2020-04-06, 14:30
Medlem
Rans avatar
Får in 44k/mån varje månad (netto).
minpension.se säger att min allmänpension är 16k/mån (vid pensionering vid 65).
Ingen kollektivavtalsstyrd tjänstepension, men min arbetsgivare sätter in 5k/mån (avanza pension).

Hur mycket är vettigt att spara privat till pensionen varje månad?

Just nu lägger jag ~28k på boende+boendesparande och lever på resterande 16k. Pensionssparar inget själv idag, men tänkte börja pensions-månadssspara med ett isk mha. aktie-tung fondrobot. Tänkta spara i runt 30 år.

Målet är att när jag pensionerar mig ska jag och partner kunna bo kvar där vi bor (vart det nu blir om 30 år, troligtvis en lägenhet eller radhus modell större) och sedan kunna hålla ungefär samma livsstil som jag har nu (fast inte längre spara till ett nytt, större boende) under 30 år (därefter får jag klara mig med allmänpensionen). Låt säga ~6k/mån för bostaden (partnern står för lite mindre än halva kostnaden för lån+hyra). Det blir 22k/mån för att bibehålla nuvarande standard.

Hur räknar jag på pensionen som min arbetsgivare sätter in? Ska jag tänka 30 år insparande om 5k/mån -> värdet lär tredubblas -> spenderat över 30 år bör det bli 15k/mån även om börsen står still (orealistiskt!) -> total pension första 30 åren är 15k+16k=31k/mån => efter skatt ~24k/mån => jag behöver inte pensionsspara privat. Eller hur räknar jag?
Senast redigerad av Ran 2020-04-06 kl. 14:32.
Citera
2020-04-06, 15:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ran
Får in 44k/mån varje månad (netto).
minpension.se säger att min allmänpension är 16k/mån (vid pensionering vid 65).
Ingen kollektivavtalsstyrd tjänstepension, men min arbetsgivare sätter in 5k/mån (avanza pension).

Just nu lägger jag ~28k på boende+boendesparande och lever på resterande 16k. Pensionssparar inget själv idag, men tänkte börja pensions-månadssspara med ett isk mha. aktie-tung fondrobot. Tänkta spara i runt 30 år.

Målet är att när jag pensionerar mig ska jag och partner kunna bo kvar där vi bor (vart det nu blir om 30 år, troligtvis en lägenhet eller radhus modell större) och sedan kunna hålla ungefär samma livsstil som jag har nu (fast inte längre spara till ett nytt, större boende) under 30 år (därefter får jag klara mig med allmänpensionen). Låt säga ~6k/mån för bostaden (partnern står för lite mindre än halva kostnaden för lån+hyra). Det blir 22k/mån för att bibehålla nuvarande standard.

Hur räknar jag på pensionen som min arbetsgivare sätter in? Ska jag tänka 30 år insparande om 5k/mån -> värdet lär tredubblas -> spenderat över 30 år bör det bli 15k/mån även om börsen står still (orealistiskt!) -> total pension första 30 åren är 15k+16k=31k/mån => efter skatt ~24k/mån => jag behöver inte pensionsspara privat. Eller hur räknar jag?

Säg mellan 2500-5000 kr i månaden.
Varför får du ingen tjänstepension från din arbetsgivare? Det har väl i princip alla anställda numera? Ska du vara kvar där till 65?

*"Avsättningen*till*tjänstepension är vanligtvis 4,5 procent av lön upp till 39 063 kronor (2018). På lönedelar över 39 063 kronor är*avsättningen*30 procent."
Senast redigerad av Ringhals3 2020-04-06 kl. 15:20.
Citera
2020-04-06, 16:49
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Säg mellan 2500-5000 kr i månaden.
Varför får du ingen tjänstepension från din arbetsgivare? Det har väl i princip alla anställda numera? Ska du vara kvar där till 65?

*"Avsättningen*till*tjänstepension är vanligtvis 4,5 procent av lön upp till 39 063 kronor (2018). På lönedelar över 39 063 kronor är*avsättningen*30 procent."
För att locka med högre lön, antar jag? Hade jag fått full tjänstepension hade jag säkerligen haft lägre lön.

Jag lär knappast vara kvar resten av livet, men åtminstone ett tag till.

Hade jag haft en lön på 60 med full tjänstepension hade det blivit ca. 39k*0.045 + 19k*0.3 = 7.45k. Åas tänker man på marginalskatten (som vid de här nivåerna är mycket högre på lön än pension) så antar jag att min lön motsvarar ca. 58k/mån + tjänstepension, om jag tänkt rätt. Något jag tänker på om jag skulle byta jobb förövrigt.
Senast redigerad av Ran 2020-04-06 kl. 17:01.
Citera
2020-04-06, 18:35
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ran

Jag, som snart ÄR pensionär, har redan sen jag var tonåring på första jobbet haft en enkel regel. "minst tio procent av bruttoinkomsten, samt 1/4 av alla "engångs utbetalningar" till pensionen". Så här i efterhand har det varit en bra plan som jag till största delen får tacka min morbror för.

Naturligtvis fanns inte privat pensionssparande från början, utan då var det vanliga långsiktiga investeringar som gällde.

Skall man tro på kalkylerna på minpension så blir min livslånga pension runt 48tkr och första perioden 65-70 blir... Jävligt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in