• 1
  • 2
2020-04-03, 12:11
Medlem
Jag kan inte hjälpa det, men jag upplever judisk kultur som sjuk och otäck. Är det något jag bör ha dåligt samvete över?
Citera
2020-04-03, 12:13
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ackerson
Jag kan inte hjälpa det, men jag upplever judisk kultur som sjuk och otäck. Är det något jag bör ha dåligt samvete över?

Framför allt är det något som du behöver behandla på något sätt. Terapi?
Citera
2020-04-03, 12:19
Medlem
GeleZachas avatar
Tja, om det bara är kulturen så är det nog inga problem så länge de inte går ut över t.ex. judiska människor. Se till att behandla alla med respekt så kan du ju tycka vad du vill för dig själv
Citera
2020-04-03, 12:19
Medlem
MataRengis avatar
Citat:

Ja, judiska riter kan tyckas vara sjuka och otäcka.
Och, vet du vad, jag tycker Livets Ord's riter i Knutby också är sjuka och otäcka. Kristi brud och allt det där...
Citera
2020-04-03, 12:51
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Semiter är inte nödvändigtvis judar, det finns gott om kristna, muslimer och icke troende med.

Semiter är ättlingar till Noas son Sem så de första semiterna var såklart judar men det är väl den enda kopplingen om man ska vara rent krass. Antisemitism är således snarare att betrakta som rasism.
Citera
2020-04-03, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Tja, om det bara är kulturen så är det nog inga problem så länge de inte går ut över t.ex. judiska människor. Se till att behandla alla med respekt så kan du ju tycka vad du vill för dig själv

Avsaknaden av respekt är huvudproblemet, skapar onödigt elände.
Citera
2020-04-03, 13:10
Medlem
DigglerNicks avatar
Citat:

Det är väl i praktiken inte kosntigare än att:
- inte äta lök
- kyla över värme
- inte uppskatta ett gott vin
- köpa hund men inte katt

Ja smaken är som baken, sen kan den ju alltid förändras över åren. Kanske tycker du likadant om 19 år, kanske inte. Det märker du, snicksnack om terapi, jävla trams. Det är upp till dig om du tycker att du själv skulle behöva prata med någon om det, som jag då själv tex.

Bryr mig inte speciellt mkt om någon folkgrupp på det sättet, hatar alla ungefärligt lika mycket :P
Citera
2020-04-03, 13:11
Moderator
evilhoneys avatar
Notera att när man svarar i psykologiforumet så skall svaret alltså handla om psykologi.TS undrar om han ska ha dåligt samvete för sin rädsla, det och inget annat är topic.
Det är inte inom topic att räkna upp allt man ogillar med judisk kultur.
//mod
Citera
2020-04-03, 13:34
Medlem
Studspojkens avatar
Boka en terapitid!
Citera
2020-04-03, 14:17
Medlem
Absolut inte. Det är mycket sunt. Anledningar finns det gott om så du behöver inte ha dåligt samvete. Det är snarare ett tecken på att du är frisk och vaken.
Citera
2020-04-03, 15:34
Medlem
Nu tänker jag inte särskilt ofta på judar, men de gånger jag gör fylls jag av skräck. Men som någon nämnt håller jag det för mig själv och på så vis är ingen skada skedd.
Citera
2020-04-07, 15:29
Medlem
Citat:
När Adolf Hitler ville ha en homogen stat och få ut judarna ur Tyskland var det sinnessjukdom, misantropi och rasism.
När judarna stångar sig blodiga i Gaza, ockuperar Palestina, bombar dagis och sjukhus, begår folkmord på palestinier och öppet kämpar för en homogen stat, ja då är det en självklar rättighet.
Hamas stämplas som terrororganisation när dom bara försöker försvara sig mot en ockupation.
Och har inte en chans.
Dom går iväg en granat ibland som Israel skjuter ned i luften. Israel svarar sen med att bomba ett dagis.
Judarna har aldrig haft fred med ett grannland nånsin. Dom för krig konsekvent alltid mot alla grannländer.
Vidare tex...ortodoxa judar får inte vidröra sitt eget kön o tvättar sig således aldrig där.
Det är fakta.
Så nä...din antisemitism anser jag vara rätt så sund.
Jag tycker nog att du har en sund inställning till judisk kultur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in