Citat:
Ursprungligen postat av
epsy
Det är svårt att säga vad jag ska peka på för svagheter, eftersom jag brukar vara genomgående svag på alla områden. Vad man än brukar förknippa med styrka så saknar jag det. Jag tål inte stress, inte motgångar, har svag viljestyrka, är feg osv.
Samtidigt vore det bra om sjukvården insåg att mitt problem inte är schizofreni utan svaghet, eftersom det blir olika utgångspunkter för behandling och saker som underlättar livet. Psykosmediciner som raserar en redan låg livskvalitet och som dessutom tycks vara på väg att döda mig kan inte vara svaret. Jag blir bara psykotisk under press.
Ja schizofrena personer brukar också ha stress som utlösare... Ingen skillnad där.
Det låter som du är svag för att du uppfostrades till att bli svag. Vad gjorde dina föräldrar för att forma dig på det sättet egentligen? Låter helt sjukt i mina öron...
Fundera på det ett tag så kanske du kommer fram till att du egentligen inte är så svag som du tror, utan det bara är något som applicerats på dig sen barnsben och du blivit inbillad det. Man blir faktiskt oftare den man TROR att man är istället för den man VILL vara.
Men det är lätt att ändra på om man bara hittar roten till problemet.
Jag själv tex har en misstänkt ADHD och har ofta fått höra i mitt liv att jag är en jobbig jävel. Och det har jag alltid trott på. Tills nu! Då jag börjat fatta att det är bara folks åsikter, inte vad jag är egentligen. Faktum är att i perioder har jag bara blivit ännu "jobbigare" pga att jag levt upp till folks åsikter. Man tippar över åt fel håll liksom och det verkar du också ha gjort. Vänd på det!