Citat:

Ursprungligen postat av 
rezpekt1057

Det här med svart bakgrund, Går det lika bra med ett svart lakan eller något som man hänger upp på väggen? Eller måste det vara sånt som man köper? Jag ska börja träna på dessa typer av bilder. Och känns dumt att köpa på sig alla grejer, Och så tycker jag det är skit tråkigt.
Så säg  ett svart lakan, En bra kamera, samt såna blixtlampor. Räcker det än så länge?

Ett lakan kan mycket väl räcka gott. Eller kanske hellre två (så att man minskar risken för ljusgenomsläpp). Man kommer långt med vanliga hemmaprylar. 
(De svarta tyger du normallt skulle hitta i en studio är tjockare och har en matt yta som liknar velour. Fördelen med tjockleken är att det hänger stabilt utan så många veck och rynkor. Materialets yta absorberar mer ljus än ett lakan.)
Du skriver att Photoshop är för avancerat. Ja, det finns mängder av funktioner i programmet, men jag tror inte att en enda människa kan eller hanterar dem alla. Det fina med Photoshop är att man kan välja vilken nivå man vill lägga sig på. Att jobba med reglage för justeringar av kontrast och färg är enkelt - om man bara får en liten putt i rätt riktning. Med det inte sagt att Photoshop är det enda alternativet, det finns ju många alternativ, varav en del dessutom är helt gratis.