• 2
  • 3
2020-04-05, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Jag menar om du gjorde något som satte dig själv i risk, dåligt ordval kanske.
Finns det möjligen nått du kan göra för dessa personer inte ska vara ute efter dig? Måste ju kännas tungt att hela tiden vara spänd så.

Ja, det är väl mestadels mitt eget beteende som har försatt mig i en sån situation. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt saken förutom att ligga lågt. Det är nog det enda.
Citera
2020-04-05, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epsy
Ja, det är väl mestadels mitt eget beteende som har försatt mig i en sån situation. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt saken förutom att ligga lågt. Det är nog det enda.

Kanske blir läget allmänt bättre om du bara får tid?
Tillslut borde ju det hela lägga sig helt enkelt.
Citera
2020-04-05, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Kanske blir läget allmänt bättre om du bara får tid?
Tillslut borde ju det hela lägga sig helt enkelt.

Ja, tiden läker alla sår osv.
Citera
2020-04-09, 13:44
Medlem
Citat:
Hur lär man sig stoppa psykoser utan neuroleptika? Jag vet att jag kan bli psykotisk, men kan inte äta neuroleptika eftersom jag drabbas av svåra biverkningar.

Att de behandlat mig med massa olika neuroleptika under några års tid beror på att de tror jag är schizofren, men det stämmer inte. Jag är bara väldigt svag, så svag att jag vid måttlig stress spårar ur och blir psykotisk. Med tanke på alla biverkningar är det därför bättre att satsa på ett stressfritt liv.

De är ganska måttliga med utskriften av lugnande eftersom de tyckte att jag stoppade i mig för mycket, så det är inget riktigt alternativ.

Aha epsy! Jag skrev till dig igår i en annan tråd, och när jag hittar dig här och ser vad du skriver får jag en lite klarare bild av dig.

Du tror inte att du är schizofren, utan försöker hitta en annan förklaring. Det är vanligt då man har schizofreni, att man inte tror att det stämmer utan att det måste finnas en annan förklaring. När man har en psykossjukdom så ligger det i sjukdomens natur att man inte kan se sin sjukdom själv, man har begränsad sjukdomsinsikt.

Det är också vanligt att man inte är nöjd med sin medicinering och försöker hitta alternativa vägar, försöker bli frisk genom att äta någon särskild kost eller att tänka på något särskilt sätt etc. Detta är symptom på sjukdomen.

Det är bra att du har kontakt med psykiatrin och jag tycker att du ska prata med dem om de tankar du skriver om här. Det finns flera sorters mediciner som man kan prova och du kan få hjälp att hantera biverkningarna och också att förstå varför det ibland är bättre att ha dem istället för sjukdomssymptomen.

Det verkar som om du har en del problem som inte nödvändigtvis bara är länkade till psykossjukdomen. Ditt sexuella gränsöverskridande och svårigheter att hantera alkohol och lugnande medel kan eventuellt vara länkade till exvis en personlighetsstörning. Det är vanligt med samsjuklighet vid schizofreni, att man har fler diagnoser också. Kanske kan det bidra till att du inte känner dig hemma med schizofrenidiagnosen?
Senast redigerad av Sssiamesia 2020-04-09 kl. 13:45. Anledning: Styckeindeln
Citera
2020-04-09, 14:46
Medlem
svartnatt666s avatar
Citat:
Hur lär man sig stoppa psykoser utan neuroleptika? Jag vet att jag kan bli psykotisk, men kan inte äta neuroleptika eftersom jag drabbas av svåra biverkningar. Det har varit allt från extrem viktuppgång till krampanfall, och jag tror jag nu har testat de flesta som brukar skrivas ut. Jag orkar inte längre med alla biverkningar.

Att de behandlat mig med massa olika neuroleptika under några års tid beror på att de tror jag är schizofren, men det stämmer inte. Jag är bara väldigt svag, så svag att jag vid måttlig stress spårar ur och blir psykotisk. Med tanke på alla biverkningar är det därför bättre att satsa på ett stressfritt liv.

Men vad gör jag om jag oundvikligen blir stressad och börjar bli psykotisk? De är ganska måttliga med utskriften av lugnande eftersom de tyckte att jag stoppade i mig för mycket, så det är inget riktigt alternativ.
Jag mediterar mycket. När jag börjar få diverse hemskheter sköljandes över mig. Det hjälper nått enormt. Men gör det i kombination med medicinen i lägre dos bara så det inte blir övermäktigt?
Citera
2020-04-12, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartnatt666
Jag mediterar mycket. När jag börjar få diverse hemskheter sköljandes över mig. Det hjälper nått enormt. Men gör det i kombination med medicinen i lägre dos bara så det inte blir övermäktigt?

Jag har inte testat att meditera, men kan tänka mig att göra det nästa gång det börjar gå utför.
Citera
2020-04-12, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sssiamesia
Aha epsy! Jag skrev till dig igår i en annan tråd, och när jag hittar dig här och ser vad du skriver får jag en lite klarare bild av dig.

Du tror inte att du är schizofren, utan försöker hitta en annan förklaring. Det är vanligt då man har schizofreni, att man inte tror att det stämmer utan att det måste finnas en annan förklaring. När man har en psykossjukdom så ligger det i sjukdomens natur att man inte kan se sin sjukdom själv, man har begränsad sjukdomsinsikt.

Det är också vanligt att man inte är nöjd med sin medicinering och försöker hitta alternativa vägar, försöker bli frisk genom att äta någon särskild kost eller att tänka på något särskilt sätt etc. Detta är symptom på sjukdomen.

Det är bra att du har kontakt med psykiatrin och jag tycker att du ska prata med dem om de tankar du skriver om här. Det finns flera sorters mediciner som man kan prova och du kan få hjälp att hantera biverkningarna och också att förstå varför det ibland är bättre att ha dem istället för sjukdomssymptomen.

Det verkar som om du har en del problem som inte nödvändigtvis bara är länkade till psykossjukdomen. Ditt sexuella gränsöverskridande och svårigheter att hantera alkohol och lugnande medel kan eventuellt vara länkade till exvis en personlighetsstörning. Det är vanligt med samsjuklighet vid schizofreni, att man har fler diagnoser också. Kanske kan det bidra till att du inte känner dig hemma med schizofrenidiagnosen?

Mitt sexuella gränsöverskridande kom snarare som en nackdel av att min moral är tidsöverskridande och inte lika känslig för tillfälliga strömningar som de flesta andras är. Det kan vara en styrka i tider av negativ populism, men en nackdel i och med att förändringar sker långsamt och jag därför kunde bete mig som gemene man gjorde för ett antal år sedan genom något förlegade synpunkter. I en annan tid hade jag kanske varit motståndsman mot extremt skadlig populism medan den stora pöbeln hade följt denna som duktiga hundar.
Citera
2020-04-12, 12:21
Medlem
Propulsivs avatar
Det finns en psykosbehandling utan läkemedel. Den kallas Open dialogue och är samtalsmetodik där man samlar ”den sjukes” nätverk och utan hierarkiska avstånd eller fikonspråk helt enkelt pratar om behandlingen. Och resultaten visar att dessa samtal är mycket hjälpsamma. Siffran att 80 % är tillbaks i samhället efter några år är verkligen exceptionell för patientgruppen med just psykos. I Sverige däremot är neuroleptika en slags standardbehandling av psykoser, därför kallas detta en "alternativ metod" här, trots att det är den dominerande behandlingen mot psykos i Finland. Du måste själv föreslå denna behandling om du vill veta vad det är. Det kommer inte komma som förslag från psykiatrin. Du hittar länkar med mer information ifrån denna bloggen.

http://xn--detknsligabarnet-ynb.se/t...tan-lakemedel/
Citera
2020-04-12, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propulsiv
Det finns en psykosbehandling utan läkemedel. Den kallas Open dialogue och är samtalsmetodik där man samlar ”den sjukes” nätverk och utan hierarkiska avstånd eller fikonspråk helt enkelt pratar om behandlingen. Och resultaten visar att dessa samtal är mycket hjälpsamma. Siffran att 80 % är tillbaks i samhället efter några år är verkligen exceptionell för patientgruppen med just psykos. I Sverige däremot är neuroleptika en slags standardbehandling av psykoser, därför kallas detta en "alternativ metod" här, trots att det är den dominerande behandlingen mot psykos i Finland. Du måste själv föreslå denna behandling om du vill veta vad det är. Det kommer inte komma som förslag från psykiatrin. Du hittar länkar med mer information ifrån denna bloggen.

http://xn--detknsligabarnet-ynb.se/t...tan-lakemedel/

Intressant!
Citera
2020-04-12, 12:38
Medlem
Propulsivs avatar
Citat:
Intressant!

Här är ett annat område där något liknande denna metod tillämpas, där det står lite mer om vikten av att bemöta någon utan herarki, fikonspråk och översitteri. Detta är väldigt spännande ja.

"Det ter sig som att vi står inför ett paradigmskifte inom psykiatri och vår förståelse av psykiskt lidande." säger dom flesta som hör talas om detta. Jag med.

(Sverige vaknar väl naturligtvis sista av alla länder, när det kommer till att göra förändringar till det bättre, men vi får sätta fart på psykiatrin, genom att lyfta fram det)

https://psykodynamisktforum.se/britt...QoYvEAEKLQ--u4
Senast redigerad av Propulsiv 2020-04-12 kl. 12:43.
Citera
2020-04-13, 11:27
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fourhundredstrokes
Ja schizofrena personer brukar också ha stress som utlösare... Ingen skillnad där.
Det låter som du är svag för att du uppfostrades till att bli svag. Vad gjorde dina föräldrar för att forma dig på det sättet egentligen? Låter helt sjukt i mina öron...
Fundera på det ett tag så kanske du kommer fram till att du egentligen inte är så svag som du tror, utan det bara är något som applicerats på dig sen barnsben och du blivit inbillad det. Man blir faktiskt oftare den man TROR att man är istället för den man VILL vara.
Men det är lätt att ändra på om man bara hittar roten till problemet.
Just detta är något jag tror att fler behöver förlika sig med.

En ganska vidkommande del i detta med livet är ju just att vi går runt och blir det ena eller det andra, och det har sina orsaker.
Vi har förväntningar, och upplevda förväntningar, och ska förväntas visa på någon sorts vilja som ska bakas in i det hela, och det kan upplevas som ett enda trassel när man håller på att dela upp allt i en miljard komponenter att hålla reda på.

Enklast är det egentligen om vi har en, eller kanske två, saker att hålla reda på.
Vår uppmärksamhet torde vara något av det allra mest personliga vi kan hålla reda på, så att ha någon hum om vad det är som hamnar i den är väldigt viktigt.
Helt otroligt viktigt faktiskt.

TS, några sanningar som jag hoppas hjälper på vägen:
Upplevelsen att kunna kontrollera saker med tankekraft är inte helt dragen ur luften, så att säga. Vi tänker, och saker händer, och vi tänker även på saker som händer.
Hela städer är faktiskt påhittade, och ändå kan vi bo i dem. Så oroa dig inte för mycket för det, utan tänk hellre isåfall på vad den sundaste reaktion du kan ge här och nu är.

Hur du mäter världen är hur du själv kommer att bli mätt, och fastän det kan verka så enkelt ibland så verkar det gå att vända ut och in på in i det oändliga.
För det är så vi är gjorda. Vårt naturliga tillstånd är att vilja fortsätta vara, och det på ett gott sätt.
Kain fick rådet i första moseboken att "Är det inte så att om du gör det som är gott så kommer jag [Gud] att godkänna dig?".
Och det kan översättas lite fritt både till att göra bra och att ha det bra. Det man får och upplever är som sagt väldigt avhängigt på hur man personligen väljer att bemöta det.

Och vad det är, det är en av livets stora uppgifter för oss att förstå.
Hoppas du klarar dig igenom det här.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in