2020-04-06, 14:30
Medlem
Rans avatar
Fr in 44k/mn varje mnad (netto).
minpension.se sger att min allmnpension r 16k/mn (vid pensionering vid 65).
Ingen kollektivavtalsstyrd tjnstepension, men min arbetsgivare stter in 5k/mn (avanza pension).

Hur mycket r vettigt att spara privat till pensionen varje mnad?

Just nu lgger jag ~28k p boende+boendesparande och lever p resterande 16k. Pensionssparar inget sjlv idag, men tnkte brja pensions-mnadssspara med ett isk mha. aktie-tung fondrobot. Tnkta spara i runt 30 r.

Mlet r att nr jag pensionerar mig ska jag och partner kunna bo kvar dr vi bor (vart det nu blir om 30 r, troligtvis en lgenhet eller radhus modell strre) och sedan kunna hlla ungefr samma livsstil som jag har nu (fast inte lngre spara till ett nytt, strre boende) under 30 r (drefter fr jag klara mig med allmnpensionen). Lt sga ~6k/mn fr bostaden (partnern str fr lite mindre n halva kostnaden fr ln+hyra). Det blir 22k/mn fr att bibehlla nuvarande standard.

Hur rknar jag p pensionen som min arbetsgivare stter in? Ska jag tnka 30 r insparande om 5k/mn -> vrdet lr tredubblas -> spenderat ver 30 r br det bli 15k/mn ven om brsen str still (orealistiskt!) -> total pension frsta 30 ren r 15k+16k=31k/mn => efter skatt ~24k/mn => jag behver inte pensionsspara privat. Eller hur rknar jag?
Senast redigerad av Ran 2020-04-06 kl. 14:32.
Citera
2020-04-06, 15:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ran
Fr in 44k/mn varje mnad (netto).
minpension.se sger att min allmnpension r 16k/mn (vid pensionering vid 65).
Ingen kollektivavtalsstyrd tjnstepension, men min arbetsgivare stter in 5k/mn (avanza pension).

Just nu lgger jag ~28k p boende+boendesparande och lever p resterande 16k. Pensionssparar inget sjlv idag, men tnkte brja pensions-mnadssspara med ett isk mha. aktie-tung fondrobot. Tnkta spara i runt 30 r.

Mlet r att nr jag pensionerar mig ska jag och partner kunna bo kvar dr vi bor (vart det nu blir om 30 r, troligtvis en lgenhet eller radhus modell strre) och sedan kunna hlla ungefr samma livsstil som jag har nu (fast inte lngre spara till ett nytt, strre boende) under 30 r (drefter fr jag klara mig med allmnpensionen). Lt sga ~6k/mn fr bostaden (partnern str fr lite mindre n halva kostnaden fr ln+hyra). Det blir 22k/mn fr att bibehlla nuvarande standard.

Hur rknar jag p pensionen som min arbetsgivare stter in? Ska jag tnka 30 r insparande om 5k/mn -> vrdet lr tredubblas -> spenderat ver 30 r br det bli 15k/mn ven om brsen str still (orealistiskt!) -> total pension frsta 30 ren r 15k+16k=31k/mn => efter skatt ~24k/mn => jag behver inte pensionsspara privat. Eller hur rknar jag?

Sg mellan 2500-5000 kr i mnaden.
Varfr fr du ingen tjnstepension frn din arbetsgivare? Det har vl i princip alla anstllda numera? Ska du vara kvar dr till 65?

*"Avsttningen*till*tjnstepension r vanligtvis 4,5 procent av ln upp till 39 063 kronor (2018). P lnedelar ver 39 063 kronor r*avsttningen*30 procent."
Senast redigerad av Ringhals3 2020-04-06 kl. 15:20.
Citera
2020-04-06, 16:49
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Sg mellan 2500-5000 kr i mnaden.
Varfr fr du ingen tjnstepension frn din arbetsgivare? Det har vl i princip alla anstllda numera? Ska du vara kvar dr till 65?

*"Avsttningen*till*tjnstepension r vanligtvis 4,5 procent av ln upp till 39 063 kronor (2018). P lnedelar ver 39 063 kronor r*avsttningen*30 procent."
Fr att locka med hgre ln, antar jag? Hade jag ftt full tjnstepension hade jag skerligen haft lgre ln.

Jag lr knappast vara kvar resten av livet, men tminstone ett tag till.

Hade jag haft en ln p 60 med full tjnstepension hade det blivit ca. 39k*0.045 + 19k*0.3 = 7.45k. as tnker man p marginalskatten (som vid de hr niverna r mycket hgre p ln n pension) s antar jag att min ln motsvarar ca. 58k/mn + tjnstepension, om jag tnkt rtt. Ngot jag tnker p om jag skulle byta jobb frvrigt.
Senast redigerad av Ran 2020-04-06 kl. 17:01.
Citera
2020-04-06, 18:35
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ran

Jag, som snart R pensionr, har redan sen jag var tonring p frsta jobbet haft en enkel regel. "minst tio procent av bruttoinkomsten, samt 1/4 av alla "engngs utbetalningar" till pensionen". S hr i efterhand har det varit en bra plan som jag till strsta delen fr tacka min morbror fr.

Naturligtvis fanns inte privat pensionssparande frn brjan, utan d var det vanliga lngsiktiga investeringar som gllde.

Skall man tro p kalkylerna p minpension s blir min livslnga pension runt 48tkr och frsta perioden 65-70 blir... Jvligt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in