Citat:
Ursprungligen postat av Bulbass
hmm det är klart förväntningar spelar in, men vi kan ju även bestämma kvalitet på någonting som vi aldrig har hört talas om innan? dessutom har ni bara diskuterat kvaliten på konkreta produkter lr vafan man ska kalla det. Vi bestämmer ju även kvalitet på saker som inte "fungerar" t.e.x musikstycken, bilder och texter.
Nej. Mina inlägg om kvalitet behöver inte vara knutet till fysiska ting eller produkter. Exemplen jag använt och resonemangen bakom har dock sin grund i tillverkningsindustrin. Dock tycker jag att det ganska enkelt går att föra över denna kvalitetsbetydelse i ett vidare perspektiv för att illustrera , i genrella ordalag, hur "bra" någonting är. En typisk defintion Av kvalitet kan vara:
"Quality" as defined by the American Society for Quality is "the characteristics of a product or service that bear on its ability to satisfy stated or implied needs." Therefore, the quality of a product relates to how well the product serves the needs of the customer; as perceived by the customer.
Egenskaper hos en produkt eller tjänst som kan tillfredställa ens uttalade eller implicita behov... Hur uppfattar kunden att något tjänar hans behov (och i förlängningen kundens förväntningar).
Om du accepterar att kvalitet är något som utgår i från dina förväntningar så är det inga problem att ge subjektiva kvalitetsomdömen om exempelvis texter eller musikstycken. Aspekter kan exempelvis röra hantverksskicklighet, uppfinnigshöjd (kreativitet) eller annat. Omdömen om musik måste ju alltid vara grundad i subjektiva värderingar, eller hur? Har man inte mer förväntningar att en skiva skall ge mig en identitet i klassen bland alla andra småtjejer som också lyssnar på Britney Spears så får man ju sina förväntningar uppfyllda. Personligen kanske man kan ställa som krav att en skiva skall vara välproducerad, vilket säkert Brittans plattor är, men man har även andra typer av förväntningar som inte uppfylls. Ett exempel kan vara att man tycker att musiken är tilltalande eller något annat.
Man brukar säga att "man får vad man betalar för..." Kvalitetsbegreppet ligger i insikten i detta uttalande.
Fundera själv på ett tillfälle då du blivit förbannad över att något haft låg kvalitet. Vad är det som hänt då? Är det inte så att dina förväntningar helt enkelt inte blivit uppfyllda?
I en allmän vidare betydelse kan man även använda kvalitet för att beteckna allmän "braighet" utan att man har några förväntningar. Man kanske då endast har en uppfattning om något. Jag t ex tror att BMW tillverkar kvalitetsbilar, men jag har inga egna erfarenheter. Om jag köper en BMW så kommer jag dock att ha förväntningar pga tidigare referensramar, uppfattningar etc...