2020-04-05, 14:33
Medlem
brackspaces avatar
Hejsan

Jag och en kompis funderar på att starta en stor anläggning som ska innehålla lekland på minst 3000 kvm lekyta. 2000 kvm yta liknande fort boyard med kluriga utmaningar att lösa. Minst 4000 kvm gocart-bana och ca 500-1000 kvm golvyta där en laserhall ska finnas. Utöver detta ska det finnas resturang och toaletter. Då pratar vi en total yta på 12000 kvm.

Det finns lekland och liknande företag som pysslar med detta i den stad vi tänker etablera oss. Men nu i Corona-tider kommer dessa gå i konkurs och det företag som överlever kommer gå i konkurs när krisen är över och en ny bättre konkurrent dyker upp.

Vi äger redan marken. Vad kan det kosta att bygga en fastighet på 12.000 kvm? Vad kan det kosta att inreda det med ett lekland? Vi har totalt cirka 25 miljoner att röra oss med. Eventuellt tar vi ett mindre lån om det behövs. Vi kommer inte ta ut någon lön då vi har jobb redan.
Citera
2020-04-05, 14:38
Medlem
Odd3lishs avatar
Ni har 25 miljoner att röra er med men du förlitar dig på ett svar på detta på Flashback? Kontakta folk som har koll är förslaget.
Citera
2020-04-05, 14:44
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace
Det finns lekland och liknande företag som pysslar med detta i den stad vi tänker etablera oss. Men nu i Corona-tider kommer dessa gå i konkurs

Varför inte buda på konkursbona?
Citera
2020-04-05, 14:49
Bannlyst
Varför ska du bygga ett IKEA innan du har byggt vedboden. Börja med en mindre anläggning, och om den är välbesökt och attraktiv så kan du ge dig på Disneyland.
Citera
2020-04-05, 16:07
Medlem
Jag hade satsat mina 25 miljoner på något annat en ett lekland typ hyresfastigheter.

Nu tror jag att du är ett troll men räkna på vad det kostar att värma en sådan stor byggnad först. Du lär behöva god ventilation om du ska ha gokart också.
Citera
2020-04-05, 18:21
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Jag hade satsat mina 25 miljoner på något annat en ett lekland typ hyresfastigheter.

Nu tror jag att du är ett troll men räkna på vad det kostar att värma en sådan stor byggnad först. Du lär behöva god ventilation om du ska ha gokart också.

Jag har ingen kunskap om att driva företag och äga fastigheter. Både jag och min kompis är däremot välbärgad.

Vi har båda barn och tycker att ett lekland är något som saknas i den stad vi tänker på, iaf ett rejält sådant. Det finns, men är till storleken max en tredjedel så stor som Leo’s. De företag som finns har lokaler som är slitna och själva leklandet är också slitet, då det varit funnits i +10 år. Mat och fika är väldigt dyrt i förhållande till kvalité.

Vårt syfte med detta är inte att bli miljardärer. Vårt syfte är att bygga en fräsch anläggning som levererar nöje till barn och vuxna till ett konkurrenskraftigt pris och bra service. Vi är väldigt säker på att vi kommer peta bort våra konkurrenter ganska snabbt. Först och främst kommer dom (om de överlever) gå ur denna kris skadeskjuten och extremt känslig för nya kriser. Vi är också säker på att besökare hellre väljer att åka till ett 3-4 ggr större lekland än att åka till den lilla anläggningen och betala samma pris som på vår anläggning. Dessutom kommer vi leverera bättre mat och bättre fika.

När krisen är över ploppar vi upp med starka ben och konkurrera ut våra konkurrenter och det är då vi kommer se en stor lönsamhet för vår del.
Citera
2020-04-05, 18:24
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slovenianbeer
Varför ska du bygga ett IKEA innan du har byggt vedboden. Börja med en mindre anläggning, och om den är välbesökt och attraktiv så kan du ge dig på Disneyland.

Vi vill starta en anläggning som är större och bättre än våra mindre konkurenter. Om du har barn, var väljer du att åka med ditt barn? Till den lilla anläggningen på 2000 kvm som kostar 130 kr? Eller den stora nya fräscha anläggningen på 6000 kvm som kostar 130 kr? Tänk även på att mat och fika håller högre kvalité och att den stora anläggningen har ett bättre läge.

Vi har ekonomiska resurser att slå till stort.
Citera
2020-04-05, 18:25
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Varför inte buda på konkursbona?

Alldeles för små lokaler och sliten interiör. Det är inget att köpa!
Citera
2020-04-05, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace
Vi vill starta en anläggning som är större och bättre än våra mindre konkurenter. Om du har barn, var väljer du att åka med ditt barn? Till den lilla anläggningen på 2000 kvm som kostar 130 kr? Eller den stora nya fräscha anläggningen på 6000 kvm som kostar 130 kr? Tänk även på att mat och fika håller högre kvalité och att den stora anläggningen har ett bättre läge.

Vi har ekonomiska resurser att slå till stort.
Hade varit intressant att veta var i landet detta ska ske. Var också beredd på att somaliska familjer med 10 ungar och sådant kan göra att svenskar inte åker dit.
Citera
2020-04-05, 19:14
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slovenianbeer
Hade varit intressant att veta var i landet detta ska ske. Var också beredd på att somaliska familjer med 10 ungar och sådant kan göra att svenskar inte åker dit.

Jag har besökt lekland på några platser i landet då jag själv har barn. Jag har sett invandrare men svenskar är i kraftig majoritet. De kanske inte har råd? Iofs är lekland en billig aktivitet då vi endast betalar för barnen och inte oss föräldrar. Att besöka ett badhus är bertydligt dyrare och där är det även inträde för de vuxna.
Citera
2020-04-06, 15:08
Medlem
grey.eagles avatar
Din frågeställning är väldigt diffus, äger ni marken ni skall bygga på?
Hur stor parkering m2?
Lokalen 12000 m2
Om detta inte går kan ni hyra ut lokalen till nån annan slags verksamhet, kan vara smart att planera byggnaden för annan verksamhet redan i projektstadiet, så bygger ni för plats även för fler/andra verksamheter på en gång.

Men kalkylera med 10000kr/m2 på lokalen så har du en start, parkering 500kr/m2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in