2020-04-02, 21:48
Medlem
Hej!

Jag och min sambo köpte en bostadsrätt för några månader sedan. Jag gick in med hela handpenningen och tänkte inte på vad det faktiskt innebar. Jag och min sambo har kommit överens om att jag får ta eventuell vinst eller förlust vid försäljning. Men i efterhand vet jag att han har laglig rätt till 50%.

Han står som ägare till 50% av bostaden hos bostadsrättsföreningen samt med på bolånet.

Min sambo har blancolån och pga krisen som pågår just nu är jag rädd att han ska bli av med sin inkomst. Går han till kronofogden kan de tvinga oss sälja vår bostad och ta 50% för att betala hans skulder.

Hur kan vi lösa situation så att kronofogden inte har rätt till det här? Vill att bostaden ska vara min eftersom det är mina pengar. Har kollat upp gåvobrev och det känns som en bra lösning? Behöver man fixa andra dokument?

Tacksam för all hjälp!! Har lagt alla mina besparingar i bostaden och är väldigt stressad över rådande situation.

Mvh
Citera
2020-04-02, 22:08
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yousssa
Hej!

Jag och min sambo köpte en bostadsrätt för några månader sedan. Jag gick in med hela handpenningen och tänkte inte på vad det faktiskt innebar. Jag och min sambo har kommit överens om att jag får ta eventuell vinst eller förlust vid försäljning. Men i efterhand vet jag att han har laglig rätt till 50%.

Han står som ägare till 50% av bostaden hos bostadsrättsföreningen samt med på bolånet.

Min sambo har blancolån och pga krisen som pågår just nu är jag rädd att han ska bli av med sin inkomst. Går han till kronofogden kan de tvinga oss sälja vår bostad och ta 50% för att betala hans skulder.

Hur kan vi lösa situation så att kronofogden inte har rätt till det här? Vill att bostaden ska vara min eftersom det är mina pengar. Har kollat upp gåvobrev och det känns som en bra lösning? Behöver man fixa andra dokument?

Tacksam för all hjälp!! Har lagt alla mina besparingar i bostaden och är väldigt stressad över rådande situation.

Mvh
Vid överlåtelser såsom köp, byte och gåva av bostadsrätt eller andel däri ska ett överlåtelseavtal upprättas skriftligen enligt 6 kap. 4 § bostadsrättslagen. Överlåtelseavtalet ska skrivas under av både dig och din sambo. Du anger uppgifter om lägenheten och den andel du avser att överlåta. Det brukar inte vara några problem med dessa överlåtelser men det är viktigt att bostadsrättsföreningen underrättas om överlåtelsen och tar del av det skriftliga överlåtelseavtalet.

Nota bene: Om du köper bostadsrätten i samband med att din sambo flyttar in, kan bostadsrätten räknas som samboegendom och blir då föremål för hälftendelning vid en eventuell framtida bodelning (3 § sambolagen). Eftersom sambolagen är dispositiv innebär detta att samboregler endast blir aktuella i den mån inget annat avtalats emellan er angående bodelning. Sambolagen utgör härvid ett slags lägsta skydd för sambor. Ni kan alltså genom ett samboavtal komma överens om bodelning inte ska ske eller att viss egendom ska undantas från bodelningen såsom exempelvis din bostadsrätt (9 § sambolagen).
Citera
2020-04-02, 22:24
Medlem
Vi tänkte göra ett överlåtelseavtal men eftersom inga pengar ska bli inblandade så skulle det eventuellt bli ogiltigt då man måste ange olika summor.
Citera
2020-04-02, 22:57
Medlem
Citat:
Vi tänkte göra ett överlåtelseavtal men eftersom inga pengar ska bli inblandade så skulle det eventuellt bli ogiltigt då man måste ange olika summor.

Jag vet inte exakt hur det kollas men när jag och min nuvarande fru (då sambo) skulle "få" halva lägenheten så fyllde vi i papper till bostadsrättsföreningen (Riksbyggen i detta fall) och skickade in. Där fyllde vi i en summa men givetvis överfördes detta inte.

Tror inte det spelar någon roll men för att undvika att det blir massa problem med skatten så bör man fylla i en summa som är samma som det man köpte lägenheten för - annars kan "säljaren" få en skatteskuld nästa år eller så får "köparen" en väldigt lågt anskaffningsvärde som gör att skatten blir högre om man skulle sälja vidare senare.
Citera
2020-04-03, 03:43
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hej!

Mvh

Obeståndsjuridik

Ni behöver upprätta ett gåvobrev och ett samboavtal, anlita en advokat till detta, tala om för advokaten att givaren/din sambo riskerar att hamna på obestånd, det är viktigt.

En viss ledning får du genom att googla "gåvobrev bostadsrätt" men låt en expert upprätta handlingarna.

https://lawline.se/answers/hur-skriv...en-bostadsratt

Glöm alla Kalle Anka lösningar med uppdiktade köpehandlingar med icke utbetald köpeskilling, detta genomskådas lätt av Kronofogden.

Med tanke på att givaren av gåvan riskerar att hamna på obestånd är det av stor vikt att handlingarna upprättas av en expert.
Senast redigerad av trottwell 2020-04-03 kl. 04:01.
Citera
2020-04-06, 19:05
Medlem
Att begrunda:
Din man kan försättas i personlig konkurs ( 1 kap. 2 § 2 st KonkL). Ert överlåtelseavtal kommer i så fall, tyvärr sakna betydelse eftersom reglerna om återvinning är särskilt stränga beträffande närstående (4 kap. KonkL jfr def. av närstående i 4 kap. 3 § KonkL).

Vad avser gåva
Se särskilt om gåva i 6 § samma kapitel (i praktiken återvinns alla gåvor tre år före konkursen som skett mellan närstående)

Vad avser skenavtal, alternativt underpris
I 6 § 2 st kontentan: Återvinns av konkursförvaltaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in