• 1
  • 2
2020-04-04, 21:56
Medlem
Hej,

Jag har alltid varit rädd för saker, nästan så långt jag kan minnas. När man är liten är det inget konstigt, då barn har livlig fantasi men jag började på riktigt bli orolig när jag kom upp i tonåren.
Jag tog lite droger och sånt en kort period och det var då jag började uppmärksamma det här mer. Fast när man tar droger är det ju knappast konstigt om man ser saker.
Men nu har jag inte tagit en endaste drog överhuvudtaget på 3 år, förutom alkohol någon gång ibland.

Jag ser ibland som skuggor och saker som mest troligt inte är där. När jag väl tittar åt det hållet så är det borta.
Jag är allra mest rädd för utomjordingar, men jag vill inte tro att dem existerar. Det är nästan så att jag kan se dem om jag bara tänker på dem.
Det börjar alltid med att jag tycker något är läskigt och tillslut börjar jag tänka på utomjordingar och då sköljer en våg av obehag genom min kropp och jag börjar föreställa mig dem, tror jag.

Grejen är den att jag inte pratar om det här. Jag vill inte bli inlåst på psyket.
Jag har inga som helst tankar om att skada mig själv eller andra, jag är enbart vettskrämd.
Det enda jag har sagt till Psykatrin är att jag är paranoid och är misstänksam, samt har mycket ångest.

Jag får dock endast skit mediciner och inget hjälper. Jag jag börjat tröttna på att ha det så här. Jag klarar inte av att sova ensam heller, (jag bor ensam men har särbo) så jag måste ta flera sömnmediciner för att slå ut mig själv på men då är jag en vandrande zombie dagen efter.

Vågar inte heller berätta för min partner. Är så rädd för att han ska tycka att jag är galen och lämna mig...

Har även råkat mig in på att läsa om det oförklarliga föremålet på Östersjöns botten.
”Cirkeln på Östersjöns botten”

Är så jävla rädd. Jag är vanligtvis emot självmord och tycker det är egoistiskt mot nära och kära, men nu överväger jag det. Jag vill dö. Det kan vara svårt att förstå för någon utestående, som inte vet hur just det här känns, men jag vill verkligen dö. Jag ser vålnader och saker som inte är där. Dom gör inget mot mig men dom skrämmer mig och jag kan inte leva ett normalt liv.

Vad hade ni gjort? Vad ska jag göra?
Citera
2020-04-04, 22:00
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Varför vara rädd för utomjordingar? Dom kan ju vara snälla.

https://www.peggedjeans.com/wp-conte...lf-300x300.jpg

Prata med en psykolog, olika typer av rädslor (verkliga eller inbillade) är ju något av det vanligaste som finns, eller har du fått för dig att du är ensam om att ha dom?

Det är ingenting man blir inlåst för. Inte ens dom som vill bli inlåsta är garanterade, det är platsbrist.
Senast redigerad av Intelligentdesign 2020-04-04 kl. 22:02.
Citera
2020-04-04, 22:01
Medlem
321js avatar
https://www.tidningennara.se/chatt/

Chatta med våra medier!

Nästa chatt med Benny Rosenqvist är torsdagen den 23/4 kl 16-17. Benny svarar på läsarnas frågor, så många han hinner under en timme. Du kan ställa din fråga i förväg och om du inte kan följa chatten medan den pågår kan du läsa den i arkivet i efterhand.

Du har obalanser i din kropp:

https://yogobe.com/se/program/seven-chakras

Balansera ditt energisystem

Låt Josephine Selander och Yogobe guida dig genom dina chakran för att jämna ut obalanser och för att energiflödet i kroppen ska flöda fritt! Genom yogasekvenser fokuserade på respektive chakra kommer du att få följa med på en resa genom både kropp och själ.

https://www.google.com/search?q=bala...&bih=916&dpr=1

balansera chakran
Senast redigerad av 321j 2020-04-04 kl. 22:48.
Citera
2020-04-04, 22:03
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilly2001
Hej,

Jag har alltid varit rädd för saker, nästan så långt jag kan minnas. När man är liten är det inget konstigt, då barn har livlig fantasi men jag började på riktigt bli orolig när jag kom upp i tonåren.
Jag tog lite droger och sånt en kort period och det var då jag började uppmärksamma det här mer. Fast när man tar droger är det ju knappast konstigt om man ser saker.
Men nu har jag inte tagit en endaste drog överhuvudtaget på 3 år, förutom alkohol någon gång ibland.

Jag ser ibland som skuggor och saker som mest troligt inte är där. När jag väl tittar åt det hållet så är det borta.
Jag är allra mest rädd för utomjordingar, men jag vill inte tro att dem existerar. Det är nästan så att jag kan se dem om jag bara tänker på dem.
Det börjar alltid med att jag tycker något är läskigt och tillslut börjar jag tänka på utomjordingar och då sköljer en våg av obehag genom min kropp och jag börjar föreställa mig dem, tror jag.

Grejen är den att jag inte pratar om det här. Jag vill inte bli inlåst på psyket.
Jag har inga som helst tankar om att skada mig själv eller andra, jag är enbart vettskrämd.
Det enda jag har sagt till Psykatrin är att jag är paranoid och är misstänksam, samt har mycket ångest.

Jag får dock endast skit mediciner och inget hjälper. Jag jag börjat tröttna på att ha det så här. Jag klarar inte av att sova ensam heller, (jag bor ensam men har särbo) så jag måste ta flera sömnmediciner för att slå ut mig själv på men då är jag en vandrande zombie dagen efter.

Vågar inte heller berätta för min partner. Är så rädd för att han ska tycka att jag är galen och lämna mig...

Har även råkat mig in på att läsa om det oförklarliga föremålet på Östersjöns botten.

Är så jävla rädd. Jag är vanligtvis emot självmord och tycker det är egoistiskt mot nära och kära, men nu överväger jag det. Jag vill dö. Det kan vara svårt att förstå för någon utestående, som inte vet hur just det här känns, men jag vill verkligen dö. Jag ser vålnader och saker som inte är där. Dom gör inget mot mig men dom skrämmer mig och jag kan inte leva ett normalt liv.

Vad pågår annars i ditt liv? Jobb, studier, drömmar, mål? Nånting?

Din hjärna kan kompensera för brist på nåt.!
Citera
2020-04-04, 22:09
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Hej,

Kolla bipackssedlarna på dina mediciner, kanske finns biverkning hallucination/psykos. En del psykofarmaka ger också självmordsbenägenhet som biverkning. Vad säger din läkare?
Citera
2020-04-04, 22:12
Medlem
Intelligentdesigns avatar
https://norrahalland.se/psykologen-r...elt-rationell/

"Rädslor och fobier. De flesta rädslor har en rationell förklaring. Det finns dock hjälp att få om rädslan blir ett stort problem. Läs psykolog Kristna Westbergs tankar och tips kring våra rädslor och fobier. "

"Men det finns goda hopp om att bli kvitt sina fobier och rädslor enligt Kristina Westberg.

– Det är kognitiv beteendeterapi (KBT) som gäller. Sen finns det olika sätt att angripa problemen, men det finns väldigt bra metoder."
Citera
2020-04-04, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
Vad pågår annars i ditt liv? Jobb, studier, drömmar, mål? Nånting?

Din hjärna kan kompensera för brist på nåt.!

Jag pluggar! Har mål och drömmar, och en plan för dem. Så tror inte att det har med det att göra..
Citera
2020-04-04, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Kolla bipackssedlarna på dina mediciner, kanske finns biverkning hallucination/psykos. En del psykofarmaka ger också självmordsbenägenhet som biverkning. Vad säger din läkare?

Finns många biverkningar, med nästan allt. Har haft de här problemen även innan jag började med mediciner.

Det skumma nu är ju att jag äter mediciner mot paranoida tankar och föreställningar, men det hjälper inte...
Citera
2020-04-04, 23:57
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Hej,

Du blir inte inlåst på psyket om du skulle ha hallucinationer, du verkar ganska verklighetsförankrad. Tycker mer du verkar lida av ångest och depression, men jag är inte läkare.

Oavsett är risken väldigt liten att du skulle bli inspärrad pga hallucinationer, men nya mediciner lär de nog föreslå eventuellt. Vad har du fått för mediciner hittills?
Citera
2020-04-04, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://www.tidningennara.se/chatt/

Chatta med våra medier!

Nästa chatt med Benny Rosenqvist är torsdagen den 23/4 kl 16-17. Benny svarar på läsarnas frågor, så många han hinner under en timme. Du kan ställa din fråga i förväg och om du inte kan följa chatten medan den pågår kan du läsa den i arkivet i efterhand.

Du har obalanser i din kropp:

https://yogobe.com/se/program/seven-chakras

Balansera ditt energisystem

Låt Josephine Selander och Yogobe guida dig genom dina chakran för att jämna ut obalanser och för att energiflödet i kroppen ska flöda fritt! Genom yogasekvenser fokuserade på respektive chakra kommer du att få följa med på en resa genom både kropp och själ.

https://www.google.com/search?q=bala...&bih=916&dpr=1

balansera chakran

Det låter lite flummigt. Jag tror att om sådant ska fungera så behöver man tro på det.. jag har lite svårt för sånt och kan inte slappna av alls
Citera
2020-04-05, 00:03
Medlem
Ravenboxs avatar
Det jag reagerar mest på att du är väldigt motsägelsefull, du säger långt upp i inlägget att du inte har några tankar på att skada dig själv men längre ned att du har självmordstankar.

Inte sunt. Du lider troligtvis av paranoid schizofreni, antagligen har du ärftliga anlag för det och när du började knarka utlöstes det. Det sker vanligtvis i 20-25årsåldern.

Tursamt för dig finns antipsykotiska medel som kan vara effektivt i ditt tillstånd, uppsök psykatrin och berätta om dina svårigheter.

För övrigt är din rädsla att bli inlåst mot din vilja helt obefogad. Det finns knappt resurser för det. Därmot om ditt tillstånd försvåras, och du de facto blir okontrollerbart psykotisk och skadar dig själv/andra kan det bli aktuellt med LBST. Men det vill vi givetvis förhindra, så jag rekommenderar verkligen att du är uppriktig med din problematik så att du snabbt som möjligt kan komma på bättringsvägen.
Senast redigerad av Ravenbox 2020-04-05 kl. 00:07.
Citera
2020-04-05, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Du blir inte inlåst på psyket om du skulle ha hallucinationer, du verkar ganska verklighetsförankrad. Tycker mer du verkar lida av ångest och depression, men jag är inte läkare.

Oavsett är risken väldigt liten att du skulle bli inspärrad pga hallucinationer, men nya mediciner lär de nog föreslå eventuellt. Vad har du fått för mediciner hittills?

Abilify
Lemilvo
Olanzapin
Nozinan
Quetiapine

Är dem som jag kommer på just nu, vissa blir jag endast utmattad av och andra rastlös. Det jobbigaste är att jag tappar matlusten helt och jag är redan tunn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in