• 1
  • 2
2020-04-06, 16:00
Medlem
Kisiragis avatar
Om jag behöver ta ett banklån (medlemslån) och ska uppge min månadslön före skatt, ska jag uppge min grundlön eller uppge snittet av min månadslön brutto senaste 6 månaderna tex?
Min lön består nämligen av en stor del OB varje månad.
Citera
2020-04-06, 16:07
Medlem
Stor betydelse beroende på vilket yrke du har. Vad jobbar du med? Vad menas med mycket OB? Handlar det om 5-10 000 extra i månaden eller mer? Dem brukar ta ett snitt, så ligger du tex på grund 35k/mån men i verkligheten ligger på 50k/mån så brukar dem gå ner till 45k/mån. Dem kollar 2-3 år bakåt i tiden, har du inte haft lika hög lön på dem tre åren så blir det svårare att räkna på sin höga lön.
Citera
2020-04-06, 16:30
Medlem
Kisiragis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tefal
Stor betydelse beroende på vilket yrke du har. Vad jobbar du med? Vad menas med mycket OB? Handlar det om 5-10 000 extra i månaden eller mer? Dem brukar ta ett snitt, så ligger du tex på grund 35k/mån men i verkligheten ligger på 50k/mån så brukar dem gå ner till 45k/mån. Dem kollar 2-3 år bakåt i tiden, har du inte haft lika hög lön på dem tre åren så blir det svårare att räkna på sin höga lön.

Sjukvården, Nattskift, därav OB varje arbetspass. 2-3 år bakåt i tiden? aldrig hört att banker går så långt tillbaka.
Citera
2020-04-06, 16:38
Bannlyst
Du uppger din grundlön då det är din faktiska lön. Allt utom är irrelevant för banken att veta, ni ska inte mäta kuk inne på banken.
Citera
2020-04-06, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kisiragi
Sjukvården, Nattskift, därav OB varje arbetspass. 2-3 år bakåt i tiden? aldrig hört att banker går så långt tillbaka.

Jag jobbar mycket övertid, när jag skulle ta lån så kollade dem 2-3 år tillbaka i tiden för att se att jag har haft jämna årslöner. Dvs om du ligger på 300k i årslön, 2 år i rad och sedan ligger på 450k årslön så kommer banken vara försiktigare. Sen är även kreditkort en stor nackdel att ha om du är ensam låntagare. Så har du det så föreslår jag att du tar bort det för att underlätta lånelöftet
Citera
2020-04-06, 16:48
Medlem
Kisiragis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Du uppger din grundlön då det är din faktiska lön. Allt utom är irrelevant för banken att veta, ni ska inte mäta kuk inne på banken.

Så banken skiter fullkomligt i ett OB-tillägg som jag inte kan undgå och som plussar på lönen ca 10k i snitt/månad? Ok, men då vet jag att det endast är grundlönen jag ska uppge. Tack för svar.
Citera
2020-04-06, 16:50
Medlem
Kisiragis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tefal
Jag jobbar mycket övertid, när jag skulle ta lån så kollade dem 2-3 år tillbaka i tiden för att se att jag har haft jämna årslöner. Dvs om du ligger på 300k i årslön, 2 år i rad och sedan ligger på 450k årslön så kommer banken vara försiktigare. Sen är även kreditkort en stor nackdel att ha om du är ensam låntagare. Så har du det så föreslår jag att du tar bort det för att underlätta lånelöftet

Okey på det viset.. Nä något kreditkort använder jag ej. Tack för svar
Citera
2020-04-06, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kisiragi
Så banken skiter fullkomligt i ett OB-tillägg som jag inte kan undgå och som plussar på lönen ca 10k i snitt/månad? Ok, men då vet jag att det endast är grundlönen jag ska uppge. Tack för svar.
Ja då det inte är en fast summa.
Citera
2020-04-06, 17:09
Medlem
Citat:

Swedbank, Nordea, SEB och Danske Bank räknar på din årsinkomst och inte din fasta lön.
Se bara bilförsäljare, dem ligger på 12-14k/mån fast men tjänar 30-40k/mån. Många jobb är provision baserat eller jobb som har mycket OB och det räknar dem flesta stora bankerna med så där har du väldigt fel.
Citera
2020-04-06, 17:35
Medlem
Citat:

Nä de ska inte mäta kuk men du borde väl ha koll på att de tittar på årslön, brutto dessutom om du inte fattat det.

Sluta sprid massa felaktigheter. Försämrar nivån avsevärt på forumet.
Citera
2020-04-06, 18:34
Medlem
Kisiragis avatar
Så kort och gott kan jag alltså fylla i min taxerade årsinkomst delat med 12 månader?
Tänker så det ej blir något strul, vill ju inte ljuga om min inkomst vid ansökan liksom
Citera
2020-04-06, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Nä de ska inte mäta kuk men du borde väl ha koll på att de tittar på årslön, brutto dessutom om du inte fattat det.

Sluta sprid massa felaktigheter. Försämrar nivån avsevärt på forumet.
årslön är din månadslön multiplicerad med 12 ingenting annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in