2020-04-03, 20:31
Medlem
Sitter o letar efter billiga startkit till dottern, finns ju en uppsjö!

Tänker mig att jag kan ge runt en tusenlapp för ett så komplett kit som möjligt, kompressor, slangar, 1-2 sprutor och vad mer för smått som behövs!

jag VET att det inte är top of the line med dom priserna, att man behöver upp ganska många tusen! men hon är 13 och gillar hon inte / använder inte så är 1000 i sjön (kanske kan säljas för 500 beg.) inte hela världen, medans ett set för 5000 smäller lite hårdare!

Så, ebay, wish, aliexpress mm. tips mottages tacksamt!
Citera
2020-04-03, 20:46
Medlem
Biltema. Du måste nog ut med mer än 1000kr men då har du det billigaste skiten på marknaden. Inge ont i det. Jag kör på biltema😁 Färgen är mer noga vad du använder dig av. Är hon 13 tröttnar hon nog efter första rengöringen😉 Det är ingen hobby man bara pysslar med i nån minut i taget med tanke på rengöringen varje gång.
Citera
2020-04-03, 21:01
Medlem
MaryGoores avatar
Jag har betat av flera uppsättningar av biltemas sprutor och kompressorer.
Det är ju som du förstått inga höjdarprylar men jag tycker absolut det funkar för att prova på!
Finprylarna kan man ju skaffa om man gillar det sen.
Men som som tidigare sagts så bör du köpa klok färg, utspädning och rengöring (det kommer gå åt många puffror annars).
Citera
2020-04-03, 23:06
Medlem
Ratads avatar
Vad ska hon spraya? Ska hon spraya en vägg, plakatstora motiv eller fejkbränna på någon duger väl en Biltemaspruta.

Ska hon göra något mer detaljerat och pengarna är begränsade till runt 1000 kronor rekommenderar jag att ni letar efter en bättre begagnad "riktig" airbrush från Badger, Iwata, Paasche eller Harder & Steenbeck på Tradera eller eBay. Kom ihåg att använda en vattenavskiljare mellan kompressorn och airbrushen om kompressorn inte har en sådan inbyggd. Då slipper ni massor av krångel med färgen. Ska man spraya något detaljerat med finfördelad spray är den ett måste.

Var noga med att rengöra sprutan, det är en syssla som även många inbitna målare tycker är tråkigt. Vettig airbrushrengöring rekommenderas. Sprutans nål kan även smörjas då och då med symaskinsolja eller dedikerad smörjolja för airbrushnålar. Då är risken mindre att det fastnar intorkade färgrester eller att nålen torkar fast i packningarna.

Nu kanske jag skriver saker som skrämt den totala nybörjaren men det finns massor med bra allmänna filmer på YouTube som visar de här momenten.
Senast redigerad av Ratad 2020-04-03 kl. 23:17.
Citera
2020-04-04, 19:28
Medlem
jizzbombs avatar
Som sagt tidigare, vad ska hon använda sprutan till? Min erfarenhet är att satsa på bra märken, någon nämnde tidigare Iwata, själv kör jag H&S och är supernöjd med det, viktigt också är att ha en bra kompressor (jag använder en Sparmax 610H ) Men som sagt om budgeten är stram, prova Biltemas grejor men satsa på bra färg typ Ammo Mig eller Vallejo och var noggrann med att rengöra sprutan ofta. lycka till
Citera
2020-04-05, 20:55
Medlem
Hon är 14 år, talangfull som få, målar mycket på duk, skulpterar en hel del! inte att jämföra med random "åhh, det ser coolt ut dedära med äärbross"

Så, mest på duk tänker jag hon vill testa/utveckla med airbrush.

Vida xl har några set med såg jag, typ 1300 till dryga 2000, nått o ha?
Citera
2020-04-05, 20:59
Medlem
https://www.vidaxl.se/e/871847584393...-och-tillbehor

detta!?
Citera
2020-04-19, 12:50
Medlem
https://cdon.se/bygg-verktyg/airbrus...utor-p48276582

Blev att jag beställde detta kitet, inte fått det ännu dock

Var handlar man färg billigast på nätet? typ ett paket med grundfärger klara att användas!
Citera
2021-04-25, 18:34
Medlem
Benny76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolino
https://cdon.se/bygg-verktyg/airbrus...utor-p48276582

Blev att jag beställde detta kitet, inte fått det ännu dock

Var handlar man färg billigast på nätet? typ ett paket med grundfärger klara att användas!
Jag kör med färger från termish.se på mina fikedrag, funkar bra utan att kladda igen airbrushen, pyttsa bara i mängden du tänker använda.
Citera
2021-04-25, 19:18
Medlem
Benny76s avatar
Länk www.termish.se
Senast redigerad av Benny76 2021-04-25 kl. 19:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in