• 1
  • 2
2020-04-06, 18:49
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kisiragi
Så kort och gott kan jag alltså fylla i min taxerade årsinkomst delat med 12 månader?
Tänker så det ej blir något strul, vill ju inte ljuga om min inkomst vid ansökan liksom

Ja, vanligtvis tas sedan en kreditupplysning där de ser vad du haft för inkomst de senaste åren(som redan tagits upp här). Det blir ju väldigt märkligt om OB, Jourersättningar, provision, bonusar etc. räknas bort, då de är en stor och naturlig del av mångas inkomst.
Citera
2020-04-06, 18:52
Medlem
Kisiragis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ja, vanligtvis tas sedan en kreditupplysning där de ser vad du haft för inkomst de senaste åren(som redan tagits upp här). Det blir ju väldigt märkligt om OB, Jourersättningar, provision, bonusar etc. räknas bort, då de är en stor och naturlig del av mångas inkomst.

Precis min tanke också.. Nåja tack för svaren (dom vettiga) Jag dividerade årsinkomsten med 12 och fyllde i den summan som månadslön iaf.. Banken lär säkert ringa mig ändå, då jag inte är någon förmögen människa.
Citera
2020-04-06, 19:41
Medlem
Taxerad inkomst är vad som är intressant.
Citera
2020-04-06, 19:45
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Du uppger din grundlön då det är din faktiska lön. Allt utom är irrelevant för banken att veta, ni ska inte mäta kuk inne på banken.
Skitsnack.
Citat:
Ursprungligen postat av Kisiragi
Så banken skiter fullkomligt i ett OB-tillägg som jag inte kan undgå och som plussar på lönen ca 10k i snitt/månad? Ok, men då vet jag att det endast är grundlönen jag ska uppge. Tack för svar.
Är ditt schema så att du alltid har ob så ska du även räkna med den.
Citera
2020-04-06, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Är ditt schema så att du alltid har ob så ska du även räkna med den.
Alltid har OB men ej samma OB så ska det skrivas med? Nej. Vi leker med tanken att herrn jobbar natt och får OB då är det inte inräknat på grundlön.
Citera
2020-04-06, 22:22
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
årslön är din månadslön multiplicerad med 12 ingenting annat.

Du har fel, även om du verkar ha svårt att förstå detta. Har han 30 000 i månadslön och tror att han kommer att tjäna 600 000 i år så skall han ange att han tjänar 50 000 i månaden. Om detta avviker mycket från hans taxerade inkomst från tidigare år så kan banken be att få se ett par aktuella lönebesked, och då är det bara att visa upp dessa och så är saken ur världen. Men så är det ju för alla, OB eller ej.

Jag vet inte var du får din information ifrån, men inte är det från erfarenhet av hur det fungerar i verkliga livet i alla fall.
Citera
2020-04-08, 21:36
Medlem
glajarns avatar
Oavsätt hur banken räknar om dom räknar med hela din årslön med ob tillägg så ska du själv räkna med bara din grundlön för att se hur det blir ekonomiskt om du skulle förlora alla ob tillägg om företaget skulle ändra arbets tiderna. Vad som helst kan tyvärr hända. Du kan även bli arbetslös. Har du räknat på det så du har råd om något sådant skulle hända?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in