• 1
  • 2
2020-04-04, 11:13
Medlem
Telia använder företaget Sergel för kreditupplysningen.

Mina fråga är vad dom tittar på? Hur mycket skatt måste man ha betalat för att få teckna internet? Hade inga problem hos com hem.

Andra fråga: Kan man be någon med högre inkomst teckna internet, och sedan ge mina bankuppgifter, för att jag ska betala månadsavgiften?

Ska jag prata med Sergel? Blir det någon skillnad?
Citera
2020-04-04, 11:27
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livstids
Telia använder företaget Sergel för kreditupplysningen.

Mina fråga är vad dom tittar på? Hur mycket skatt måste man ha betalat för att få teckna internet? Hade inga problem hos com hem.

Andra fråga: Kan man be någon med högre inkomst teckna internet, och sedan ge mina bankuppgifter, för att jag ska betala månadsavgiften?

Ska jag prata med Sergel? Blir det någon skillnad?

En kreditupplysning är en bedömning av din kreditvärdighet. När du ansöker om ett lån eller en kredit görs i regel alltid en kreditupplysning för att bedöma din kreditvärdighet, det vill säga din betalningsförmåga. ... Har du ett skuldsaldo hos Kronofogden står detta också med i kreditupplysningen om dig.
Har du inga betalnings anmärkningar eller många kredit ansökningar så ska det inte vara några problem för dig om du har en fast inkomst.
Citera
2020-04-04, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
En kreditupplysning är en bedömning av din kreditvärdighet. När du ansöker om ett lån eller en kredit görs i regel alltid en kreditupplysning för att bedöma din kreditvärdighet, det vill säga din betalningsförmåga. ... Har du ett skuldsaldo hos Kronofogden står detta också med i kreditupplysningen om dig.
Har du inga betalnings anmärkningar eller många kredit ansökningar så ska det inte vara några problem för dig om du har en fast inkomst.

Har inga lån/skulder/anmärkningar etc.

Det är inkomsten som är problemet tror jag. Det ser dom väl genom skatten man har betalat? Det är något jag inte har betalat mycket av, och nu lever på pengar från FK. Inkomst har jag, och den är säkrad.

Det är därför jag frågar om vad dom tittar på. Tror ni ett samtal med Sergel löser det här? Kommer dom ge mig avslag ändå? Jag har haft comhem i över 3 år. Måste byta pga flytt.
Citera
2020-04-04, 11:40
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Vad är problemet? Får du inte teckna abonnemang hos Telia?
Har du ingen inkomst kan det bli svårt.
Citera
2020-04-04, 11:54
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Har inga lån/skulder/anmärkningar etc.

Det är inkomsten som är problemet tror jag. Det ser dom väl genom skatten man har betalat? Det är något jag inte har betalat mycket av, och nu lever på pengar från FK. Inkomst har jag, och den är säkrad.

Det är därför jag frågar om vad dom tittar på. Tror ni ett samtal med Sergel löser det här? Kommer dom ge mig avslag ändå? Jag har haft comhem i över 3 år. Måste byta pga flytt.
Som det verkar på dig så har du inte fått avlag från Sergel? Det hjälper inte att du ringer Sergel och pratar. I slut ändan är det dom som gjort kreditupplysningen som avgör. Men har du inkomst och inga betalningsanmärkningar så behöver du inte vara orolig.
Citera
2020-04-04, 11:59
Medlem
Citat:
Som det verkar på dig så har du inte fått avlag från Sergel? Det hjälper inte att du ringer Sergel och pratar. I slut ändan är det dom som gjort kreditupplysningen som avgör. Men har du inkomst och inga betalningsanmärkningar så behöver du inte vara orolig.

Jag ringde Telia, och dom sa att inkomsten är för låg, och att det är Sergel som får bestämma.
Citera
2020-04-04, 12:05
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Jag ringde Telia, och dom sa att inkomsten är för låg, och att det är Sergel som får bestämma.

Det låter konstigt men nu vet jag iofs inte vad du har i inkomst varje månad? Är det en inkomst du kommer ha säkrad en lång tid framöver eller kan det bli så att du blir av med den?
Citera
2020-04-04, 12:09
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Inte konstig om du tjänar typ 6000 kr i mån, mer konstigt om du har minst 15000 kr i mån.

Vet dom blivit hårdare men till deras försvar kan man säga att blir du godkänd så kan du handla allt från datorplatta, mobiler till annat på deras site utan ny kontroll ju. Så dom måste skilja agnarna från vetet så att säga.
Citera
2020-04-04, 12:10
Medlem
Citat:
Det låter konstigt men nu vet jag iofs inte vad du har i inkomst varje månad? Är det en inkomst du kommer ha säkrad en lång tid framöver eller kan det bli så att du blir av med den?

Den är säker lång tid framöver. Hen på Telia gjorde en kreditupplysning när vi tala och sa bara att inkomsten var låg baserad på det hon såg, sedan skulle Sergel bestämma.

Kan jag be dom på FK skicka intyg till Sergel?
Citera
2020-04-04, 12:19
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Den är säker lång tid framöver. Hen på Telia gjorde en kreditupplysning när vi tala och sa bara att inkomsten var låg baserad på det hon såg, sedan skulle Sergel bestämma.

Kan jag be dom på FK skicka intyg till Sergel?

Sergel har alla dina uppgifter om inkomst så det hjälper inte att skicka intyg till dom.
När dom kollar så kommer dom se din totala inkomst för inkomst år 2019, tror även dom kollar 2018. Om jag inte minns fel så tror jag dom kan se 3 år bakåt i tiden vad din inkomst har legat på.
Citera
2020-04-04, 12:23
Medlem
glajarns avatar
Ladda ner appen kreddy som är gratis. Där kan du se din kreditvärdighet och det är gratis att kolla. Du loggar sedan in med din bank id.
Citera
2020-04-04, 13:31
Medlem
Citat:
Ladda ner appen kreddy som är gratis. Där kan du se din kreditvärdighet och det är gratis att kolla. Du loggar sedan in med din bank id.

Vad var meningen med att ladda ner den? Har man inte tagit lån så ligger man på 'bra'. Gav mig ingen annan information. Sedan fick man lendo annons.

Hmm.. Får ringa Sergel på måndag, och så beställer jag internet från nätet istället för att prata med dom. Fast det står säkert i deras register att jag har försökt köpa internet tidigare och blivit nekad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in