2020-04-05, 09:10
Medlem
Har en burk med Apotekets melatonintabletter AGP på 5 mg, vilket är alldeles för hög dos för mig. Har kommit fram till att jag behöver bara runt 0,5mg, men att dela en tablett i 10 delar är lite svårt. Tänkte lösa upp dem i vatten och köra pipettflaska istället. Behöver man tänka på något då? Fungerar vanligt vatten? Eller behöver man använda destillerat vatten för att undvika någon form av kemisk reaktion? Kan man använda lite alkohol för att få tabletterna att lättare lösa sig (har provat i vanligt vatten och de vill inte riktigt lösa upp sig)? Vad är bäst?

Apoteket har även Melatonin APL som är en oral lösning, men hittar ingen information alls på FASS om vad dessa preparat innehåller.
Citera
2020-04-05, 09:41
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Om du får det utskrivet har du inte möjlighet att få det som 0,5mg eller 1mg som du kan dela?
Citera
2020-04-05, 09:55
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Har en burk med Apotekets melatonintabletter AGP på 5 mg, vilket är alldeles för hög dos för mig. Har kommit fram till att jag behöver bara runt 0,5mg, men att dela en tablett i 10 delar är lite svårt. Tänkte lösa upp dem i vatten och köra pipettflaska istället. Behöver man tänka på något då? Fungerar vanligt vatten? Eller behöver man använda destillerat vatten för att undvika någon form av kemisk reaktion? Kan man använda lite alkohol för att få tabletterna att lättare lösa sig (har provat i vanligt vatten och de vill inte riktigt lösa upp sig)? Vad är bäst?

Apoteket har även Melatonin APL som är en oral lösning, men hittar ingen information alls på FASS om vad dessa preparat innehåller.

Be din läkare skriva ut en mindre dos så skipper du allt trassel. Det flytande används mest av barn som har svårt att svälja tabletter.
Citera
2020-04-05, 10:06
Bannlyst
Citat:
vilket är alldeles för hög dos för mig. Har kommit fram till att jag behöver bara runt 0,5mg,

Hur kom du fram till de? Du kanske inte ska ta det alls om du anser en sån liten dos räcker.
Citera
2020-04-05, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Hur kom du fram till de?
Använt uppskattningsvis 1/10-dels tablett under ett par dagar
Citat:
Du kanske inte ska ta det alls om du anser en sån liten dos räcker.
Om man tar melatonin för sömnen så är så lite som 0,3mg fullt tillräckligt enligt senare studier. Tydligen är det till och med att föredra då man på så sätt inte stör kroppens egna melatonintillverkning.
In earlier research, scientists led by Professor Richard Wurtman, principal investigator for the current study, showed that only a small dose of melatonin (about 0.3 milligrams) is necessary for a restful effect. Taken in that quantity, it not only helps people fall asleep, but also makes it easier for them to return to sleep after waking up during the night--a problem for many older adults.

The researchers also found, however, that commercially available melatonin pills contain 10 times the effective amount. And at that dose, "after a few days it stops working," said Wurtman, director of MIT's Clinical Research Center and the Cecil H. Green Distinguished Professor. When the melatonin receptors in the brain are exposed to too much of the hormone, they become unresponsive.
http://news.mit.edu/2005/melatonin
Citera
2020-04-05, 12:34
Medlem
Sereenas avatar
Lägsta styrkan på Melatonin AGB är 1mg så borde väl om inte annat funka att be läkaren ändra ditt recept till dessa och dela på tabletten.

Melatonin AGB är såvitt jag vet den enda melatonin varianten som omfattas av högkostnadsskyddet (det var iaf vad min skrynklare sa när han skrev ut det), dom andra måste du betala fullpris för och dom är ju inte direkt billiga.

Jag äter själv samma och behöver 8-10mg för att få godtagbar effekt.
Senast redigerad av Sereena 2020-04-05 kl. 12:40.
Citera
2020-04-05, 13:35
Bannlyst
Citat:
Använt uppskattningsvis 1/10-dels tablett under ett par dagar
Om man tar melatonin för sömnen så är så lite som 0,3mg fullt tillräckligt enligt senare studier. Tydligen är det till och med att föredra då man på så sätt inte stör kroppens egna melatonintillverkning.
In earlier research, scientists led by Professor Richard Wurtman, principal investigator for the current study, showed that only a small dose of melatonin (about 0.3 milligrams) is necessary for a restful effect. Taken in that quantity, it not only helps people fall asleep, but also makes it easier for them to return to sleep after waking up during the night--a problem for many older adults.

The researchers also found, however, that commercially available melatonin pills contain 10 times the effective amount. And at that dose, "after a few days it stops working," said Wurtman, director of MIT's Clinical Research Center and the Cecil H. Green Distinguished Professor. When the melatonin receptors in the brain are exposed to too much of the hormone, they become unresponsive.
http://news.mit.edu/2005/melatonin

För att ens svara på din fråga så är melatonin fett och vattenlösligt.
Sen vad som binder tabletten och det där vet jag inte.

Den där källan tar jag med en nypa salt då den är gammal och tabletterna har en helt annan styrka, antingen behöver du hormonet eller så gör du inte det.
Men det är väl en annan topic.
Citera
2020-04-05, 22:47
Medlem
Topmales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
För att ens svara på din fråga så är melatonin fett och vattenlösligt.
Sen vad som binder tabletten och det där vet jag inte.

Den där källan tar jag med en nypa salt då den är gammal och tabletterna har en helt annan styrka, antingen behöver du hormonet eller så gör du inte det.
Men det är väl en annan topic.

Tror inte åldern på studien är det mest relevanta utan mer hur seriös studien är. 0,5 mg finns i Sverige färdigt på lager, 0,3 är nog bara efter beställning.
https://www.apotea.se/melatonin-agb-tablett-05-mg
https://www.apoteket.se/produkt/mela...r-burk-253502/
Citera
2020-04-05, 23:25
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Pulvrisera tabletterna och blanda varje tablett med två tsk socker. Blanda väl. Varje kryddmått av blandningen du tar kommer nu innehålla strax under 0,5mg eftersom tabletten i sig tillför lite volym. Tar du tre tsk får du istället ca 0,3 mg melatonin per dos.
Citera
2020-04-06, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Pulvrisera tabletterna och blanda varje tablett med två tsk socker. Blanda väl. Varje kryddmått av blandningen du tar kommer nu innehålla strax under 0,5mg eftersom tabletten i sig tillför lite volym. Tar du tre tsk får du istället ca 0,3 mg melatonin per dos.
Tack för att du försökte svara på frågan i trådstarten.

Har provat konceptet fast med melatonintablett plus nyponskal i kaffekvarn, men resultatet blev nästan lika ojämnt som när jag försökte dela en tablett i tio delar. Vill därför prova volumetrisk dosering för att kunna finjustera vad jag verkligen behöver, samt med säkerhet kunna utesluta att det är jag som reagerar olika från dag till dag.

Och till alla andra i tråden som antar att man är efterbliven. Hade tabletterna varit utskrivna till mig så hade jag ringt och bett om att få den orala lösningen utskriven istället, men nu är det inte så.

Skulle uppskatta om eventuella fortsatta svar i tråden rör det som efterfrågas i trådstarten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in