2020-04-04, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Inte konstig om du tjänar typ 6000 kr i mån, mer konstigt om du har minst 15000 kr i mån.

Vet dom blivit hårdare men till deras försvar kan man säga att blir du godkänd så kan du handla allt från datorplatta, mobiler till annat på deras site utan ny kontroll ju. Så dom måste skilja agnarna från vetet så att säga.

Aa.. fast jag vill ju bara ha internet från dom. Dessutom har jag inget annat val. Har dom monopol på detta, får dom hjälpa oss "fattiga" också, även fast jag har tillräckligt med pengar.
Citera
2020-04-04, 13:57
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livstids
Vad var meningen med att ladda ner den? Har man inte tagit lån så ligger man på 'bra'. Gav mig ingen annan information. Sedan fick man lendo annons.

Hmm.. Får ringa Sergel på måndag, och så beställer jag internet från nätet istället för att prata med dom. Fast det står säkert i deras register att jag har försökt köpa internet tidigare och blivit nekad.

Det hade ju stått om du hade haft dåligt kredit värdighet. Förstår inte varför du spekulerar när du inte fått avslag från Sergel. Har du bra kredit värdighet och bra månads inkomst så kommer dom inte neka dig. Iom att du inte sagt hur mycket du får ut efter skatt per månad så är det svårt att ge dig ett konkret svar.
Citera
2020-04-04, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det hade ju stått om du hade haft dåligt kredit värdighet. Förstår inte varför du spekulerar när du inte fått avslag från Sergel. Har du bra kredit värdighet och bra månads inkomst så kommer dom inte neka dig. Iom att du inte sagt hur mycket du får ut efter skatt per månad så är det svårt att ge dig ett konkret svar.

Får ca 11k, och hyran ligger på ca 4k. Har tillräckligt för min livsstil, och har alltid ett par tusen över för att investera.

Jag fick avslag från telia när jag ringde efter att hon kollade kreditupplysningen, vilket är Sergel, och hon sa att det är dom som dom går efter.

Om det inte hjälper att ringa Sergel. Vad ska jag göra då?

Det enda jag kan tänka på är att skicka in intyg som styrker min inkomst. Att leva utan internet är inget val.
Citera
2020-04-04, 15:43
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Får ca 11k, och hyran ligger på ca 4k. Har tillräckligt för min livsstil, och har alltid ett par tusen över för att investera.

Jag fick avslag från telia när jag ringde efter att hon kollade kreditupplysningen, vilket är Sergel, och hon sa att det är dom som dom går efter.

Om det inte hjälper att ringa Sergel. Vad ska jag göra då?

Det enda jag kan tänka på är att skicka in intyg som styrker min inkomst. Att leva utan internet är inget val.

Är det 11 k efter att skatten är avdragen? När jag går in och tittar på min egen kredit värdighet så står det "utmärkt" och 0.1 på kreddy. Har din inkomst förändrats dom sista åren? Sen att du tycker att du har pengar över varje månad spelar mindre roll, kredit bolagen har sina chabloner dom räknar efter för att se hur stor chans du har att betala det du har beställt.
Citera
2020-04-04, 16:03
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Inte konstig om du tjänar typ 6000 kr i mån, mer konstigt om du har minst 15000 kr i mån.

Vet dom blivit hårdare men till deras försvar kan man säga att blir du godkänd så kan du handla allt från datorplatta, mobiler till annat på deras site utan ny kontroll ju. Så dom måste skilja agnarna från vetet så att säga.

Ja och nej, det är en lägre "gräns" att få ett abonnemang än att sätta hårdvara på delbetalning. Av god anledning så klart. River du sönder din delbetalning så har operatören förlorat en iphone 11 pro max (256gb minst, för de som inte har råd ska ALLTID ha det dyraste för att flexa) vilket är en stor kostnad men om du bara har ett abonnemang och inte betalar så förlorar de ingenting för att de öppnar och stänger en tjänst. Några kronor totalt i löner för det lilla manuella arbete det kanske skapar.

Så för TS hade jag blivit lite orolig, när du inte ens får öppna en internetanslutning så kan din ekonomi inte se rolig ut. Kanske kombinerat med en gammal anmärkning till precis vad som helst, för de ligger i länge efter skulden är betalad.
Citera
2020-04-04, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Ja och nej, det är en lägre "gräns" att få ett abonnemang än att sätta hårdvara på delbetalning. Av god anledning så klart. River du sönder din delbetalning så har operatören förlorat en iphone 11 pro max (256gb minst, för de som inte har råd ska ALLTID ha det dyraste för att flexa) vilket är en stor kostnad men om du bara har ett abonnemang och inte betalar så förlorar de ingenting för att de öppnar och stänger en tjänst. Några kronor totalt i löner för det lilla manuella arbete det kanske skapar.

Så för TS hade jag blivit lite orolig, när du inte ens får öppna en internetanslutning så kan din ekonomi inte se rolig ut. Kanske kombinerat med en gammal anmärkning till precis vad som helst, för de ligger i länge efter skulden är betalad.

Som sagt så har jag inga anmärkningar, ingen prick hos polisen heller. Dricker inte. Drogar inte. Bara en normal mängd kaffe. Aldrig tagit lån förutom CSN, och den är avbetald för länge sedan. Har dessutom ringt kronofogden efter att jag betalade av den, bara för att kolla med dom.

Det enda problemet är att jag lever på pengar från FK.

Det jag misstänker är att dom bara kollar på skatten. En större del av min inkomst skattas inte just nu. ‭132*000‬kr årsinkomst efterskatt. Alltså 11k/månad efter skatt.
Citera
2020-04-04, 16:22
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Som sagt så har jag inga anmärkningar, ingen prick hos polisen heller. Dricker inte. Drogar inte. Bara en normal mängd kaffe. Aldrig tagit lån förutom CSN, och den är avbetald för länge sedan. Har dessutom ringt kronofogden efter att jag betalade av den, bara för att kolla med dom.

Det jag misstänker är att dom bara kollar på skatten. En större del av min inkomst skattas inte just nu. ‭132*000‬kr årsinkomst efterskatt. Alltså 11k/månad efter skatt.

Då kanske det är därför. De vill ju att du har en riktig inkomst och sen kan den nog nästan vara hur låg som helst. Varenda unge efter gymnasiet kan ju skriva upp sig på ett bredband så det krävs extremt lite.
Citera
2020-04-04, 16:45
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Du har ingen inkomst, utan lever på bidrag. Därför får du inte teckna abonnemang.
Citera
2020-04-04, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du har ingen inkomst, utan lever på bidrag. Därför får du inte teckna abonnemang.

Låter inte troligt, då jag hade bredband tidigare. Har haft gymkort på abonnemang med. Sprid inga lögner nu.
Citera
2020-04-04, 17:14
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Låter inte troligt, då jag hade bredband tidigare. Har haft gymkort på abonnemang med. Sprid inga lögner nu.

Är det något som har förändrats sen tidigare? Har du haft bredband tidigare? Har du haft ersättning från FK hela tiden eller är det senaste året du har fått det? Står du på hyreskontraktet själv? Något fel är det ju om dom nekar dig att öppna ett abonnemang på bredband. Har du många kreditförfrågningar senaste tiden som gör att du blir nekad?
Försöker bara få fram vad det är som gör att du blir nekad.
Citera
2020-04-04, 17:24
Medlem
Rokushikis avatar
Är väl isånafall om dom kan se att din inkomst inte är från förvärvsarbete och inte vill ha några bidragsparasiter till kunder.
Citera
2020-04-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Är väl isånafall om dom kan se att din inkomst inte är från förvärvsarbete och inte vill ha några bidragsparasiter till kunder.

Varför inte? Det förlorar dom bara på. Mängder av folk på bidrag har internet med dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in