2020-04-04, 11:39
Bannlyst
Jag skulle vilja börja ta lite bilder, Jag har väldigt mycket tjejkompisar och har tänkt mig hålla mig till den genre, Lite naket och i mörka svartvita bilder. Kommer mest vara i inomhus miljö, Så har lite frågor

1. Vilket datorprogram kan man ha för att redigera bilderna lite ( Inte photoshop)

2. Måste man ha en super avancerad kamera för dessa former av bilder? Eller funkar en vanliga systemkamera från Canon?

3. Hur går man tillväga för att få bilderna så mörka som på bilderna?

https://www.google.com/search?q=Sexy...YTuNFvpxFSkCdM

https://www.google.com/search?q=Sexy..._DAI8UuUFv-oqM
Citera
2020-04-04, 11:50
Medlem
lifesentences avatar
1. Lightroom är bra men många andra program funkar.

2. Nej, man kan använda en mobil.

3. Sök på lowkey light på yt.
Citera
2020-04-04, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lifesentence
1. Lightroom är bra men många andra program funkar.

2. Nej, man kan använda en mobil.

3. Sök på lowkey light på yt.

Jag tackar hjärtligen

Jag ser att vissa använder vita skärmar/Lampor i studion och vissa svarta, Har det någon betydelse här?
Senast redigerad av rezpekt1057 2020-04-04 kl. 12:14.
Citera
2020-04-04, 19:25
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Jag tackar hjärtligen

Jag ser att vissa använder vita skärmar/Lampor i studion och vissa svarta, Har det någon betydelse här?

Nej, man använder lite olika teknik beroende på vilka reflektorer/ljusformare man använder.
Citera
2020-04-06, 16:06
Medlem
lifesentences avatar
Citat:
Jag tackar hjärtligen

Egentligen kan du ta sånna bilder nästan var som helst. Dra ned f-talet och höj slutartiden på kameran, använd en spotlight eller blixt för att konserterar ljuset på objektet du vill fota. Använd pendeln i lightroom för att sedan göra bakgrunden helt svart, kortfattat..
Citera
2020-04-08, 20:21
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja börja ta lite bilder, Jag har väldigt mycket tjejkompisar och har tänkt mig hålla mig till den genre, Lite naket och i mörka svartvita bilder. Kommer mest vara i inomhus miljö, Så har lite frågor

1. Vilket datorprogram kan man ha för att redigera bilderna lite ( Inte photoshop)

2. Måste man ha en super avancerad kamera för dessa former av bilder? Eller funkar en vanliga systemkamera från Canon?

1) T.ex Gimp, Affinity Photo, skylum luminar
2) Nej, inte ens en Cannon behöver det vara. Objektivt med lågt bländartal är att föredra för att få bakgrundsoskärpa.
3) Inget särskillt. Ett fönster funkar för lite uppljusning. En blixt typ AD200 lite senare.

Det vikigaste är att du övar. Mycket. Du lr dig allt eftersom hur du gör.
Ta gärna en workshop när du inte lär dig mer på egen hand.
Citera
2020-04-08, 21:29
Medlem
Citat:

https://www.google.com/search?q=Sexy...YTuNFvpxFSkCdM

https://www.google.com/search?q=Sexy..._DAI8UuUFv-oqM
1: Varför inte photoshop....?

2: Kameran behöver inte vara avancerad - men den måste kunna styra en blixt och du måste kunna ställa bländare och slutare. En mobil lär du inte kunna använda - visst en jävla tur kan alla ha, men man kan inte bygga kontinuitet på en engångshändelse. Som i det här fallet när man vill ha ett ljus som faller från sidan så blir det omöjligt med mobilens inbyggda - alldeles för svaga - blixt.

3: Man lär sig ljussätta och det är mycket svårare än många tror. Framförallt är en blixt på kamera ofta värdelös då det inte går att styra varifrån ljuset kommer - blixten sitter liksom där den sitter. Studioblixtar och tillbehör är nästen ett måste. Bakgrunder lika så om du inte vill ha samma tapet på alla bilder...
Mörka bilder får du genom att underexponerad stora delar av motivet och endast låta en liten utvald del bli korrekt exponerade genom att blixtbelysa den.
Senast redigerad av martinator 2020-04-08 kl. 21:33.
Citera
2020-04-08, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martinator

2: Kameran behöver inte vara avancerad - men den måste kunna styra en blixt och du måste kunna ställa bländare och slutare. En mobil lär du inte kunna använda - visst en jävla tur kan alla ha, men man kan inte bygga kontinuitet på en engångshändelse. Som i det här fallet när man vill ha ett ljus som faller från sidan så blir det omöjligt med mobilens inbyggda - alldeles för svaga - blixt.

3: Man lär sig ljussätta och det är mycket svårare än många tror. Framförallt är en blixt på kamera ofta värdelös då det inte går att styra varifrån ljuset kommer - blixten sitter liksom där den sitter. Studioblixtar och tillbehör är nästen ett måste. Bakgrunder lika så om du inte vill ha samma tapet på alla bilder...
Mörka bilder får du genom att underexponerad stora delar av motivet och endast låta en liten utvald del bli korrekt exponerade genom att blixtbelysa den.

Photoshop är för avancerat!
Citera
2020-04-09, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martinator

Det här med svart bakgrund, Går det lika bra med ett svart lakan eller något som man hänger upp på väggen? Eller måste det vara sånt som man köper? Jag ska börja träna på dessa typer av bilder. Och känns dumt att köpa på sig alla grejer, Och så tycker jag det är skit tråkigt.

Så säg ett svart lakan, En bra kamera, samt såna blixtlampor. Räcker det än så länge?
Citera
2020-04-09, 14:11
Medlem
systems avatar
Citat:
Det här med svart bakgrund, Går det lika bra med ett svart lakan eller något som man hänger upp på väggen? Eller måste det vara sånt som man köper? Jag ska börja träna på dessa typer av bilder. Och känns dumt att köpa på sig alla grejer, Och så tycker jag det är skit tråkigt.

Så säg ett svart lakan, En bra kamera, samt såna blixtlampor. Räcker det än så länge?
Ett lakan kan mycket väl räcka gott. Eller kanske hellre två (så att man minskar risken för ljusgenomsläpp). Man kommer långt med vanliga hemmaprylar.

(De svarta tyger du normallt skulle hitta i en studio är tjockare och har en matt yta som liknar velour. Fördelen med tjockleken är att det hänger stabilt utan så många veck och rynkor. Materialets yta absorberar mer ljus än ett lakan.)

Du skriver att Photoshop är för avancerat. Ja, det finns mängder av funktioner i programmet, men jag tror inte att en enda människa kan eller hanterar dem alla. Det fina med Photoshop är att man kan välja vilken nivå man vill lägga sig på. Att jobba med reglage för justeringar av kontrast och färg är enkelt - om man bara får en liten putt i rätt riktning. Med det inte sagt att Photoshop är det enda alternativet, det finns ju många alternativ, varav en del dessutom är helt gratis.
Citera
2020-04-09, 18:56
Medlem
Citat:
Photoshop är för avancerat!
Nej photoshop är inte för avancerat - tvärt om är det förvånansvärt genomtänkt till skillnad fån många andra program. Över 30 år och industristandard har det inte uppnått genom att vara användarovänligt och svårjobbat.
Citera
2020-04-09, 19:02
Medlem
Citat:

Jag skulle nog säga att lakan ofta är för små... Tänk på att det räcka både en modells höjd (plus lite till för du vill inte klippa bilden vid hårfästet för att väggen syns ovanför lakanet) och en bra bit ut på golvet. För du vill inte heller klippa modellen vid knäna för att golvet plötsligt syns och ger en massa otrevliga reflexer. Dessutom tror jag de kan var för tunna - så ljuset slår igenom och det blir dassigt grått.
Du ser skalan, fönstret och sedan sängen, hur stor en bakgrund bör vara för att det inte ska ställa till problem med att den "tar slut".
https://battrefoto.se/wp-content/upl...p2-770x898.jpg
de kommer ofta på rulle - så de kan dras ut och sedan klippas av efterhand de blir skitiga och får veck (framförallt den vita om man står med skor). Ju renare och slätare bakgrund desto mindre efterarbete med att retuschera bort skit och veck.
Senast redigerad av martinator 2020-04-09 kl. 19:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in