Citat:
Ursprungligen postat av
Fourhundredstrokes
Ja schizofrena personer brukar också ha stress som utlösare... Ingen skillnad där.
Det låter som du är svag för att du uppfostrades till att bli svag. Vad gjorde dina föräldrar för att forma dig på det sättet egentligen? Låter helt sjukt i mina öron...
Fundera på det ett tag så kanske du kommer fram till att du egentligen inte är så svag som du tror, utan det bara är något som applicerats på dig sen barnsben och du blivit inbillad det. Man blir faktiskt oftare den man TROR att man är istället för den man VILL vara.
Men det är lätt att ändra på om man bara hittar roten till problemet.
Just detta är något jag tror att fler behöver förlika sig med.
En ganska vidkommande del i detta med livet är ju just att vi går runt och blir det ena eller det andra, och det har sina orsaker.
Vi har förväntningar, och upplevda förväntningar, och ska förväntas visa på någon sorts vilja som ska bakas in i det hela, och det kan upplevas som ett enda trassel när man håller på att dela upp allt i en miljard komponenter att hålla reda på.
Enklast är det egentligen om vi har en, eller kanske två, saker att hålla reda på.
Vår uppmärksamhet torde vara något av det allra mest personliga vi kan hålla reda på, så att ha någon hum om vad det är som hamnar i den är väldigt viktigt.
Helt otroligt viktigt faktiskt.
TS, några sanningar som jag hoppas hjälper på vägen:
Upplevelsen att kunna kontrollera saker med tankekraft är inte helt dragen ur luften, så att säga. Vi tänker, och saker händer, och vi tänker även på saker som händer.
Hela städer är faktiskt påhittade, och ändå kan vi bo i dem. Så oroa dig inte för mycket för det, utan tänk hellre isåfall på vad den sundaste reaktion du kan ge här och nu är.
Hur du mäter världen är hur du själv kommer att bli mätt, och fastän det kan verka så enkelt ibland så verkar det gå att vända ut och in på in i det oändliga.
För det är så vi är gjorda. Vårt naturliga tillstånd är att vilja fortsätta vara, och det på ett gott sätt.
Kain fick rådet i första moseboken att "Är det inte så att om du gör det som är gott så kommer jag [Gud] att godkänna dig?".
Och det kan översättas lite fritt både till att göra bra och att ha det bra. Det man får och upplever är som sagt väldigt avhängigt på hur man
personligen väljer att bemöta det.
Och vad
det är, det är en av livets stora uppgifter för oss att förstå.
Hoppas du klarar dig igenom det här.