dreadlocks
Hockeyfrilla

Frisyrer som är lätt att fixa själv:
- Pottfrisyr
- Snagg
- Backslick
- Bobfrisyr
- Pagefrisyr
- Råttsvans

Frisyrer som kanske återkommer: